ترکیه، بین کودتا و صعود استبداد مذهبی

در عین اظهار تاسف برای قربانیان این ماجرا بویژه مردم عادی و سربازان بدبختی که به اجبار تفنگچی این یا آن دسته – در قدرت یا شورش – شدند ، به باور ما بیش از هرچیز باید نگران جنبش دمکراتیک، آزادی خواه وعدالت جو در ترکیه بود که اساسا پیش از این شبه کودتای نظامی، آماج “کودتای” انتخاباتی قرارداشت.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

ترکیه، بین کودتا و صعود استبداد مذهبی

شبه کودتا، شورش و عملیات محیرالعقول و انتحاری بخشی از نهادهای نظامی-امنیتی ترکیه علیه باند حکومتی اردوغان با پایانی هول آور برای دمکراسی نیمه جان ترکیه، این روزها نگرانی‌های مردم بلا دیده خاورمیانه و بویژه ترکیه را دو چندان کرده است. این دغدغه بسیار به جا و جدی است. اخبار دهشتناک کشتار متقابل و بویژه صحنه‌های انتقام گیری ونمایش پیروزی و بسط فضای رعب وهراس در مقابله با شورشگران، محاربان و اقدام کنندگان علیه حکومت از آخرین ساعت‌های روز جمعه تا کنون سلسله وار در برابر نگاه جهان قرار دارد. در عین اظهار تاسف برای قربانیان این ماجرا بویژه مردم عادی و سربازان بدبختی که به اجبار تفنگچی این یا آن دسته – در قدرت یا شورش – شدند ، به باور ما بیش از هرچیز باید نگران جنبش دمکراتیک، آزادی خواه وعدالت جو در ترکیه بود که اساسا پیش از این شبه کودتای نظامی، آماج “کودتای” انتخاباتی قرارداشت. شورش یا کودتا، هرچه بود این اردوغان است که اکنون در سخن پراکنی‌های “فاتحانۀ” اش از این حوادث به عنوان” نعمت خدادادی ” یاد می‌کند تا با اتکا به نعره‌های شبه نظامیان و قمه به دستهای تکبیرگو و میلیشیای مسلح وابسته به “میت” و حزب “عدالت و توسعه” ، فضا سازی کند ومجوز وسیعترین اقدامات فرا قانونی مبنی بر تصفیه نهادهای سه گانه از هر عنصر مشکوک به مخالفت با سیاست حزب حاکم بویژه اپوزیسیون دمکرات وترقیخواه را در خیابان به رای تهییج شده “مردم ” متبرک نماید.

به ادعای مخالفان اردوغان ، بخش مهمی از هزاران کارمند وکارگزار دولتی اعم از نظامی – امنیتی ، قضائی و مطبوعاتی که طی همین روزهای معدود پس از “کودتا” با شمشیر”عدالت و توسعه” مورد تصفیه سیاسی قرارگرفته اند را عناصر لائیک ، بویژه کسانی تشکیل می‌دهند که به دلیل مواضع وجایگاهشان نمی‌توانسته اند نقشی در کودتا داشته باشند.
از میان اطلاعات واخبار منتشر شده و مجموعۀ اقدامات شتابزده و آشفتگی حاکم بر رفتار شورشیان چنین برمی آید که شورش کودتائی برای مقابله با یک تصفیه و پاکسازی گسترده ای صورت گرفته که لیست بلند بالای آن شامل صدها مقام عالی رتبه قضائی و نظامی وهزاران کارمند عادی به شمول طرفداران «گولن»، ازبنیان گزاران اولیه حزب و پدر معنوی سابق اردوغان، وعناصر شناخته شده سکولار در هرم قدرت سیاسی ، اقتصادی و قضائی می شد. ظاهرا اخبار وجزئیات طرح تصفیه ، به دست افراد مورد غضب افتاد و آنها را برای مقابله با از کف رفتن جایگاه و منزلت سود آور خود به سودای این شورش شتابزده سوق داد و به قمارانتحاری قبل از حذف کشانده شدند. این محتمل ترین روایت از سناریوئی است که می‌توان در رابطه با حوادث اخیر ترکیه در نظر گرفت. خوشبختانه هیچ یک از احزاب سیاسی و نیروهای مردمی بویژه چپ ها وفعالین جنبش مدنی به شمول ائتلاف دمکراتیک خلقهای ترکیه وحزب کمونیست این کشور، به رغم دشمنی التیام ناپذیر خود با شخص اردوغان و سیاستهای استبدادی حزب حاکم عدالت و توسعه خود را آلوده منازعه دزدان حکومتی نکردند وعلاوه براینکه علیه کودتا سریعا موضع گرفتند، نقد ریشه‌ای خود از اردوغان را نیز پنهان نکرده و سیاست‌های حزب اورا سبب ساز وضعیت فعلی دانستند و حاضر نشدند از بغض این بدسگال بدان بد پیشینۀ چه بسا بدتر پناه بیاورند.

بی تردید کار حزب عدالت و توسعه در پیش برد سیاست سرکوب جنبش دمکراتیک دشوار است. بنا بر این باید امیدوار بود که اردوغان در خیز خوشخیالانه صعود به قله استبداد از پله کان کودتای شکست خورده، بر صخرۀ ایستادگی آگاه گرانه نیروهای چپ وجنبش کارگری ، سکولار دمکراتهای ترکیه و بویژه جنبش زنان وجوانان این کشور در برابر ظهور مجدد خلافت اسلامی در قامت “سلطان” کراواتی با ناکامی روبه رو شود.

آینده دمکراسی در ترکیه با نفی کودتا و همزمان مقاومت در برابر صعود استبداد و یک جمهوری اسلامی دیگر درمنطقه رقم زده خواهد شد.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

30  تير ۱٣۹۵ – 20 ژوئيه 2016