دو قربانی ديگر اعدام : محمد قبادلو، معترض بازداشتی و فرهاد سلیمی، زندانی عقيدتی کُرد

عصر دوشنبه انتشار خبر ارسال حکم محمد قبادلو به بخش اجرای احکام موجی از واکنش‌های چهره‌ها و نهادهای مختلف را در پی داشت. از جمله نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده نوبل صلح، خواهان اعتراض همگانی شد

خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال گذشته، سحرگاه سه‌شنبه سوم بهمن اعدام شد.

اعدام این زندانی ۲۳ ساله در حالی صورت گرفت که یک روز پیشتر امیر رئیسیان، وکیل، او خبر داد به رغم نقض حکم قصاص موکلش در دیوان عالی کشور، حکم برای اجرا در روز سه‌شنبه به بخش اجرای احکام رفته است.

خبر ابلاغ حکم به اجرای احکام با موج گسترده‌ای از واکنش‌ها روبه‌رو شد و از جمله عفو بین‌الملل نیز از رئیس قوه قضاییه ایران خواست «برنامه خودسرانه و غیرقانونی اجرای حکم اعدام محمد قبادلو» را متوقف کند.

این سازمان همچنین بار دیگر یادآور شد که این زندانی جوان مبتلا به اختلال روانی بوده و اتهامات انتسابی او «مبتنی بر اعترافات اخذ شده زیر شکنجه» و در روندی پنهانی بوده است.

محمد قبادلو به زیر گرفتن ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی و قتل یکی از ماموران به نام فرید کرم‌پور حسنوند متهم شده بود.

معصومه احمدی، مادر محمد قبادلو، سال گذشته با انتشار ویدئویی خبر داد که فرزندش دارای اختلال دو قطبی بوده و مصرف داروهایش را از مدتی پیش از اعتراضات متوقف کرده بود.

عصر دوشنبه انتشار خبر ارسال حکم محمد قبادلو به بخش اجرای احکام موجی از واکنش‌های چهره‌ها و نهادهای مختلف را در پی داشت. از جمله نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده نوبل صلح، خواهان اعتراض همگانی شد.

کلارا بونگر، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی محمد قبادلو، و همچنین ملیسا لنتسمن، نماینده پارلمان کانادا، نیز از جمله کسانی بودند که شامگاه دوشنبه خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمد قبادلو شدند.

امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو، در شرح دادرسی موکلش نوشته است که حکم اعدام ابتدا در دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده به شعبه ۵ کیفری یک تهران ارجاع شد با معاینات مجدد پزشکی قانونی حکم جدید صادر شود.

اما به مدت چندین ماه پرونده در اختیار این شعبه قرار نگرفت و دیوان عالی کشور در پاسخ به درخواست راهنمایی نوشت: منوط به نتیجه رسیدگی در شعبه ٣٩ شده است.

او تاکید کرده بود که با تعیین تکلیف نشدن پرونده در دیوان عالی، «اجرای حکم محمد قبادلو هیچ مجوز قانونی ندارد و بی تردید قتل محسوب می‌گردد».

محمد قبادلو هشتمین فردی است که در جریان اعتراضات سال گذشته بازداشت و سپس اعدام شد؛ پیش از او محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی اعدام شده‌اند.

منبع: راديو فردا

*

ماشین اعدام جمهوری اسلامی دو قربانی دیگر گرفت: فرهاد سلیمی را هم اعدام کردند

زمانه : دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سحرگاه سوم بهمن جان دو زندانی دیگر را گرفت: محمد قبادلو، معترض بازداشتی و فرهاد سلیمی، زندانی سیاسی کُرد

برمبنای گزارش‌های رسیده به «زمانه» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه سوم بهمن /۲۳ ژانویه همزمان با اعدام محمد قبادلو، فرهاد سلیمی، زندانی سیاسی اهل سنت کُرد را هم در زندان قزلحصار اعدام کرده است.

طبق گزارش‌ها مسئولان زندان به خانواده فرهاد سلیمی با این‌که برای ملاقات آخر فراخوانده شده بودند، اجازه ملاقات نداده‌اند و او بدون ملاقات با خانواده اعدام شده است.

فرهاد سلیمی، متولد ۱۳۵۷، اهل سقز، در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. قوه قضائیه جمهوری اسلامی او را به همراه انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت به اتهام عضویت در یکی از «گروه‌های سلفی» و مشارکت در ترور یک روحانی نزدیک به حکومت به نام عبدالرحیم تینا به مرگ محکوم کرد. هر چهار نفر اتهام‌های وارده را رد کردند.

فرهاد سلیمی روز یکشنبه اول بهمن به سلول انفرادی منتقل شده بود. زندانیان سیاسی زندان قزل‌حصار در نامه‌ای که به دست زمانه رسید نسبت به اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام او و محمد قبادلو، از بازداشت شدگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

عفو بین الملل پیشتر تأیید کرده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی سه زندانی دیگر این پرونده را که تحت شکنجه قرار داشته‌اند یعنی قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی به ترتیب در ۱۴ آبان، ۸ آذر و ۱۲ دی سال جاری در زندان قزل‌حصار اعدام کرده‌اند.