سی‌امین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی به وسیله حکومت اسلامی: جنایتی که هرگز فراموش نخواهد شد

تلاش‌های مادران، همسران، فرزندان و سایر بازماندگان قربانیان این کشتار، طی سی سال گذشته، هیچ گاه بی‌اثر یا بی‌ثمر نبوده است: طنین فریادهای دادخواهی آنان و همچنین تکاپوهای نیروهای آزادیخواه و عدالت‌طلب در داخل و خارج کشور بوده است که با وجود همه تشبثات حکومت اسلامی، باعث شکستن سد سکوت و سانسور گشته است. همان تلاش‌ها و پیگیری‌های خانواده‌ها و بازماندگان، با وجود درد و رنج بسیار و تحمل فشارهای مستمر مزدوران حکومتی، بوده است که پرونده این جنایت بزرگ همچنان گشوده مانده است

اطلاعيه سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

سی‌امین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی به وسیله حکومت اسلامی : جنایتی که هرگز فراموش نخواهد شد!

تابستان هر سال، یادآور تابستان خونباری است که در سال 1367 بر میهن ما گذشته است: در آن زمان، و در پی جنايت و کشتارهای جمعی کردستان، خوزستان، ترکمن صحرا و اعدام‌های پر شمار فردی یا گروهی از همان فردای انقلاب (يا قيام 57 ) و دهه شصت ، رژیم اسلامی حاکم دست به جنایت هولناکی زد که به درستی فاجعه‌ای ملی نام گرفته است. به فرمان شخص خمینی و با تشکیل و اعزام «هیأت‌های مرگ»، هزاران تن از زندانیان سیاسی که دوران محکومیت حبس خود را سپری می‌کردند و یا حتی دوره محکومیت شان به پایان رسیده بود، به وسیله دژخیمان جمهوری اسلامی قتل عام شدند.

این کشتار دهشتناک، البته، نه اولين و نه آخرین جنایت رژیم حاکم نبوده و نیست. پس از آن و اکنون نیز، جنایتکاران حاکم برای حفظ بساط ننگین ستمگری و غارتگری شان، همچنان بر سر نیزه و سرکوب متکی بوده و هیچ ابایی از دست‌یازی به شکنجه، قتل و اعدام ندارند. بسیاری از کسانی که در تصمیم‌گیری و ارتکاب آن جنایت بزرگ دست داشته‌اند، امروز هم در مناصب بالای حکومتی مصدرکارند. اگر چه برخی از اينان تحت لوای اصلاح‌طلبی اکنون در حاکميت نيستند و يا از آن رانده شده اند، ولی اینان نیز  به جای محکوميت صريح اين فاجعه و پذيرش مسئوليت خود، همچنان دست به توجيه و يا تخفيف ابعاد آن زده و نشان می دهند که در مقابل عزم توده‌ها و عدالت‌خواهی جامعه، در چرخه حکومت اسلامی جای دارند. استبداد مذهبی حاکم، از همان اوان استقرار و طی چهل سال حاکمیت شوم خود، بر بنیان جور و ستم و اختناق، و سرکوب و قتل منتقدان، معارضان و مخالفانش، شکل گرفته و استمرار یافته است.

در طول سی سالی که از قتل عام هزاران نفر از فرزندان آگاه و مبارز سرزمین ما در زندانهای رژیم سپری شده، حکومتگران تلاش بسیار برای پرده‌پوشی این جنایت بزرگ و حاکم کردن سکوت و سانسور در باره آن کرده‌اند. در جاهائی هم که بواسطه سرسختی و پیگیری بازماندگان، ناگزیر به اعتراف به آن گشته‌اند، کوشیده‌اند که آن را تحریف و یا توجیه نمایند. لکن با همه تقلاهای گردانندگان رژیم، این فاجعه عظیم هیچگاه فراموش نشده و هرگز فراموش نخواهد شد. چنانکه اکنون هم، بعد از گذشت سی سال، سردمداران حکومتی از گردهمائی خانواده‌های جانباختگان و برگزاری مراسم بر سر مزارهای شناخته و ناشناخته آنان سخت هراسان می‌شوند و با راه انداختن بولدوزر و تخریب گورهای جمعی اعدام شدگان، سعی در پاک کردن آثار جنایات خود دارند.

تلاش‌های مادران، همسران، فرزندان و سایر بازماندگان قربانیان این کشتار، طی سی سال گذشته، هیچ گاه بی‌اثر یا بی‌ثمر نبوده است: طنین فریادهای دادخواهی آنان و همچنین تکاپوهای نیروهای آزادیخواه و عدالت‌طلب در داخل و خارج کشور بوده است که با وجود همه تشبثات حکومت اسلامی، باعث شکستن سد سکوت و سانسور گشته است. همان تلاش‌ها و پیگیری‌های خانواده‌ها و بازماندگان، با وجود درد و رنج بسیار و تحمل فشارهای مستمر مزدوران حکومتی، بوده است که پرونده این جنایت بزرگ همچنان گشوده مانده است. هرچند که حرکت بازماندگان و یاران اعدام شدگان و همه کوشندگان دیگر برای دادخواهی و اجرای عدالت، در جهت رسیدن به مقصود خود هنوز راه درازی در پیش دارند، ولی بر اثر همین تلاش‌ها و پیگیری‌ها بوده است که این امر توجه برخی از مراجع و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر را به خود جلب کرده و موجب مطالبه آنها برای پاسخگوئی مسئولان جمهوری اسلامی در باره این کشتار زندنیان سیاسی، گردیده است.

پس از سی سال، هنوز هم همه ابعاد این جنایت بزرگ و تمامی حقیقت پیرامون این فاجعه ملی روشن نشده است. بی تردید، همه بازماندگان و همه فعالان مدنی و نیروهای سیاسی آزادیخواه و عدالت‌طلب، برای روشن شدن همه زوایای این پرونده قتل عام، برای افشای نقش و سهم تمامی آمران و عاملان آن و بطور کلی به منظور دادخواهی و اجرای عدالت، کوشش‌ها و پیگیری‌های خود را ادامه خواهند داد. این پرونده، نه تنها برای اجرای عدالت در مورد کشتار زندانیان سیاسی در سال 1367، بلکه در جهت جلوگیری از بروز و ارتکاب فاجعه بزرگ دیگری نیز کماکان گشوده است.

در سی‌امین سالگرد آن تابستان خونین، باری دیگر، یاد و نام همه آن جانباختگان راه آزادی و عدالت را گرامی می‌داریم و همبستگی و همراهی خود را با خانواده‌ها و بازماندگان آنها ابراز می‌کنیم. ما نیز، به سهم خود، در جهت پیگیری کامل پرونده این فاجعه ملی در راستای اجرای عدالت می‌کوشیم و این کوشش را جزئی از مبارزه خویش علیه استبداد مذهبی حاکم و برای آزادی، دموکراسی و تأمین عدالت می‌دانیم. ما از هر گونه اقدامی که از جانب خانواده‌ها و بستگان اعدام‌شدگان و دیگر فعالان و نیروهای عدالتخواه در این زمینه انجام می گیرد، پشتیبانی می‌کنیم.

سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

7 شهریور 1397- 29 اوت 2018