پيام به مناسبت درگذشت آقای جلال طالبانی

با چهره ای هميشه خندان، همصحبتی دلنشين برای همگان بود، زندگی سياسی و مبارزاتی پر از نشيب و فرازی را طی کرد اما آنچه که از وی به جا می ماند، سيمای رهبری مقاوم و ايستاده و در عين حال يکی از کارآمدترين رهبران کرد در تاريخ معاصرمی باشد. فقدان “مام جلال” نه تنها ضايعه ای جدی برای مردم کرد در کردستان عراق بلکه برای همه ملت کرد و نيز همه منطقه پر ازتلاطم ما، می باشد.

روابط عمومی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

پيام به مناسبت درگذشت آقای جلال طالبانی

خبر مرگ آقای جلال طالبانی از رهبران با سابقه ملت کرد در کردستان عراق، ما را نيز همچون تمامی کسانی که با سابقه و فعاليت ايشان آشنائی داشته و دارند متاسف کرد.

“مام جلال” (عموجلال)، آنگونه که از همان بدو زندگی سياسی وی خطاب می شد، از جمله رهبران پرتلاش، با نفوذ و محبوب در مبارزات ملی – دمکراتيک در کردستان عراق و فراتر از آن مورد توجه محافل سياسی تمامی منطقه بود که توانست سهم بسزائی در شناساندن حقوق عادلانه و جنبش ترقيخواهانه کردستان عراق و نيز هدايت و رهبری آن ايفا نمايد.
سپری کردن دورانهای پر از سختی و تحمل ناملايمات فراوان با اراده ای راسخ و اعتقادی عميق به آينده، به ويژه پس از تشکيل اتحاديه ميهنی کردستان که نمونه ای از توانائی وی در متحد کردن صفوف گوناگون بود، جنبش ملی – دمکراتيک در کردستان عراق را در مرحله نوينی از مبارزه قرار داد وجايگاه ويژه ای را درعراق بدان اختصاص داد. فعاليتهای وی در گردهم آوری همه نيروهای مخالف برای فراهم نمودن شرايط سقوط صدام حسين و سپس بنيان نهادن عراق فدرال، به نحوغيرقابل انکار، برجسته است.
برای اولين بار درتاريخ عراق در سال 2005 ميلادی، به عنوان يک کرد، توسط پارلمان و با رای بسيار بالائی به رياست جمهوری اين کشوربرگزيده شد که به مدت دو دوره ادامه داشت. در اين دو دوره رياست جمهوری، هم به روش و هم به اعتقادات خويش تا آنجا که امکان داشت وفادارماند. دفاع از لغو حکم اعدام و به ويژه تلاش برای خودداری از امضای حکم اعدام صدام حسين که جنايات وی بر مردم کردستان عراق برکسی پوشيده نمانده بود، گويای اين راستی است و بی گمان يکی از عاملان صلح و آشتی در ميان مردمان گوناگون بود و تا آنجا که می توانست از ياری احزاب و سازمانهای ترقيخواه و آزادانديش در کشورهای همسايه دريغ نمی ورزيد.

“مام جلال” که با چهره ای هميشه خندان، همصحبتی دلنشين برای همگان بود، زندگی سياسی و مبارزاتی پر از نشيب و فرازی را طی کرد اما آنچه که از وی به جا می ماند، سيمای رهبری مقاوم و ايستاده و در عين حال يکی از کارآمدترين رهبران کرد در تاريخ معاصرمی باشد. فقدان “مام جلال” نه تنها ضايعه ای جدی برای مردم کرد در کردستان عراق بلکه برای همه ملت کرد و نيز همه منطقه پر ازتلاطم ما، می باشد.

ماضمن ابراز همدردی صميمانه با خانواده و بستگان ايشان به ويژه همسر و همراه مبارزشان “بانو هيرو”، به رهبری و صفوف اتحاديه ميهنی کردستان و تمامی مردم کرد تسليت می گوئيم و ياد بزرگ ايشان را گرامی می داريم.

روابط عمومی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

13 مهرماه 1396 – 5  ماه اکتبر 2017