به ما گفت گریه نکنیم، لباس سیاهم نپوشیم / اجرای حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد

مادر پژمان فاتحی به سختی راه می‌رود. از اضطراب یک روز است که نتوانسته چیزی بخورد، دخترش هم همینطور. وقتی خانواده پژمان فاتحی از اتاق ملاقات بیرون آمدند، توانستم چند جمله از آخرین حرف‌های این کوردِ نازنین را بشنوم: «به ما گفت گریه نکنیم، لباس سیاهم نپوشیم. گفت این مرگ برای من افتخاره.»

به نقل از گزارش زمانه : چهار زندانی کُرد در معرض اعدام: روایت یکی از همراهان خانواده‌ها در «اولین و آخرین ملاقات» در اوین (radiozamaneh.com)

****

سازمان حقوق بشر ایران اعدام این چهار زندانی سیاسی را محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته تا سکوت خود در برابر این اعدام‌ها را بشکند.

دويچه‌وله: نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی پس از بازداشت این افراد از آنها اعتراف گرفتند و صداوسیمای جمهوری اسلامی دوبار فیلم‌هایی در این رابطه را پخش‌ کرد. کنشگران حقوق‌بشر می‌گویند کە این اعتراف‌ها اجباری و در اثر شکنجەهای شدید جسمی و روحی گرفتە شدەاند. خانواده‌های آنها نیز در گفت و گو با رسانه‌های خارج ایران تایید کرده‌اند که این اعترافات زیر شکنجه گرفته شده است.

مادران این چهار زندانی محکوم به اعدام، در روزهای گذشتە با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به ندا النشیف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار کمک او برای جلوگیری از اعدام فرزندان خود و دیگر زندانیان محکوم به اعدام در ایران شدە بودند.

اعدام این چهار زندانی کرد کمتر از دوهفته پس از اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران اعدام این چهار زندانی سیاسی را محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته تا سکوت خود در برابر این اعدام‌ها را بشکند.

محمود امیری مقدم، مدیر این سازمان مستقر در نروژ گفته است: «اعدام این چهار زندانی بر اساس اعتراف زیر شکنجه و بدون دادرسی عادلانه صورت گرفته و قتل فراقضایی محسوب می‌شود که خامنه‌ای و قوه‌ قضاییه نظام فاسد جمهوری اسلامی باید در قبال این قتل‌ها مورد پاسخگویی قرار گیرند».

او در ادامه خواهان واکنش جامعه جهانی شده و تصریح کرده که “کوچک‌ترین واکنش  کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل به اعدام‌ها، لغو سفر ندا النشیف معاون کمیساریا به ایران و گفتگو با مقامات جمهوری‌اسلامی است”. 

ندا النشیف قرار است در روزهای دوم تا پنجم فوریه (۱۳ تا ۱۶ بهمن) به ایران سفر کند.

اعدام چهار زندانی سیاسی کرد در شبکه‌های اجتماعی و از سوی فعالان سیاسی و مدنی نیز مورد اعتراض واقع شده است.