پیرامون اطلاعیه کنگره شانزدهم سازمان فداییان خلق ایران – اکثريت

انتظار از نتایج  کنگره شانزدهم این سازمان این هست که این ساختمان واحد موجودیت واقعی دارد، یانه. و یا اینکه سازمان اکثریت به عنوان یک سازمان و ستون باقی خواهد ماند، اگر چنین شود، خیلی از رفقای موجود در “حزب چپ ایران” قربانی سیاسی این مکانیزم خواهند بود . 

سيروان هدايت وزيری

پیرامون اطلاعیه کنگره شانزدهم سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) طی یک اطلاعیه ایی ،  کنگره شانزدهم خود را به تاریخ های 20 مهر و 22 مهر 1397 ( 12 تا 14 اکتبر 2018) اعلام کرده است . این اطلاعیه در خصوص بر گذاری این کنگره غیر مترقبه به نظر می رسد . زیرا که این سازمان  قبلا تشکیل این کنگره و تدارک آن را به جنبش سیاسی درایران اعلام نکرده بود و اگر نیز اعلام کرده است  ، همانند کنگره های قبلی از بازتاب کافی برخوردار نبوده است . البته سازمان اکثریت در این اطلاعیه به هیج نوع از مسائل سیاسی و یا مصوبات اشاره ایی نکرده و موضوع محوری خود طبق این اطلاعیه  ” پرداختن به بنیان گذاری  “حزب چپ ایران ( فداییان خلق)” و تصمیم گیری پیرامون چند و چون کنش گری این سازمان در این مدت اختصاص داده است . در این اطلاعیه نیز به این  مسئله اشاره شده که گویا  ،  کنگره پانزدهم این سازمان ،  کمیسیونی را به منظور ” تصمیم سازی سازمان”  در باره مسائل موجود تشکیل داده بود و این کمیسیون نتیجه فعلعی اش را به کنکره شانزدهم ارائه داده است و بزودی انتشار خواهد یافت . البته این سازمان به این مسئله اشاره ایی نداشته که آیا نتایج کار این کمیسیون به رائ گذاشته شده است یا نه و یا صرفا یک نوشته از جانب این کمیسیون محسوب میشود . در هر حال نظر بر این هست که این سازمان  ، کار این این کمیسیون را بزودی منتشر خواهد کرد.

ولی تا انجای که به مکانیزم تشکیل این کنگره بر می گردد و آنچه که محتوای این اطلاعیه را می رساند ، این کنگره شبیه یک کنگره فوق العاه است و می بایستی عجالتا بر گذار می شد و تصمیم سریع و قاطع در مورد موقعیت کنونی سازمان ساخته خود به نام ” حزب چپ ایران ( فداییان خلق) اعلام می کرد . البته سازمان اکثریت در هنگام تشکیل این حزب اعلام کرده بود ،  سازمان اکثریت فعلا در حزب چپ ایران ( فداییان خلق ) مستحیل و ادغام نخواهد شد و قرار بر این گذاشته بود که این سازمان در کنگره آینده خود ( بخوان کنگره شانزدهم ) مسئله ادغام و استحاله را مورد بررسی قرار خواهد داد و تصمیم گیری قطعی صورت خواهد گرفت . در اینجا ،  دال بر این هست که  کار این کمیسیون منتخب کنگره پانزدهم ، نتایج  قطعی را که به کنگره شانزدهم واگذار شده بود ، طبق اطلاعیه فوق بزودی اعلام شود .

حال که کار کمیسون مورد نظر سازمان اکثریت،  هنوز اعلام بیرونی نیافته،  می توان به برخی از پیش بینی ها اشاره نمود . آنچه که اساسا فعالیت تا کنونی ” حزب چپ ایران ( فداییان خلق ) به ما نشان می دهد، با توجه به حتی تیز بینی برخی از کادرهای سازمان اکثریت،  فعالیت این سازمان تا کنون نا موفق بوده است و انتظاراتی که قبلا از تشکیل این حزب وجود داشت ، برآورده نشده است و این حزب تا به این هنگام از رشد کمی و کیفی برخوردار نیست ، این حزب اگرچه در مواردی و به موقع اطلاعیه های را صادر نموده ولی دال بر نتایج عملی مثبت این حزب در جنبش  سیاسی جاری در ایران محسوب نمی شود   . این حزب جا داشت ،  ابتدا روی  مصوبات معلقه خود در” کنگره وحدت ” متمرکز می شد ،( بطوریکه هیچ مصوبه ایی در کنگره وحدت به تصویب نرسیده بود) ،  تا اینکه بلاخره  سازمان اکثریت نیز در کنگره شانزدهم خود تصمیم قطعی می گرفت تا  اینکه انتظارات از این کنگره برآورده می شد .     

تا آنجائی که به فعالیت های تا کنونی ” حزب چپ ایران”  بر می گردد، نشان بر این هست که تمامی کادر های این حزب در رغبت نشان دادن در عرصه سیاست و عمل  نا هماهنگ هستند و نشان بر این نیز هست که گردانندگان و موسسان این حزب، تا جایی که به بخش کادر های سازمان اکثریت بر می گردد ، از آینده این حزب مایوس هستند و حاضر بر این نبودند که همانند بخش های دیگر این حزب، در آکسیون و تظاهرات ها شرکت کنند و عکس ها را به گردن خود آویزان کنند . امیدوارم این نیش زدن ها به مثابه دخالت در امور این سازمان محسوب نشود .

در هر صورت روانشناسی مسلط بر فعالیت سازمان اکثریت و اطلاعیه کنگره این سازمان نشان بر این هست که تشکیل حزب چپ ایران ( فداییان خلق ) فقط به عنوان یکی از ستون ها به حساب می آمده، نه کل ساختمان. همچنانکه پیداست، سازمان اکثریت در تشکیل این یا آن حزب و جریانات  سیاسی نه تنها رل دست اولی را داشته،  بلکه خود پایه گذار آن بوده است و انگیزه بر آن بوده  که باید در همه جا ستون ساخت.  اما تا آنجا که به تشکیل  “حزب چپ ایران”  بر می گردد ، پرنسیپ ها بر این نبوده که واقعا تشکیل  “حزب چپ ایران”  به عنوان یک ستون در نظر گرفته شود، بلکه به عنوان یک ساختمان واحد. انتظار از نتایج  کنگره شانزدهم این سازمان این هست که این ساختمان واحد موجودیت واقعی دارد، یانه. و یا اینکه سازمان اکثریت به عنوان یک سازمان و ستون باقی خواهد ماند، اگر چنین شود، خیلی از رفقای موجود در “حزب چپ ایران” قربانی سیاسی این مکانیزم خواهند بود . 

28.10.18