رژیم ایران عامل تقویت‌کننده تروریسم، فاشیسم و جنگ در خاورمیانه و جهان است

ديدگاه

دخالت خارجی بارها نشان داده نه توانایی آن را دارد که جامعه را به دموکراسی برساند و نه باعث سعادت یک جامعه می‌شود! تجربه‌های عراق، لیبی، افغانستان و حتی حمله به یوگسلاوی پس از قدرت گرفتن فاشیست‌های صرب نشان داده که آن جوامع همگی به انهدام اجتماعی رسیدند! از همین رو باید با هرگونه دخالت خارجی مرزبندی خود را اعلام کرد!

ووکاشین پاکروان
فعال اکو-سوسیالیست و حقوق ال‌جی‌بی‌تی+

رژیم ایران عامل تقویت‌کننده تروریسم، فاشیسم و جنگ در خاورمیانه و جهان است!

خبر آمد که رژیم ایران با ۳۰۰ موشک و پهباد به اسرائیل حمله کرده است! دو ساعت قبل از رسیدن موشک‌ها به اسرائیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که موشک‌ها خاک اسرائیل را هدف قرار داده‌اند تا به وضوح نمایان شود این حمله یک حمله نمایشی بوده است! البته انهدام ۹۹ درصد موشک‌ها و پهبادها که ۹۰ درصد آنان پیش از رسیدن به خاک اسرائیل منهدم شدند و مابقی آنان نیز توسط سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل مانند گنبد آهنین، پیکان ۳ و فلاخن داوود رهگیری شدند نشان داد همان الگوی حمله به عین الاسد را این بار در اسرائیل با حمله هماهنگ شده انجام داده است تا تنها اعتراضات نیروهای خودی را خاموش کند!

رژیم ایران در شبی دست به حمله به اسرائیل زد که در روز همان شب، با آوردن گشت ارشاد به خیابان‌ها برای سرکوب زنان ثابت کرد همانند همیشه تنش خارجی یک وسیله و بهانه برای سرکوب داخلی است که علی خامنه‌ای به دنبال آن است! چنانچه روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هم از جنگ خارجی با عراق برای سرکوب داخلی استفاده کرد و آن را نعمت دانست! در واقع بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها به وضوح نشان داد که جنگ اصلی در خیابان‌های ایران بین مردم ایران و جمهوری اسلامی است و این حاکمیت بدون سرکوب نمی‌تواند حتی ۴۵ روز دوام بیاورد! از همین رو آدرس دادن به این که دشمن ما در لندن، پاریس، واشنگتن، اورشلیم و تل‌آویو است تماما سرپوشی برای سرکوب داخلی است چرا که دشمن اصلی خود را مردم ایران می‌داند که در پی استقرار آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی در ایران هستند!

اما رژیم ایران چرا ریسک حمله به اسرائیل را پس از چهار دهه انجام داد؟ همگی میدانیم که اسرائیل بارها درون خاک ایران رهبران سپاه پاسداران را ترور کرده است که شاخص‌ترین چهره آن محسن فخری‌زاده بود که در دماوند توسط سلاح خودکار ماموران سازمان اطلاعاتی موساد اسرائیل ترور شد اما علی خامنه‌ای رهبر رژیم ایران هیچگونه واکنش مستقیمی نداشت اما چه شد که در مقابل اسرائیل دست به حمله زد! 

شاید در نگاه اول همه همان جمله پیشین را که نوشتم تکرار کنند که برای سرکوب داخلی بوده! اما این تمام ماجرا نیست! رژیم ایران پس از خیزش ژینا به صورت کامل در داخل کشور و نیرو‌های خودی حکومت تحت فشار بود که اقتدارش به چالش کشیده شده و طی شش ماه نتوانستند مردم معترض را مجبور به سکوت کنند! همزمان در خارج از کشور در بدترین موقعیت قرار داشت یه نحوی که اسرائیل در سوریه دست کم بیش از ۲۲ بار به مواضع سپاه پاسداران حمله کرد که در طی آن به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه ۲۱ عضو سپاه پاسداران کشته شدند و رژیم ایران مانند همیشه در ارتباط با پاسخ به اسرائیل سکوت میکرد! مواردی که باعث شده بود در بین نیروهای خودی آن اقتدار ام‌القرای جهان اسلام به چالش کشیده شود! عاملی که خامنه‌ای را وا داشت بر گسترش ایمان نیروهای بسیجی در نشست‌های متفاوت خود تاکید کند! از همین رو حمله هوایی منتسب به اسرائیل به کنسولگری رژیم ایران در سوریه برای خامنه‌ای فرصتی فراهم آورد که بتواند چهره خود را نزد نیروهای خودی ترمیم کند!

در واقع حمله به کنسولگری رژیم ایران، شخص علی خامنه‌ای را در یک دوراهی قرار داده بود! اگر پاسخ ندهد درون کشور و خاورمیانه اقتدار پوشالی و نمایشی‌اش بیش از گذشته آشکار می‌شود و اگر پاسخ دهد هم وارد یک منازعه خواهد شد که یک قمار بر سر موجودیت رژیمی به نام جمهوری اسلامی در ایران خواهد شد! از همین رو خامنه‌ای تصمیم گرفت برای حفظ آبروی نظامش بر سر موجودیت رژیم ایران ریسک کند! اما یک ریسک برنامه‌ریزی شده!

در این ریسک نمایشی خامنه‌ای به گفته وزیرخارجه‌اش ۷۲ ساعت قبل از حمله به کشورهای خاورمیانه اطلاع داده قصد حمله به اسرائیل را دارد تا از طریق میانجی به آمریکا اطلاع داده شود و آمریکا نیز اسرائیل را آگاه کند تا حداقل تلفات رخ دهد و خطری متوجه رژیم نباشد و هم‌زمان نیروهای خودی را با این حمله راضی نگاه‌ دارد! اما خامنه‌ای آن‌قدر غرق در راضی نگاه داشتن نیروهای خودی بود که نیاز مبرم دولت صهیو-فاشیسم نتانیاهو در اسرائیل را به حمله رژیم ایران را ندید! 

بسیاری پس از حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری رژیم ایران در سوریه گفتند که چرا دولت ناسیونالیست اسرائیل که هنوز جنگ غزه تمام نشده یک بحران جدید برای خود گشوده است! پاسخ آن روشن است! دولت ناسیونالیست اسرائیل که در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ مورد حمایت جامعه جهانی بود! اما به علت حملات کور در غزه و کلان تلفات انسانی که تا کنون نزدیک به ۳۴ هزار کشته برجای گذاشته است و در آستانه حمله به رفح در غزه بود مورد انتقاد غرب از آمریکا تا اروپا قرار گرفته بود! از همین رو اتاق فکر دولت ناسیونالیست اسرائیل تصمیم گرفت با یک اقدام نظامی مستقیم علیه رژیم ایران باعث گشوده شدن بحران جدیدی شود که موضوع غزه را به دست فراموشی بسپارد!

دولت ناسیونالیست اسرائیل با آگاهی از آن که رژیم ایران به صورت مستقیم پاسخ حمله به مکان‌های دیپلماتیک خود را میدهد دست به حمله به کنسولگری رژیم ایران زد تا رژیم ایران را از پشت گروه‌های نیابتی خارج کند! چرا که زدن مکان رسمی دیپلماتیک یک کشور دیگر مانند کشته شدن سپاهی‌ها در سوریه نیست که بتوان با این گزاره که اتباع سوری و لبنانی بودند پوشانده شود! از همین رو خامنه‌ای در عید فطر گفت زدن سفارت یک کشور حمله به خاک یک کشور است و باید اسرائیل تنبیه شود! 

البته ادعای علی خامنه‌ای در مورد این که سفارت یک کشور، خاک آن کشور است واقعیت ندارد چرا که این ادعا تطابقی با قواعد و اصول بین‌الملل ندارد! مطابق معاهده وین درباره روابط کنسولی، اماکن دیپلماتیک مصونیت دارند و کشور پذیرنده مکلف به تامین امنیت آن است ولی در هیچ کجای این معاهده و یا در منشور سازمان ملل نیامده که اماکن دیپلماتیک در حکم خاک کشور فرستنده است. اماکن دیپلماتیک در کشور پذیرنده از حقوقی برخوردار است و در دنیا این اصل پذیرفته شده که باید امنیت و مصونیت آن را رعایت کرد حتی تاکید شده که در صورت وقوع منازعه نظامی بین طرفین، دولت میزبان باید شرایط ایمن برای خروج دیپلمات‌ها و وسایل اماکن کنسولی را تضمین کنند ولی این به منزله شناخته شدن اماکن دیپلماتیک به عنوان قلمرو کشور فرستنده نیست. از همین رو حمله نظامی به دفتر کنسولی رژیم ایران در سوریه توسط کشور ثالث، حق دفاع مشروع برابر با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل را ایجاد نمی‌کند چون حمله نظامی و اشغالی که دفاع مشروع را امری فوری و آنی کند صورت نگرفته و رژیم ایران می‌تواند تا اتخاذ تصمیم توسط شورای امنیت سازمان ملل، صبر کند. مطابق این منشور رژیم ایران از حق گزارش‌دهی خود به شورای امنیت سازمان ملل و تقاضای تشکیل جلسه فوری استفاده کرده و حق اقدام متقابل (نه انتقام‌جویی) با نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد را دارد! از همین رو علی خامنه‌ای با یک مورد خودساخته تمام قواعد و قوانین بین‌المللی را برهم ریخت! به راستی اگر سخنان خامنه‌ای درست بود پس چرا آمریکا، بریتانیا و سعودی به مراکز دیپلماتیک آنان حمله شده بود به رژیم ایران حمله نکردند؟ چرا که طبق قوانین بین‌المللی چنین موردی ارتباطی با اصل حق دفاع مشروع ندارد!

همزمان راست ناسیونالیست اسرائیل که چهار دهه است منتظر حمله مستقیم رژیم ایران بود نیز با حمله به کنسولگری رژیم ایران به آرزوی دیرین خود رسید تا بتواند به وسیله آن رژیم ایران از پشت نیروهای نیابتی خود بیرون بکشد و به درگیری مستقیمی برساند! راست ناسیونالیست از این اقدام سه هدف عمده را دنبال می‌کرد: نخست: تهدید رژیم ایران برای محو اسرائیل را از شعار به اقدام عملی برساند تا در مجامع بین‌المللی اعلام کند که حملات به اهداف وابسته به رژیم ایران را مشروع جلوه کند و نه تحریک کننده جنگ! دوم: بتواند بودجه مالی و نظامی مورد نظر خود را از ایالات متحده نه تنها بیشتر کند بلکه آن را تسریع ببخشد! و سوم: موضوع فلسطین را که اکنون در کانون مباحث روز جهان است و در اتحادیه اروپا سخن از به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطینی است را به انزوا بکشاند! که با حمله رژیم ایران به اسرائیل، راست ناسیونالیست به اهداف خود کاملا دسترسی پیدا کرد! از همین رو می‌شود گفت رژیم ایران عملا بدون در نظر گرفتن این مباحثات در راستای اهدافی فعالیت کرد که دولت صهیو-فاشیسم نتانیاهو دنبال میکرد!

اما حمله رژیم ایران به اسرائیل تنها به سود راست ناسیونالیست اسرائیل و به ضرر مردم فلسطین تمام نشد بلکه در این حمله دولت روسیه هم سود کرد! دولت متجاوز روسیه که با حمله تجاوزکارانه به اوکراین تحت فشار جهانی قرار داشت در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ ناگهان با یک شانس بزرگ روبرو شد و آن آغاز درگیری اسرائیل و سازمان تروریستی حماس بود که باعث شد نگاه‌ها از اوکراین برداشته شود و حتی حمایت‌های غربی نیز کم شود! حال با آغاز درگیری ایران و اسرائیل دیگر به صورت کامل اوکراین فراموش شد و همه نگاه‌ها به حمایت از اسرائیل دوخته شد تا دولت ناسیونالیست روسیه به راحتی بتواند به آن چه عملیات ویژه نظامی در اوکراین می‌خواند ادامه دهد و همزمان دولت ناسیونالیست اوکراین نیز در مقابل این غول نظامی جهان با دست‌های خالی مبارزه کند که روز به روز قوای مبارزاتی‌اش به تحلیل می‌رود! البته نباید فراموش کرد مقاومت مردمی اوکراین در مقابل روسیه گرچه ادامه دارد اما این مقاومت با دستان خالی و بدون کمک‌‌های بین‌المللی که در اختیار بسیج مردمی اوکراین باشد نمی‌تواند اقدامی انجام دهد چرا که با دستان خالی نمیشود با یک لشگر تا دندان مسلح مبارزه و مقاومت کرد!

آن‌چه درپی حمله رژیم ایران به اسرائیل رخ داده چندین واقعیت را پیشاروی جهان قرار داده که همگی در یک جمله خلاصه می‌شود که رژیم ایران تا زمانی موجودیت داشته باشد خطری برای امنیت جهان است که از یک سو با تامین گروه‌های تروریستی اسلامی مانند حزب‌الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی و حوثی‌ها امنیت جوامع خاورمیانه را به خطر می‌اندازد! از سوی دیگر باعث قدرت گرفتن راست ناسیونالیست اسرائیل می‌شود که با فریب افکار عمومی با موارد امنیتی پاکسازی ملی فلسطینیان در شرق اورشلیم و غزه و کرانه غربی رود اردن انجام دهد و هیچگونه راهی برای اقدام پیشرفت جریانات دموکراتیک و صلح‌طلب حامی دو کشوری در اسرائیل و مناطق فلسطینی ممکن نشود و همزمان به یاری جنگ‌طلبان متجاوز مانند دولت ناسیونالیست روسیه به رهبری پوتین بیاید که نگاه‌ها را از مبارزه برای انزوای آن به درگیری جدید بکشاند تا این دولت متجاوز به جنایات خود در اوکراین ادامه دهد!

حال سوال این است: آیا راهی برای حل مسئله بنیادین حذف خطر موجودیت جمهوری اسلامی ایران برای جامعه جهانی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است! باید گفت که مرکز تروریسم اسلامی و عامل تقویت کننده فاشیسم در منطقه و حامی اصلی جنگ‌طلبان در جهان در ایران و تهران است! باید با آن به صورت وسیع مقابله کرد! اما این مقابله به معنی دخالت خارجی در ایران نیست!

دخالت خارجی بارها نشان داده نه توانایی آن را دارد که جامعه را به دموکراسی برساند و نه باعث سعادت یک جامعه می‌شود! تجربه‌های عراق، لیبی، افغانستان و حتی حمله به یوگسلاوی پس از قدرت گرفتن فاشیست‌های صرب نشان داده که آن جوامع همگی به انهدام اجتماعی رسیدند! از همین رو باید با هرگونه دخالت خارجی مرزبندی خود را اعلام کرد!

به همین دلیل مبارزه با مرکز تروریسم و جنگ‌طلبی در خاورمیانه وظیفه اصلی مردم دموکرات، آزادی‌خواه، برابری‌خواه و صلح‌طلب ایران و نیروهای پیشتاز آن است که این اقدام را انجام دهند! اما در این راه نیز جامعه جهانی باید سیاست مماشات و امدادرسانی به رژیم ایران را متوقف کند! ما نه یک دلار پول و نه حتی یک قبضه سلاح از هیچ دولتی نمی‌خواهیم! ما میگوییم به رژیم ایران امدادرسانی نکنید! روابط خود را با آن قطع کنید! از مجامع بین‌المللی اخراجش کنید! سپاه پاسداران را به عنوان ارگان تروریستی لیست گذاری کنید و حق مردم ایران برای سرنگونی رژیم ایران برای استقرار آزادی، برابری، دموکراسی، حقوق‌بشر، عدالت اجتماعی و صلح را به رسمیت بشناسید!  این اقدامات یگانه راهی است که کشورهای دموکراتیک اگر می‌خواهد خطر تروریسم، فاشیسم و جنگ میخواهد در جهان کم‌تر شود و یک گام به سمت صلح جهانی بردارند و باید انجام دهند در غیر این صورت با وجود جمهوری نکبت اسلامی ملاها حاکم بر ایران همچنان تروریسم، فاشیسم و جنگ روز به روز در خاورمیانه رشد خواهد کرد که بدون شک گریبان آمریکا و اروپا را هم خواهد گرفت و حتی منافع اقتصادی و سیاسی چین و روسیه را هم به خطر خواهد انداخت