تظاهراتهای عظيم و گسترده در سراسر آلمان عليه راست افراطی

شهرهای مختلف آلمان شاهد تظاهراتهای گسترده ای در روزهای آخر هفته عليه بيگانه ستيزی و راست افراطی بود. در غالب نقاط، جمعيت تظاهرات کننده چندين برابر رقمی بود که سازماندهندگان انتظار داشتند

ار اف آی، جواد طالعی – برلن :

جنبش میلیونی آلمانی‌ها در برابر جریان‌های بیگانه‌ستیز قد علم کرد

جنبش ضدفاشیستی مردم آلمان که از یک هفته پیش آغاز شده است، در روزهای شنبه و یکشنبه ۲٠ و ۲۱ ژانویه گسترش کم نظیری یافت و با همایش‌های چندهزار نفری تا چند ده هزارنفری در ٩٠ شهر، به عنوان کم‌نظیرترین حرکت جامعه مدنی در دوران پس از جنگ ثبت شد.

حرکت اعتراضی بزرگی که در دوران پس از جنگ جهانی دوم به ندرت با چنین گستره‌ای برگزار شده، در مقابله با توطئه های پنهان حزب “آلترناتیو برای آلمان” و گروه های افراطی‌تر همسو با آن جریان دارد.

ماجرای نشست محرمانه پوتسدام

بنا به گزارش گروه رسانه ای افشاگر کورکتیو، چند تن از رهبران این حزب روز ۲۵ نوامبر سال گذشته یک دیدار مخفیانه با چندتن از چهره های سرشناس گروه های چپ افراطی شهر پوتسدام برگزار کرده اند. در این نشست محرمانه بیش از بیست چهره راست افراطی که اسامی مهم ترین آنها نیز از سوی گروه کورکتیو منتشر شده است، بر سر این موضوع بحث کرده اند که اگر قدرت سیاسی را کسب کردند، تمام خارجیان و خارجی تباران را، حتی اگر دارای تابعیت آلمانی باشند، از آلمان بیرون بریزند.

رهبران اصلی حزب آلترناتیو برای آلمان ضمن تکذیب این خبر، ادعا کرده اند که نشست پتسدام “دیدار شخصی چند شخصیت سیاسی” بوده، ربطی به حزب آن ها نداشته و بحث اخراج خارجیان نیز در آن مطرح نشده است. اما روزنامه‌نگاران افشاگر از این دیدار با دوربین مخفی فیلم گرفته و این فیلم‌ها را همراه با اسناد دیگری منتشر کرده اند. اسنادی که تردیدی در نیات شوم حاضران باقی نمی گذارد.

پیامی روشن برای راستگرایان

جنبش سراسری ضدفاشیستی آلمان در ٩٠ شهر این کشور با این هدف برگزار شده است که به راستگرایان افراطی، به ویژه حزب آلترناتیو برای آلمان نشان بدهد که شانسی برای قدرت گرفتن در این کشور ندارند و جامعه مدنی افکار شوم آنها را تحمل نمی کند.

در بیشتر همایش‌ها که اغلب به فراخوان چهره‌های سرشناس و نهادهای مدنی برگزار شد، دست کم بخشی از تظاهرکنندگان خواستار ممنوعیت قانونی حزب آلترناتیو برای آلمان شده اند. موضوعی که با توجه به احترام قانون اساسی به آزادی بیان و اندیشه ساده نیست.

ناکامی تلاش ها برای ممنوعیت یک حزب راستگرای افراطی در آلمان پیشینه ای تاریخی دارد. مقام ها و برخی نهادهای آلمانی از جمله شورای ایالات این کشور که نقشی فراتر از مجلس فدرال در تصویب قوانین دارد، دوبار در سال های ۲٠٠۷ و ۲٠۱۷ شکایتی علیه حزب ناسیونالیست آلمان (NPD) تسلیم دادگاه قانون اساسی کردند و خواستار ممنوعیت این حزب به خاطر نقض قانون اساسی شدند، اما در هر دو مورد این شکایت رد شد. بسیاری از ناظران معتقدند اعضای این حزب در سال های اخیر به حزب آلترناتیو برای آلمان پیوسته اند.

خطر قدرت یافتن حزب آلترناتیو جدی است

تلاش برای جلوگیری از قدرت یافتن حزبی که خواستار بیرون ریختن میلیون ها خارجی و خارجی تبار از آلمان است، در شرایطی اوج گرفته که برخلاف انتظار دامنه نفوذ این حزب نیز روز به روز پهناورتر می‌شود.

روز جمعه ۱٩ ژانویه شبکه تلویزیونی شمال آلمان در اخبار شبانه خود گزارشی را پخش کرد که نشان می‌داد اگر انتخابات ایالتی روز یکشنبه این هفته در چهار ایالت شمالی زاکسن، مکلنبورگ فورپومرن، شلسویگ هلشتاین و هامبورگ برگزار می شد، حزب آلترناتیو با کسب ۳۱ درصد آراء قدرتمندترین حزب می‌شد.

نموداری که این شبکه تلویزیونی پخش کرد همچنین نشان می‌داد که حزب سوسیال دموکرات ۲۱ درصد، حزب اتحاد دموکرات مسیحی ۱٨ درصد و حزب سبزها و چپ‌ها هرکدام تنها ٨ درصد رای خواهند آورد.

همزمان با این نظرسنجی نتایج یک نظرسنجی دیگر نیز در روزنامه بیلد منتشر شد. این نمودار نشان می داد که اگر روز یکشنبه ۲۱ ژانویه انتخابات مجلس فدرال در سراسر آلمان برگزار می‌شد، پس از اتحاد دموکرات مسیحی با ۳٠ درصد، حزب آلترناتیو برای آلمان با ۲۲ درصد جایگاه دوم را احراز می کرد، در حالی که دو حزب سوسیال دموکرات و سبزها باید هرکدام تنها به ۱۳ درصد آرای رای دهندگان بسنده می‌کردند.

ورود یک حزب بیگانه ستیز دیگر به میدان

این اطلاعات تایید می‌کند که نگرانی شدید مردم آلمان از قدرت یافتن راست افراطی بی پایه نیست.

در کنار حزب آلترناتیو برای آلمان، گروه های راستگرای دیگری نیز تصمیم گرفته اند در شرایطی که راستگرایی چشم‌انداز خوبی یافته است، شانس خود را برای مشارکت در قدرت و یا ورود به رنگین کمان احزاب آلمان و دریافت بودجه از دولت بیازمایند. گروه موسوم به “اتحاد ارزش ها” (Werte Union ( یک نمونه روشن است.

گروه “اتحاد ارزش ها” را اعضای بسیار محافظه کار اتحاد دموکرات مسیحی تشکیل داده اند. رهبری این گروه را هانس گئورگ ماسن رئیس اسبق سازمان امنیت داخلی آلمان به عهده دارد که در بیگانه ستیزی و دفاع از “خلوص نژادی آلمان” شهره خاص و عام است.

این گروه درست در اوج جنبش مدنی علیه راستگرایی اعلام کرد که قصد دارد خود را به عنوان یک حزب قانونی ثبت کند. حزب دموکرات مسیحی اعلام کرده است که با این جریان مبارزه خواهد کرد.

مشکل قانونی ممنوعیت احزاب بیگانه ستیز   

قوانین آلمان به هر گروهی که شرایط لازم را داشته باشد اجازه می‌دهد فارغ از این که چگونه می‌اندیشد خود را به عنوان حزب ثبت کند و تنها در زمانی ممکن است فعالیت این گروه ممنوع شود که رسما عملی در نقض قانون اساسی کرده باشند. در نخستین ماده قانون اساسی آلمان ذکر شده است: “حرمت انسانی قابل دست درازی نیست”.

گزارش هایی که تا این ساعت به گزارشگر رادیو بین‌المللی فرانسه در آلمان رسیده حکایت از آن دارد که تعداد تظاهرکنندگان علیه بیگانه ستیزی و نژادپرستی در برلین، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، کلن، دورتموند و چنین شهر دیگر بین ۳٠ تا ٨٠ هزار تن و در ٨۵ شهر دیگر بین ۳ هزار تا ۲٠ هزار تن بوده است.

جمع این ارقام از حضور فعال بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن در جنبش مدنی ضدفاشیستی جدید آلمان حکایت می‌کند. این نمایش قدرت می‌تواند طرفداران حزب آلترناتیو برای آلمان و سایر گروه‌های نژادپرست را به فکر وادارد.

در سال جاری نمایندگان مجالس ایالتی در زاکسن، تورینگن و براندنبورگ انتخاب می شوند. نتیجه این انتخابات نشان خواهد داد که آیا مقاومت دموکراسی خواهان در برابر راستگرایان تاثیری بر رای مردم نهاده است یا نه.

پیروزی احتمالی در این زورآزمائی‌های انتخاباتی بر اعتماد به نفس رهبران آلترناتیو برای آلمان خواهد افزود تا تلاش‌های خود را برای پیروزی در انتخابات آینده مجلس فدرال گسترش دهند.

انتخابات آینده مجلس فدرال در ماه سپتامبر سال ۲٠۲۵ برگزار خواهد شد. البته به شرطی که دولت متشکل از سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات آزاد تا آن زمان دوام بیاورد و مجبور به برگزاری انتخابات پیش‌رس نشود. با توجه به بحران های پی درپی سیاسی و اقتصادی و لرزه های ناشی از جنگ اوکراین و گرانی هزینه‌های زندگی مردم عادی از دید بسیاری ناظران آلمانی چنین اتفاقی غیرممکن نیست.