استمرار جنبشهای اجتماعی همراه با ادامه موج اخراج، فشار و سرکوب

خطوط تولید کارخانه فولاد پارس هفت تپه که در زمینه شمش‌های آهن و فولاد در شهرک صنعتی شوش فعالیت دارد، از یک سال پیش با مشکلاتی مانند تامین مواد اولیه روبروست واین مشکلات اخیراً گسترش یافته است؛ در نتیجه حدود 200 کارگر شاغل در آن، نگران بیکاری خود هستند.
به گفته این کارگران، حقوق دو ماه گذشته آنان تاکنون پرداخت نشده و حق بیمه نیز حدود 5 ماه است که به تامین اجتماعی واریز نشده است.

برگرفته از بولتن‌های “اخبار و گزارش های کارگری” سه هفته اول ارديبهشت‌ماه ١٤٠٥ :

استمرار جنبشهای اجتماعی همراه با ادامه موج اخراج، فشار و سرکوب

  • تشدید سرکوب علیه معلمان در کرمان؛ اجرای احکام زندان و فشارهای مالی
  • تجمع اعتراضی رانندگان اخراجی شرکت پایانه و مخازن بندر ماهشهرمقابل فرمانداری
  • بازداشت ئالان حکمتی‌راد، معلم زبان انگلیسی در مهاباد و انتقال به زندان نقده
  • تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل اداره کار وفرمانداری
  • اعتراض کارگران کارخانه فولاد پارس هفت تپه نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق و5 ماه حق بیمه ونداشتن امنیت شغلی بدلیل عدم تامین مواد اولیه زیر سایه بی خیالی مسئولان
  • اعتصاب وتجمع کارگران معدن زغال ‌سنگ هشونی مقابل فرمانداری کوهبنان دراعتراض به عدم پرداخت 2 ماه حقوق
  • ادامه اعتصاب کارگران کارگران ابنیه فنی راه‌آهن نواحی دورود لرستان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع فروردین ماه،پرداخت نشدن کامل مطالبات مناسبتی ،احتمال عدم اجرای مصوبه مزدی برای سال جاری وعدم تبدیل وضعیت برای ششمین روز متوالی
  • اعلام اعتصاب غذای سیامک چهرآزی در زندان شیبان اهواز
  • موج جدید سرکوب دانشجویان دانشگاه تهران
  • امیرمحمد کریمی بازداشت شد
  • ادامه اعتراضات کارگران اخراجی پروژه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام با حقوق معوقه با تجمع مقابل اداره کل کار استان ایلام برای دومین روز متوالی
  • دانشجوی دانشگاه تهران دو ترم از تحصیل محروم شد
  • بازداشت الهام زراعت ‌پیشه وکیل دادگستری درشیراز
  • تجمع اعتراضی دوباره کارگران بازنشسته صنعت فولاد نسبت به قطع شدن بیمه تکمیلی وپینگ پنگ شرکت ذوب آهن و صندوق بازنشستگی فولاد
  • انتقال علی آزاد ازبازداشتی های اعتراضات سراسری دی ماه 1404 در رودسر به زندان لاکان رشت
  • احضار حسن نظریان، فعال صنفی معلمان به دادگاه
  • ادامه اعتراض کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق با دپو زغال استخراج شده وعدم اجازه خروج از تونل
    معادن زغال‌سنگ قلک پولساز برای پیمانکاران و بخش خصوصی وقتلگاه کارگران با سفره های خالی
  • اعتراض جمعی از نانوایان کرمانشاه نسبت به افزایش هزینه پخت وثابت ماندن نرخ نان با تجمع مقابل ساختمان اتحادیه وراهپیمایی بسوی استانداری
  • طومار اعتراضی جمعی از کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی شهرستان آبیک نسبت به تعطیلی شیفت شب درمانگاه شبانه ‌روزی
  • اخراج 300 کارگر کارخانه بشل موتور سوادکوه مازندران

* تشدید سرکوب علیه معلمان در کرمان؛ اجرای احکام زندان و فشارهای مالی
بر اساس گزارش‌های دریافتی، روند برخوردهای امنیتی با معلمان در استان کرمان وارد مرحله تازه‌ای شده است. در همین راستا، شعبه نخست اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب کرمان، احکام صادرشده علیه شماری از فعالان صنفی معلمان را به مرحله اجرا رسانده است.
بر اساس این اطلاعات، محمدرضا بهزادپور، حسین رشیدی و مجید نادری هر یک به شش ماه حبس محکوم شده‌اند و قرار است از دهم اردیبهشت ۱۴۰۵ دوران محکومیت خود را آغاز کنند.
در ادامه همین رویکرد، گروهی دیگر از معلمان از جمله شهناز رضایی شریف‌آبادی، زهرا عزیزی، لیلا افشار، میترا نیک‌پور و فاطمه یزدانی به پرداخت جریمه‌های سنگین نقدی محکوم شده‌اند؛ مبالغی که برای هر نفر به ۷۰ میلیون تومان می‌رسد و عملاً به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار اقتصادی بر کنشگران صنفی به‌کار گرفته می‌شود.
این احکام در شرایطی اجرا می‌شود که پس از اعتراضات مردمی دی‌ماه ۱۴۰۴، فضای امنیتی علیه معلمان و فعالان صنفی به‌طرزی کم‌سابقه تشدید شده است. الگوی تکرارشونده‌ای از پرونده‌سازی، صدور احکام قضایی و اعمال مجازات در حال شکل‌گیری است که هدف آن مهار و خاموش‌کردن مطالبات مشروع معلمان از مسیر سرکوب ساختاری است.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران این احکام را مصداقی روشن از سرکوب سیستماتیک و نقض حقوق بنیادین معلمان می‌داند و با قاطعیت آن را محکوم می‌کند. نیز تأکید می‌کند که امنیتی‌سازی مطالبات صنفی و مجازات فعالان، نه‌تنها مشروعیت ندارد بلکه نشان‌دهنده ناتوانی در پاسخ‌گویی به خواسته‌های عادلانه معلمان است. این شورا خواستار لغو فوری احکام صادره، توقف روند سرکوب و به‌رسمیت‌شناختن حق تشکل‌یابی، اعتراض و بیان آزادانه مطالبات صنفی معلمان است.
* تجمع اعتراضی رانندگان اخراجی شرکت پایانه و مخازن بندر ماهشهرمقابل فرمانداری
رانندگان اخراجی شرکت پایانه و مخازن بندر ماهشهر با تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان در استان خوزستان خواستار بازگشت به کار شدند.
روزجمعه 11 اردیبهشت برابراول ماه مه،جمعی از رانندگان روزکار شرکت پایانه و مخازن بندر ماهشهربه خبرنگار رسانه ای گفتند: در روزهای گذشته، در اعتراض به اخراج خود، با تجمع مقابل فرمانداری، خواستار رسیدگی فوری مسئولان به وضعیت اشتغال خود شدیم.
به گفته این رانندگان، حدود 20 نفر از نیروهای روزکار این شرکت، بدون ارائه دلیل مشخص و به‌صورت ناگهانی از کار برکنار شده‌اند.
تجمع‌کنندگان با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت معیشتی خود و خانواده‌هایشان، از فرماندار بندرماهشهر درخواست کردند برای بررسی موضوع و بازگشت به کار آنان ورود جدی داشته باشد.
این رانندگان تأکید کردند اخراج بدون شفاف‌سازی، آنان را با مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی مواجه کرده و انتظار دارند مسئولان هرچه سریع‌تر نسبت به حل این مسئله اقدام کنند.
* بازداشت ئالان حکمتی‌راد، معلم زبان انگلیسی در مهاباد و انتقال به زندان نقده
بر اساس گزارش‌های رسیده از منابع حقوق بشری، ئالان حکمتی‌راد، معلم زبان انگلیسی ساکن مهاباد و هم‌اکنون با قرار بازداشت موقت در زندان نقده نگهداری می‌شود.
ئالان حکمتی‌راد، در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۵ توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابان‌های شهر مهاباد و بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده است. نیروهای امنیتی پس از بازداشت، او را به منزل خانوادگی‌اش منتقل کرده و در جریان تفتیش خانه، تعدادی از وسایل شخصی خانواده از جمله لپ‌تاپ، هارد دیسک و کتاب‌ها را با خود ضبط کرده‌اند.
این نوع بازداشت‌های بدون شفافیت قضایی و همراه با ورود به حریم خصوصی خانواده‌ها، بار دیگر نگرانی‌ها درباره تداوم فشار بر معلمان و فعالان آموزشی را تشدید کرده است؛ فضایی که در آن امنیت شغلی و حتی زندگی روزمره معلمان به‌طور فزاینده‌ای در معرض تهدید قرار می‌گیرد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران این بازداشت خودسرانه و روند همراه با نقض آشکار حقوق شهروندی را به‌شدت محکوم می‌کند و آن را در امتداد سیاست‌های سرکوبگرانه علیه معلمان و فعالان آموزشی می‌داند. این شورا خواستار آزادی فوری ئالان حکمتی‌راد، پایان دادن به بازداشت‌های غیرقانونی معلمان و سایر شهروندان است.

* تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل اداره کار وفرمانداری
روزشنبه 12 اردیبهشت، کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد از تجمعات اعتراضیشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی طی 2 ماه گذشته مقابل اداره کار وفرمانداری این شهرستان دراستان لرستان ،خبردادند.
یک منبع کارگری در بروجرد از تعطیلی حدوداً دو ماهه کارخانه سامان کاشی و بلاتکلیفی حدود 125 کارگر شاغل در این واحد تولیدی با چهار ماه حقوق معوقه و عیدی خبر داد.
وی با بیان اینکه واحد سامان کاشی واقع در مجاورت بزرگراه بروجرد- خرم آباد که از سوی یک کارفرمای بخش خصوصی اداره می‌شود، از حدودا دو ماه پیش (20اسفند1404) فعالیت خود را متوقف کرده، به خبرنگار رسانه ای گفت: به دنبال این اتفاق حدود 125 کارگر شاغل در آن هم اکنون بلاتکلیف‌اند و وضعیت شغلی نامشخصی دارند.
بر پایه اظهارات کارگران این کارخانه، کارفرما درب‌های کارخانه را بسته و کارگران هر روز به امید بازگشایی محل کارشان به شرکت مراجعه می‌کنند.
گفته می‌شود کارگران در پیگیری وضعیت کارخانه، طی دو ماه گذشته چندین بار مشکلات خود را به نهادهای مربوطه از جمله اداره کار و فرمانداری اعلام کرده‌اند اما گویا اتفاق خاصی نیفتاده است.
یکی از کارگران سامان کاشی درباره مشکلات این واحد تولیدی گفت: کارخانه سامان کاشی حدود 11سال بعد از اعلان ورشکستگی، مجدداً از سال 1403 ازسوی اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری بروجرد به یک شرکت پیمانکاری در صورت اجاره واگذار شد و شروع به کار کرد اما پیمانکار بعد از یک سال فعالیت تولیدی وجذب نیروی کار جدید، مجدداً با مشکل روبرو شد و درب‌های کارخانه را بست.
او گفت: متاسفانه طی یک سال فعالیت پیمانکار به تعهدات خود پایبند نبوده و جدا از تعطیلی کارخانه، دیون کارگران را پرداخت نمی‌کنند بنابرین جدا از 4 ماه حقوق معوقه وعیدی، حدود 7 ماه حق بیمه کارگران پرداخت نشده و تعدادی از کارگران با سابقه مشاغل سخت و زیان‌آور برای استفاده از بازنشستگی پیش از موعد، به مشکل بر خورده‌اند و بعد از سال‌ها پیگیری، امکان بازنشستگی پیدا نکرده‌اند.
او افزود؛ در عین حال، حدودا 11 کارگر قدیمی که بین سالهای 92 تا 96 بعد اعلام ورشکستگی از کار بیکار شده بودند بعد از گذشت سال‌ها هنوز بازگشت به کار نشده‌اند و علیرغم صدور حکم قضایی هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت دوران اشتغال خود را دریافت کنند.
کارگران سامان کاشی با طرح این سوال که چرا مسئولان مسئولیت کارخانه‌ای را که نبض اشتغال و اقتصاد استان محسوب می‌شود به اشخاصی واگذار کرده‌اند که صلاحیت نگهداری از آن را ندارند، گفتند: این کارخانه در گذشته حدود 500 نیروی کار فعال داشت که با واگذاری آن به بخش خصوصی، به مرور کارگران به حداقل ظرفیت ممکن تقلیل یافتند.
بنا به گفته کارگران این کارخانه، تنها راه از سر گیری فعالیت کارخانه، بازپس گیری این واحد از بخش خصوصی و واگذاری مسئولیت آن به دولت و یا افراد متعهد و کاربلد است.
کارگران این کارخانه معتقدند؛ کاهش حجم فروش، افزایش هزینه‌های مالی، فرسوده بودن ماشین آلات و افزایش هزینه‌های متفرقه و.. . بخشی از مشکلاتی است که این واحد را دچار بحران مالی کرده و در حال حاضر کارگران کاری برای انجام دادن ندارند و بیکار و بلاتکلیفند.
آن‌ها درباره مشکلات این واحد تولیدی گفتند: مهمترین موضوع حال حاضر سامان کاشی و سایر کارخانه‌های مستقر در منطقه، دخالت برخی نمایندگان مجلس شهرستان بروجرد در امور داخلی و مدیریتی کارخانه سامان کاشی است که باعث ایجاد مشکل شده است.
کارگران افزودند: بحث دخالت برخی نمایندگان مجلس در امور داخلی کارخانه‌ها از جمله سامان کاشی، موضوع تازه‌ای نیست. در دوره‌های گذشته نیز تبعات این دخالت‌ها به کارخانه و کارگران آسیب رسانده است.
* اعتراض کارگران کارخانه فولاد پارس هفت تپه نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق و5 ماه حق بیمه ونداشتن امنیت شغلی بدلیل عدم تامین مواد اولیه زیر سایه بی خیالی مسئولان
روز شنبه 12 اردیبهشت، کارگران کارخانه فولاد پارس هفت تپه اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق و5 ماه حق بیمه ونداشتن امنیت شغلی بدلیل عدم تامین مواد اولیه زیر سایه بی خیالی مسئولان،ابرازکردند.
کارگران شرکت فولاد پارس هفت‌تپه به خبرنگار رسانه ای گفتند: خطوط تولید کارخانه فولاد پارس هفت تپه که در زمینه شمش‌های آهن و فولاد در شهرک صنعتی شوش فعالیت دارد، از یک سال پیش با مشکلاتی مانند تامین مواد اولیه روبروست واین مشکلات اخیراً گسترش یافته است؛ در نتیجه حدود 200 کارگر شاغل در آن، نگران بیکاری خود هستند.
به گفته این کارگران، حقوق دو ماه گذشته آنان تاکنون پرداخت نشده و حق بیمه نیز حدود 5 ماه است که به تامین اجتماعی واریز نشده است.
آنان تأکید کردند: این شرایط با افزایش هزینه‌های زندگی، فشار مضاعفی را بر خانواده‌های کارگری وارد کرده است.
یکی از کارگران گفت: ما نزدیک 200کارگر هستیم که اکنون نگران اشتغال خود هستیم. برخی از ما بیش از 15 سال سابقه کاری در این کارخانه داریم و روزانه 12 ساعت برای این شرکت کار می‌کنیم. متاسفانه طی یک سال گذشته چندین بار فعالیت تولیدی این کارخانه به دلیل کمبود مواد اولیه و مشکلاتی که در زمینه قطعی برق و گاز وجود داشت موقتا متوقف شده و دوباره از سر گرفته شده است اما دولت باید در خصوص مشکلات ایجاد شده در کارخانه‌ها به ویژه واحدهای فولادی مداخله جدی کند تا این کارخانجات با بحران تعطیلی مواجه نشوند.
به گفته کارگران این واحد تولیدی، مدیران مجتمع فولاد پارس هفت تپه از چند ماه پیش در تلاش هستند با پیگیری، مشکلات کارخانه را برطرف کنند.
* اعتصاب وتجمع کارگران معدن زغال ‌سنگ هشونی مقابل فرمانداری کوهبنان دراعتراض به عدم پرداخت 2 ماه حقوق
روزیکشنبه 13 اردیبهشت، کارگران معدن زغال ‌سنگ هشونی زیرمجموعه شرکت زغال‌سنگ کرمان برای اعتراض به عدم پرداخت 2 ماه حقوق دست از کارکشیدند و مقابل فرمانداری کوهبنان تجمع کردند.
کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان، متشکل از 12معدن زیرمجموعه شرکت زغال‌سنگ کرمان، بار دیگر با مشکل تأخیر در پرداخت حقوق مواجه شده‌اند؛ معضلی که به گفته کارگران، به‌صورت مکرر تکرار می‌شود و به یکی از دغدغه‌های اصلی معیشتی آنان بدل شده است.
کارگران این معادن از اسفندماه سال گذشته تاکنون حقوق نگرفته‌اند و با گذشت بیش از یک ماه از پایان سال، همچنان حقوق معوقه اسفند پرداخت نشده است؛ موضوعی که در شرایط دشوار اقتصادی، فشار مضاعفی بر زندگی این کارگران وارد کرده است.
امروز کارگران معدن هشونی، به‌عنوان یکی از معادن زیرمجموعه این شرکت، در اعتراض به‌عدم پرداخت حقوق و معوقات خود دست به اعتصاب زده و با تجمع در مقابل فرمانداری شهرستان کوهبنان، خواستار رسیدگی فوری به مطالبات خود شدند.
یکی از کارگران این مجموعه به خبرنگاررسانه ای گفت:ما عمر و جوانی‌مان را در این معادن گذاشته‌ایم؛ هر ماه کارمان را کامل انجام می‌دهیم، اما وقت پرداخت که می‌رسد باید دوندگی کنیم و خون دل بخوریم تا حقوق خودمان را بگیریم. با این همه قسط و وام، واقعاً نمی‌دانیم چطور زندگی را بچرخانیم. این شرکت دولتی است؛ اما رفتارش با کارگر طوری است که انگار هیچ مسئولیتی ندارد.
* ادامه اعتصاب کارگران کارگران ابنیه فنی راه‌آهن نواحی دورود لرستان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع فروردین ماه،پرداخت نشدن کامل مطالبات مناسبتی ،احتمال عدم اجرای مصوبه مزدی برای سال جاری وعدم تبدیل وضعیت برای ششمین روز متوالی
روزیکشنبه 13 اردیبهشت برای ششمین روز متوالی ، کارگران کارگران ابنیه فنی راه‌آهن نواحی دورود لرستان به اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع فروردین ماه،پرداخت نشدن کامل مطالبات مناسبتی ،احتمال عدم اجرای مصوبه مزدی برای سال جاری وعدم تبدیل وضعیت،ادامه دادند.
این کارگران حق طلب به خبرنگاررسانه ای گفتند: همچنان منتظر پاسخگویی مدیرعامل شرکت و مسئولان کشوری و استانی برای وصول مطالبات‌مان هستیم. علیرغم حضور روز گذشته معاون مدیر عامل شرکت تراورس در جمع معترضان، هنوز به مطالبات‌مان پاسخ داده نشده و پرسنل باتوجه به ماهیت خصوصی شرکت، آینده شغلی و حقوقی خود را در خطر می‌بینند.
کارگران ابنیه فنی راه آهن دورود لرستان افزودند:مسئولان به صراحت بگویند چه برنامه‌ای برای آینده شرکت تراورس و کارگران این واحد ریلی دارند و چرا وضعیت بازگشت تراورس به دولت، بعد از گذشت 5 سال و تبدیل وضعیت حدود 7 هزار کارگر مشخص نمی‌شود!
کارگران ابنیه فنی تراورس لرستان با اشاره به گذشته پرشکوه این واحد ریلی، خواستار احیای این واحد هستند و می‌گویند: اگر بی‌تدبیری‌ها در تراورس خاتمه نیابد، با سرنوشت هفت هزار کارگر از دامنه‌های برفگیر سبلان گرفته تا بیابان‌های پر از شن ریزه و گرد و غبار زاهدان، که وظیفه مراقبت و نگهداری از خطوط ریلی راه آهن را بر عهده دارند بازی شده است.
قابل یاد آوری است که حدود 400 تا 500 کارگر در ناحیه دورود لرستان شاغل هستند که مشکلات آن‌ها جدا از بحث مشخص شدن ماهیت دولتی یا خصوصی شرکت تراورس، کوتاهی در پرداخت اضافه کاری‌ها و تعطیل کاری‌ها و عدم پرداخت سایر مطالبات عرفی و مناسبتی است که غالبا کارفرما نسبت به این موضوعات بی‌توجه است.
درهمین رابطه:دومین روز اعتصاب کارگران کارگران ابنیه فنی راه‌آهن نواحی دورود لرستان و اندیمشک دراعتراض به عدم پرداخت بموقع فروردین ماه،پرداخت نشدن کامل مطالبات مناسبتی واحتمال عدم اجرای مصوبه مزدی برای سال جاری
روزچهارشنبه 9 اردیبهشت برای دومین روز متوالی، کارگران کارگران ابنیه فنی راه‌آهن نواحی دورود لرستان و اندیمشک(شرکت تراورس) برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع فروردین ماه ،پرداخت نشدن کامل مطالبات مناسبتی واحتمال عدم اجرای مصوبه مزدی برای سال جاری،به اعتصابشان ادامه دادند.
یک منبع کارگری در راه‌آهن لرستان به خبرنگار رسانه ای گفت: گروهی از کارگران ابنیه فنی نواحی درود لرستان و اندیمشک در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، از روز سه شنبه هفته جاری، اعتراض کردند؛ این اعتراض امروز چهارشنبه (نهم اردیبهشت ماه) نیز در محدوده محل کارشان ادامه دارد.
او با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین موارد اعتراض کارگران تراورس لرستان و اندیمشک، جدا از تاخیر در پرداخت حقوق فروردین ماه، شائبه پرداخت نشدن حقوق کارگران بر اساس دستمزد سال گذشته است؛ در تشریح جزئیات آن افزود: علیرغم ابلاغ بخشنامه مزد 1405، چندین روز است شائبه پرداخت حقوق کارگران بر اساس مصوبه مزدی سال گذشته شدت گرفته است.
او با بیان اینکه حدود 400 تا 500 کارگر فقط در ناحیه دورود لرستان شاغل هستند که بخش دیگری از مشکلات آن‌ها کوتاهی در پرداخت مطالبات عرفی و مناسبتی است،اضافه کرد: این مطالبات مربوط به مزایای اعیاد مختلف و ایامی همانند روز حمل و نقل، کارگر، عید فطر و …. می‌شود که برای بالا بردن انگیزه کارگر باید در موعد مقرر واریز شود اما متاسفانه این پرداختی‌ها که پیش از این چندین سال متوقف شده بود در حال حاضر یکی در میان و نصفه نیمه پرداخت می‌شود و غالب کارفرمایان شرکتهای پیمانکاری نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.
یکی دیگر از کارگران ابنیه فنی تراورس لرستان با طرح این سوال که چرا کارفرمای شرکت تراورس به فکر معیشت و گذران زندگی کارگران تحت مسئولیت خود نیست، گفت: در شرایط فعلی که کشور در حال جنگ با دشمنان است، شرکت راه آهن برای کمک معیشت کارکنان اداری وحتی همکاران تجمیعی مبالغی تا حدود 5 میلیون تومان واریز کرده اما کارگران پیمانکاری تا هم اکنون از این کمک مالی محروم بوده اند.
* اعلام اعتصاب غذای سیامک چهرآزی در زندان شیبان اهواز
سیامک چهرآزی از معلمان زندانی که اواخر اسفندماه سال گذشته بازداشت شده و در زندان شیبان اهواز می‌باشد، در اعتراض به اجرای اعدام‌های گسترده زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زد.
سیامک صادقی چهرآزی که از فعالان صنفی معلمان خوزستان می‌باشد، بیش از یک ماه است که در زندان در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت تداوم بازداشت این فعال صنفی معلمان، همراه با این معلم زندانی بر مطالبه ارزشمند و انسانی نه به اعدام پافشاری می‌کند.
* موج جدید سرکوب دانشجویان دانشگاه تهران
بر اساس گزارش‌های رسیده به دانشجویان متحد، در حالی که دانشگاه‌های سراسر کشور به شیوه مجازی در حال برگزاری کلاس‌ها هستند، کمیته انضباطی دانشگاه تهران اقدام به تشکیل پرونده انضباطی برای دانشجویان این دانشگاه کرده است.
* امیرمحمد کریمی بازداشت شد
بنا بر گزار‌ش‌های رسیده به دانشجویان متحد، امیرمحمد کریمی، دانشجوی ورودی ۱۴۰۴ مهندسی پلیمر دانشگاه تهران، طی هفته‌های گذشته به دست نیروی سرکوب بازداشت شده است.
در حالی که این دانشجو در بازداشت به سر می‌برد، جلسه کمیته وی به طور غیابی و بدون طی شدن مراحل قانونی برگزار شده است و ایشان به محرومیت از تحصیل به مدت دو ترم محکوم شده است.
* ادامه اعتراضات کارگران اخراجی پروژه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام با حقوق معوقه با تجمع مقابل اداره کل کار استان ایلام برای دومین روز متوالی
روز دوشنبه 14 اردیبهشت برای دومین روز متوالی، کارگران اخراجی پروژه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام با حقوق معوقه درادامه اعتراضشان دست به تجمع مقابل اداره کل کار استان ایلام زدند وبا ابرازخشم نسبت به بی خیالی مسئولان خواهان پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خودشدند.
یکی از کارگران بیکار شده پروژه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام به خبرنگار رسانه ای گفت: از صبح روز گذشته تعدادی از کارگران بیکار شده پروژه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «جهانپارس» مشغول به کار هستند، با تجمع در مقابل ساختمان اداره کل کار استان، پیگیر وضعیت شغلی خود شدند.
او گفت: ما حدود 150 نفر کارگر بومی منطقه هستیم که از پایان اسفند ماه سال گذشته پیگیر بازگشت به کارمان از مسئولان شهرستانی و استانی هستیم اما متاسفانه بعد از گذشت حدود 45 روز از سال جدید، هنوز اقدامی در جهت پیگیری وضعیت شغلی‌مان انجام نشده است.
این کارگر افزود: از مهر ماه سال گذشته) تا فروردین ماه سال جاری، در سه مرحله (مهرماه سال گذشته 58 کارگر، پایان اسفند52کارگر و فروردین سال جاری42۴۲ کارگر)، در مجموع حدود 152نفر از کارگران پیمانکاری پروژه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام با اتمام قرارداد بیکار شدند و از آن زمان تاکنون به دنبال بازگشت به کار در این پروژه و دیگر پروژه‌های در دست اقدام هستند.
وی درباره پیگیری نتیجه تجمعات دو روزه خود در مقابل اداره کار استان ایلام نیز گفت: متاسفانه تا امروز هیچ ارگانی از ما کارگران حمایت نکرده است و در واقع، ما به حال خود رها شده‌ایم.
این کارگر ادامه داد: همه کارگران بدون استثنا از بومیان منطقه و شهرستان چوار هستند و سابقه کار آن‌ها به طور میانگین 4 تا 5 سال است. اکثریت این کارگران برای تامین معاش خانواده‌های خود با مشکل روبرو هستند.
یادآوری:تجمع اعتراضی کارگران اخراجی پروژه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام با حقوق معوقه مقابل اداره کارو فرمانداری چوار
روزشنبه 29 فروردین، کارگران اخراجی پروژه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام با حقوق معوقه(شرکت پیمانکاری جهانپارس) مقابل اداره کارو فرمانداری چوارتجمع کردند وبا اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خواهان بازگشت بکاروپرداخت مطالباتشان شدند.
این کارگران به خبرنگاررسانه ای گفتند: ما حدودا 350 کارگر بومی منطقه هستیم که حدود 58 نفرمان مهر ماه و 52 نفرمان پایان اسفند 1404 به بهانه اتمام قرارداد بیکار شده‌ایم؛ در عین حال با شروع فروردین ماه سال جاری حدود 42 کارگر دیگر نیز به جمع بیکاران منطقه اضافه شدند.
آنها افزودند:پس از سال‌ها تلاش در این پروژه، حق آن‌هاست که به عنوان یک نیروی کار بومی در ادامه روند پروژه ساخت فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام به کار گرفته شویم.
آنها ادامه دادند: برخی همکاران هنوز دستمزد بهمن و اسفند سال قبلِ خود را دریافت نکرده‌اند و از قرار معلوم، کارفرما زیر بار پرداخت آن نمی‌رود. در عین حال وضعیت دریافت بیمه بیکاری کارگران نیز مشخص نیست.
معترضان با بیان اینکه ما بدنبال اشتغال بکار هستیم، گفتند: همه کارگران از بومیان منطقه و شهرستان چوار هستند و سابقه کار آن‌ها 5 تا 10 سال است. اکثریت این کارگران برای تامین معاش خانواده‌های خود با مشکل روبرو هستند و درخواست ما از مدیریت این مجموعه و مسئولان شهرستان بازگشت بکار است.

* دانشجوی دانشگاه تهران دو ترم از تحصیل محروم شد
بر اساس گزارش‌های رسیده به دانشجویان متحد، مهیار افتخاری، دانشجوی دانشکده پلیمر دانشگاه تهران، با حکم کمیته انضباطی به مدت دو ترم از تحصیل محروم شد.
لازم به ذکر است فرایند صدور این حکم به صورت غیابی انجام گرفته است. بر اساس تبصره ماده ۸۲ شیوه‌نامه انضباطی ۱۴۰۳، تشکیل جلسه به صورت غیرحضوری یا تلفنی و اقدام به اخذ امضا اعضا[کمیته] برای صورتجلسه مربوطه، مجاز نبوده و احکام صادره به این طریق فاقد اعتبارند.
* بازداشت الهام زراعت ‌پیشه وکیل دادگستری درشیراز
براساس گزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی،روزدوشنبه 14 اردیبهشت، الهام زراعت‌پیشه وکیل دادگستری درشیرازبازداشت وبه مکان نامعلومی منتقل شد.
بنابهمین گزارش ها سابقه بازداشت درجریان اعتراضات سراسری سال 1401 را دارد.

* تجمع اعتراضی دوباره کارگران بازنشسته صنعت فولاد نسبت به قطع شدن بیمه تکمیلی وپینگ پنگ شرکت ذوب آهن و صندوق بازنشستگی فولاد
روز سه شنبه 15 اردیبهشت برای دومین بار در ماه جاری+، کارگران بازنشسته صنعت فولاد برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به قطع شدن بیمه تکمیلی وپینگ پنگ شرکت ذوب آهن و صندوق بازنشستگی فولاد دست به تجمع زدند.
کارگران بازنشسته فولاد به خبرنگار رسانه ای گفتند: از ابتدای سال جاری قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان فولاد اصفهان و تهران با «آتیه سازان حافظ» به اتمام رسیده و درشرایط جنگی این مدت تا پایان فروردین ماه تمدید شد اما اکنون به مدت 16 روز است که بازنشستگان فولاد اصفهان و تهران فاقد بیمه درمان تکمیلی هستند.
بازنشستگان فولاد اصفهان با بیان اینکه در پیگیری مشکلات بیمه‌ای خود چندین بار دست به اعتراض زده‌ایم که آخرین آن روز گذشته 15 اردیبهشت ماه برگزار شد؛ در ادامه درباره پاسکاری مقامات گفتند: شرکت ذوب آهن می‌گوید درمان بازنشستگان با من نیست و به صندوق بازنشستگی فولاد مربوط است و صندوق فولاد هم گفته متولی بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان، صندوق فولاد نیست و به ذوب آهن مربوط می‌شود. این در حالیست که در این میان، درمان بازنشستگان دچار اختلال جدی شده است.
آنها اضافه کردند: ما عمر خود را پای کوره‌های داغ و گردوغبار صنعت فولاد گذاشتیم و حق بیمه پرداخت کردیم؛ آیا عادلانه است حالا برای پوشش خدمات بیمه درمان در زمان پیری و از کار افتادگی، بین صندوق فولاد و ذوب آهن پاسکاری شویم و کسی پاسخگو نباشد.
+تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد نسبت به قطع شدن بیمه تکمیلی در اصفهان مقابل استانداری ودر تهران مقابل صندوق بازنشستگی فولاد
روز چهارشنبه 9 اردیبهشت، کارگران بازنشسته صنعت فولاد برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به قطع شدن بیمه تکمیلی دست به تجمع در اصفهان مقابل استانداری ودر تهران مقابل صندوق بازنشستگی فولاد،زدند.
یکی ازکارگران بازنشسته معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: از ابتدای سال جاری قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان فولاد اصفهان و تهران با «آتیه سازان حافظ» به اتمام رسیده و درشرایط جنگی این مدت تا پایان فروردین ماه تمدید شد اما اکنون به مدت 9 روز است که بازنشستگان فولاد أصفهان وتهران فاقد بیمه درمان تکمیلی هستند.
او گفت: در پی گیری‌های صبح امروز همکارانمان در تهران، برخی مسئولان صندوق بازنشستگان فولاد ضمن بی‌توجه‌ ای به مشکلات ایجاد شده در پاسخ به قطع بیمه درمان ما بازنشستگان، گفته‌اند متولی بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان، صندوق فولاد نیست و توپ را به زمین شرکت ذوب آهن می‌اندازند.
وی افزود:بازنشستگان فولاد که سال‌ها در شرایط سخت صنعت خدمت کرده‌اند، شایسته نیست در دوران بازنشستگی با چنین مشکلات و بی‌توجهی‌هایی مواجه شوند. ما بازنشستگان فولاد حق داریم در پیری با عزت زندگی کنیم، نه اینکه قربانی سیاستهایی شویم که با حقوق ما بازی می‌کنند.
وی با تاکید بر لزوم برقراری بیمه تکمیلی کارگران بازنشسته فولاد در اسرع وقت، درپایان گفت: بازنشستگان فولاد با افزایش شدید هزینه‌های درمان، دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات بیمارستانی مواجه هستند و به بیمه تکمیلی نیاز جدی دارند.
* انتقال علی آزاد ازبازداشتی های اعتراضات سراسری دی ماه 1404 در رودسر به زندان لاکان رشت
براساس گزارش منتشره در شبکه های اجتماعی بتاریخ 16 اردیبهشت، علی آزاد ازبازداشتی های اعتراضات سراسری دی ماه 1404 در رودسرکه با اتهام قتل یکی از نیروهای سرکوبگر حکومت روبرو است به زندان لاکان رشت منتقل شده است.
* احضار حسن نظریان، فعال صنفی معلمان به دادگاه
طبق اطلاع حسن نظریان، معلم اخراجی، به دادگاه احضار شده‌است.
طبق احضاریه صادر شده این فعال صنفی معلمان و عضو کانون صنفی معلمان گیلان باید در تاریخ بیست و هشتم اردیبهشت ماه به دادگاه مراجعه کند.
در احضاریه ارسال شده، اتهام این فعال صنفی معلمان اخلال در نظم و آسایش عمومی و تمرد نسبت به مامورین درج شده است.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت پرونده‌سازی برای حسن نظریان ،خواستار پایان دادن به سرکوب معلمان و فعالان صنفی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی است.
* ادامه اعتراض کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق با دپو زغال استخراج شده وعدم اجازه خروج از تونل
معادن زغال‌سنگ قلک پولساز برای پیمانکاران و بخش خصوصی وقتلگاه کارگران با سفره های خالی
کارگران معدن زغال ‌سنگ هشونی روز یک شنبه 13 اردیبهشت دست از کار کشیدند و رفتند جلوی فرمانداری کوهبنان+ و گفتند حقوق‌مان را می‌خواهیم و حقوق‌مان را نه این طور تکه پاره بلکه سر وقت و کامل می‌خواهیم. کارگران 12 معدن وابسته به شرکت زغال سنگ کرمان، روز دوشنبه14 اردیبهشت یک نامه خطاب به ریاست و حراست شرکت معادن زغال سنگ کرمان نوشتند و اعلام کردند که تا زمان تعیین تاریخ مشخص برای پرداخت حقوق و تا زمان تعیین قیمت زغال و تا زمان منظم شدن پرداخت حقوق، زغال استخراج شده را دپو می‌کنند و اجازه خروج زغال از تونل را نخواهند داد. این نامه به امضای کارگرانی رسید که هر کدام به اندازه سه یا چهار نفر کار می‌کنند چون در این سال‌ها، تعداد تعدیل شده‌ها و بازنشسته‌های معادن زغال سنگ کرمان به قدری زیاد بوده که اگر همین تعداد هم نباشند، کارگاه‌های معدن زغال، ریزش می‌کند و تخریب می‌شود.
روز دوشنبه مرد. سه‌شنبه، جنازه‌اش را در گورستان روستای «کوهبنان» کرمان دفن کردند. مهدی کارگر استخراج معدن زغال‌سنگ کرمان بود. 8 ماه قبل بازنشسته شد، دوشنبه سکته کرد و مرد.
یک روز قبل از مرگ مهدی، نهمین سالگرد انفجار معدن «زمستان یورت غربی» بود. صبح 13 اردیبهشت 1396 معدن زمستان یورت غربی منفجر شد و 43 کارگر معدن، زیر آوار و با دود و شعله انفجار، له شدند و خفه شدند و سوختند و مردند. 5 روز قبل از مرگ مهدی، کارگاه معدن زغال «پروده طبس» ریزش کرد و حسین گیلکی، کارگر استخراج، زیر آوار کارگاه ماند و مرد. زندگی کارگران استخراج زغال‌سنگ، همین طور است؛ بند به مو. اگر از کارگاه استخراج با جان سالم بیرون بیایند، عوارض گرد زغالی که 20 سال در لایه‌های تو در توی معدن نفس کشیده‌اند، زودتر از موعد، نقطه پایان بر زندگی‌شان می‌گذارد. مهدی 40 سالش بود. مرد و رفت و حالا 4 تا بچه مانده‌اند با مستمری پدری که تا یادشان می‌آید، تاریک روشنای صبح که در را پشت سرش می‌بست و می‌رفت، هیچ امیدی به برگشتنش نداشتند. زندگی کارگران استخراج زغال‌سنگ همین طور است. هر نفر، تا عمق 600 متر و 800 متر و 1300 متر زمین، می‌رود به دل تونل‌های تاریک و کارگاه‌های تاریک‌تر و یک روز در میان، 12 ساعت یا 16 ساعت، دیواره سخت و سیاه زغال را پتک و مته می‌زند و می‌تراشد تا هر روز، یک واگن هزار کیلویی زغال پر کند و تحویل بدهد و در همه این 12 ساعت یا 16 ساعت، هر احتمالی هست؛ یک اتصال و جرقه که کل کارگاه را به آتش بکشد، دیواره زغال بشکند و روی سرش بریزد، گاز متان از پشت دیواره نشت بدهد، زیر واگن و روی نوار نقاله گیر بیفتد یا ته بونکر زیر خاک زغال زنده زنده دفن شود. کارگر استخراج زغال، همه اینها را می‌داند و در تمام لحظه‌های این 12 ساعت یا 16 ساعت که با پتک و مته به جان دیواره افقی یا عمودی زغال می‌افتد، فقط به مزد آخر ماه فکر می‌کند. این، همه دلخوشی کارگر استخراج برای تحمل این ساعت‌های سیاه است. کارگران استخراج زغال، چه بچه‌های آزادشهر و چه نوار مازندران و دامغان و چه بچه‌های طبس و چه زغالی‌های شمال کرمان، در این 20 و چند سالی که معادن زغال‌سنگ، به قلک پولساز برای پیمانکار و بخش خصوصی تبدیل شد، سبد خواسته‌هایی که روی میز کارفرما می‌گذاشتند را، هر ماه و هر سال کوچک‌تر و کوچک‌تر کردند تا رسید به همین که حالا هست؛ همین جمله‌ای که کارگر استخراج معدن «آبنیل» می‌گوید: «مزدمان را سر وقت بدهید، مزدمان را هر ماه بدهید. اجازه بدهید با همین مزدی که می‌گیریم، حرف‌مان جلوی بقال و نانوا و قصاب معتبر باشد. سال‌هاست که حرف‌مان برای زن و بچه‌مان بی‌اعتبار شده. اجازه بدهید حداقل جلوی بقال و نانوا و قصاب، معتبر بمانیم.»
مزد عقب افتاده، بیمه ناقص، کارگاه ناامن، اینها سه ضلع مثلث حقیقت جاری در زندگی کارگران استخراج زغال سنگ است. سورن کی‌یرکگور؛ فیلسوف دانمارکی می‌گوید حقیقت را باید زیست ولی نباید جدی گرفت چون آدم را ویران می‌کند. حقیقت جاری در زندگی کارگر استخراج زغال‌سنگ نه تنها قابل زیستن نیست که تئوری فیلسوف قرن نوزدهم را هم از اعتبار می‌اندازد.
از نیمه اردیبهشت 1399 تا نیمه اردیبهشت 1405، کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان، طبس، سوادکوه، گلندرود، البرز شرقی، البرز غربی، 27 بار برای مزد عقب افتاده یا ناکافی، بیمه‌های مخدوش و عقب افتاده، سختی کار و ناامنی کارگاه تجمع کرده‌اند که بعضی اعتراض‌ها تا چند ساعت و بعضی، تا چند روز ادامه داشته. طبق گزارشی که گروه تحقیق و تفحص از دلیل انفجار معدن زمستان یورت غربی، اواخر سال 1396 و چند ماه بعد از فاجعه به مجلس ارائه دادند همه آن 43 نفری که در انفجار معدن کشته شدند چند ماه مزد عقب‌افتاده و بیمه ناقص داشتند و با عنوان کارگر ساده مشغول به کار بودند آن هم در معدنی که چند بار اخطار ناامنی گرفته بود و برخلاف قانون ایمنی معادن با تهویه طبیعی کار می‌کرد. طبق گزارش گروه تحقیق و تفحص از انفجار معدن «زمستان یورت» 10 نفر از جان‌باخته‌ها، بر اثر شدت موج انفجار کشته شده بودند، جسد دو نفرشان زیر آوار له شده بود و 31 نفرشان با گاز مونواکسید کربن خفه شده بودند.
معدن زغال «معدنجو» ساعت 9 شب 31 شهریور 1403 به دلیل تجمع گاز متان منفجر شد و تا بعد از ظهر روز بعد، جسد 49 کارگر از آوار معدن بیرون کشیده شد و آمار مرگ تا 34 روز بعد از فاجعه به 53 نفر رسید‌. آنهایی که زنده مانده بودند، می‌گفتند که هم مزد آنهایی که کشته شدند، کمتر از مزد قانونی بود و هم کارگاه ناامن بود و هم سنسور گاز در معدن فعال نبود و هم تجهیزات ایمنی‌شان از کار افتاده بود و همه اینها را هم مسوول ایمنی و مدیر معدن می‌دانستند و با این حال، در صبح 31 شهریور، تمام کارگران وادار به کار در کارگاه‌هایی شدند که سنسورهای گازش علامت هشدار داشت. همکاران میلاد روشنایی و اصغر افضلی که بهار 1401 زیر آوار تونل 42 معدن طزره البرز شرقی له شدند، می‌گفتند دیوار و سقف کارگاه از ساعاتی قبل از ریزش، می‌لرزید و چوب بست‌ها ترک خورده بود ولی پیمانکار، کارگران را تهدید کرد که «یا کار یا اخراج ».
مزدهای عقب افتاده ترسناک ‌تر از آوار معدن است
معادن زغال سنگ شمال کرمان؛ چه آن 12 معدن زیر مجموعه شرکت زغال سنگ و چه ان ده‌ها معدن خصوصی در راور و زرند و کوهبنان، تا ظهر 14 اردیبهشت، با وجود چند نوبت قول و وعده، هنوز مزد اسفند پارسال و فروردین امسال را نداده بودند. احمد، کارگر معدن « هَشونی» از زیرمجموعه‌های شرکت زغال سنگ کرمان است و می‌گوید که نیمی از مزد بهمن را هفته آخر اسفند داده‌اند و نیم باقی مانده را، روز 7 فروردین امسال. آنهایی که در معادن خصوصی کار می‌کنند، عیدی هم ندارند و مزدشان، نه با رقم ثابت بر مبنای قانون، که به تعداد واگن‌های زغالی که تحویل می‌دهند محاسبه می‌شود. احمد، فیش حقوق بهمن ماه کارگر استخراج یک معدن زغال خصوصی را برایم می‌فرستد که برای روزی 8 ساعت کار، کل دریافت ماهانه‌اش با اضافه کاری و حق اولاد و حق مسکن و بن کارگری، 36 میلیون تومان بوده. طبق مصوبه شورای عالی کار، امسال باید پایه مزد کارگران تا 60 درصد اضافه شود و این افزایش هم باید از اولین ماه سال درمزد بیاید ولی مسوولان شرکت زغال سنگ کرمان به کارگران گفته‌اند فعلا نمی‌توانند رقم مزد را زیاد کنند و تا تیر ماه، کارگران باید با رقم مزد پارسال کار کنند. در یکی از معادن همین شرکت، به کارگران گفته‌اند در این هفته‌ها، فروش زغال کم شده و به شرط افزایش قیمت تناژ زغال، مزد کارگران هم زیاد خواهد شد وگرنه تا مدت نامعلوم، مطابق مزد پارسال پرداخت می‌شود ولی احمد خبر دارد که فروردین امسال، قیمت هر تن کنسانتره زغال و همانی که برای کوره‌ها فرستاده می‌شود، حدود 4 میلیون تومان نسبت به ماه‌های دی و بهمن پارسال گران‌تر شده و به 16 میلیون تومان برای هر تن رسیده است. مزد بهمن ماه احمد، با تحویل روزانه یک تن زغال و 90 ساعت اضافه کاری، 37 میلیون تومان بود و اگر اضافه‌کاری نداشت، 30 میلیون تومان می‌گرفت. همسر احمد، مثل همسر تمام کارگران معادن زغال سنگ کرمان، فقط یک حرف دارد: «مزدشان را سر وقت بدهید. همین رقمی که هست را، سر وقت بدهید. اجازه بدهید بتوانیم بدانیم که با همین مزد چطور زندگی کنیم. اجازه بدهید بتوانیم بدانیم سر سفره‌مان چه چیزی می‌توانیم بگذاریم.»
رگه معادن زغال سنگ کرمان، اطراف شهرهای زرند و کوهبنان و راور است و اغلب جمعیت این شهرها و روستاهایش، معدنکارند. 12 معدن و کارخانه زغال‌شویی زیرمجموعه شرکت معادن زغال سنگ کرمان، حدود 1700 نفر و معادن خصوصی این منطقه، حدود 3 هزار نفر کارگر دارند و بنابراین، در کل این منطقه زغال خیز، سفره 5 هزار خانواده و حداقل، 15 هزار نفر، به همین مزد نامنظم وابسته است ولی جا ماندن مزد از شتاب گرانی زندگی، کارگران استخراج زغال این منطقه را به معاش نسیه واداشته و احمد می‌گوید که نانوایی‌های راور و زرند و پابدانا و طغرالجرد و کوهبنان، اولین کسبه این منطقه بودند که از پارسال، قبول کردند برای معدنکاران دفتر نسیه باز کنند.
«اگه قرضی نخریم فلج میشیم. کارگرای منطقه طغرالجرد، برای خرید چای و قند و برنج، چک گرو می‌ذارن و سر ماه که حسابشون رو تسویه می‌کنن، چک‌شون رو از گرو در میارن. کارگر منطقه پابدانا، وقتی مرغ نسیه می‌خره، فروشنده توی دفتر نسیه فقط می‌نویسه دو کیلو مرغ و مبلغ رو نمی‌نویسه و کارگر، هر موقع که برای تسویه نسیه میره، باید به قیمت روز تسویه کنه.»
در شهرهای زرند و راور و کوهبنان و تمام روستاهایش، تمام بقالی‌ها و قصابی‌ها، دفترچه نسیه دارند و اغلب مشتری‌های نسیه، خانواده معدنکاران هستند. صاحب یک قصابی در کوهبنان می‌گوید که فروش نسیه به معدنکاران را محدود کرده چون جز ضرر برایش هیچ ندارد.
«همه رقم بدهی در دفتر نسیه‌ام دارم؛ از 500 هزار تومن تا 10 میلیون تومن. بدهی یک ساله، بدهی دو ماهه، بدهی 6 ماهه. کارگرای معدن، نسیه می‌برن و قول میدن که سر ماه برای تسویه میان ولی نمیان چون پرداخت مزدشون آنقدر نابسامانه که وقتی مزد چند ماه قبلشون رو می‌گیرن، باید چاله‌های خیلی گودتر از بدهی ما رو پر کنن. اینجا کسی گوشت قرمز نمی‌خره چون قیمتش خیلی گرونه و ما هم سفارش گوشت قرمز نمیدیم و فقط مرغ می‌فروشیم و همین مرغ رو هم، نسیه می‌فروشیم. البته از زمستون پارسال، فروش نسیه به معدنکار رو کم کردیم چون قیمت هر روز، با روز بعد فرق داشت و کارگر معدن، برای این قیمت جدید خیلی ناتوان بود. مثلا امروز دو کیلو مرغ رو 800 هزار تومن می‌خرید و آخر ماه که برای تسویه می‌اومد باید یک میلیون و 600 هزار تومن پول می‌داد. بارها اینجا دعوا شد و کارگر، قهر کرد ولی تقصیر ما نبود. گرون می‌خریدیم و گرون می‌فروختیم. حالا، هم تعداد معدنکارایی که مرغ می‌خرن خیلی کمتر شده و هم ما خیلی کمتر نسیه می‌فروشیم. خیلی از کارگرای معدن که مشتری ما بودن، از بهمن و اسفند پارسال، دیگه برای خرید مرغ هم نمیان. توی خیابون هم راهشون رو کج می‌کنن که با هم چشم در چشم نشیم.»
صاحب یک بقالی در شهر راور هم حرف‌های مشابه دارد؛ اینکه یک دفترچه قطور برای فروش نسیه دارد و اینکه کارگران معدن زغال، توان پرداخت بدهی‌شان را ندارند و اینکه خریدهای‌شان در این چند ماه محدود شده به ضروری‌ترین‌ها؛ چای و قند و پنیر و گاهی یک بسته عدس یا لوبیا.
«به بعضی از کارگرای معدن دیگه نسیه نمیدم. از زمستون پارسال فقط به اون کارگرایی نسیه میدم که می‌دونم می‌تونن سر ماه حسابشون رو تسویه کنن. کارگرایی هم که چک بیارن، می‌تونن نسیه بخرن. کارگری هم که کارت یارانه‌اش رو بیاره، می‌تونه نسیه بخره. ولی دیگه توان فروش نسیه به کارگر معدن ندارم.»
14 اردیبهشت، از احمد رقم بدهی‌اش به نانوایی و بقالی را پرسیدم؛ 70 هزار تومان به نانوایی بدهکار بود و 14 میلیون تومان به دو تا بقالی و می‌گفت که اگر مزد اسفند را بدهند، می‌تواند نیمی از حسابش را با بقالی و نانوایی تسویه کند. احمد و بقیه کارگران استخراج زغال معدن هشونی، روز یک شنبه همین هفته دست از کار کشیدند و رفتند جلوی فرمانداری کوهبنان و گفتند حقوق‌مان را می‌خواهیم و حقوق‌مان را نه این طور تکه پاره بلکه سر وقت و کامل می‌خواهیم. فرماندار در شهر نبود و امام جمعه به جمع معدنکارها آمد و به نماینده زرند و راور تلفن کرد و نماینده هم گفت که مسوولان شرکت زغال سنگ کرمان گفته‌اند فعلا پول برای پرداخت حقوق کارگران ندارند. کارگران 12 معدن وابسته به شرکت زغال سنگ کرمان، روز دوشنبه یک نامه خطاب به ریاست و حراست شرکت معادن زغال سنگ کرمان نوشتند و اعلام کردند که تا زمان تعیین تاریخ مشخص برای پرداخت حقوق و تا زمان تعیین قیمت زغال و تا زمان منظم شدن پرداخت حقوق، زغال استخراج شده را دپو می‌کنند و اجازه خروج زغال از تونل را نخواهند داد. این نامه به امضای کارگرانی رسید که هر کدام به اندازه سه یا چهار نفر کار می‌کنند چون در این سال‌ها، تعداد تعدیل شده‌ها و بازنشسته‌های معادن زغال سنگ کرمان به قدری زیاد بوده که اگر همین تعداد هم نباشند، کارگاه‌های معدن زغال، ریزش می‌کند و تخریب می‌شود. تا پارسال، تعداد کارگران 12 معدن وابسته به شرکت زغال سنگ کرمان 2200 نفر بود که 500 نفرشان بازنشسته شدند و حالا هر کارگر استخراج، باید به اندازه‌ای کار کند که 10 کارگر بخش زغال‌شویی و تونل و واگن کشی و بونکر و ریل، بیکار نشوند. احمد از تبعیض‌ها می‌گوید و از اینکه کارگر استخراج چاره‌ای ندارد جز اینکه کمبود مزدش را با اضافه‌کاری جبران کند ولی نه تنها سقف اضافه کار برای کارگر استخراج، از 90 ساعت در ماه بیشتر نیست، مزد اضافه کاری در هر کدام از معادن شرکت زغال سنگ کرمان فرق می‌کند و مثلا در یک معدن، برای هر ساعت اضافه‌کاری حدود 139 هزار تومان به کارگر استخراج می‌دهند و در معدن دیگری، 100 هزار تومان و احمد و بقیه کارگران استخراج، نه‌تنها منطق این تبعیض و تفاوت را متوجه نمی‌شوند، این را شنیده‌اند که تا اوایل تابستان هم قرار است که مزد اضافه‌کاری، مطابق رقم پارسال باشد در حالی که طبق قانون، امسال باید برای هر ساعت اضافه در بخش استخراج، به هر کارگر حدود 240 هزار تومان پرداخت شود.
حلقه‌های زنجیر از طبس تا مازندران و سمنان و کرمان
همسر احمد هم خبر ریزش معدن پروده طبس را شنیده. گوش خانواده معدنکاران، برای حادثه معدن تیز است چون هر حادثه، یعنی زمین خوردن یک خانواده؛ زمین خوردنی که بلندشدنی ندارد و حادثه در معدن زغال، پیشانی نوشت تمام معدنکاران است.
«احمد آقا ساعت 8 صبح که وارد تونل معدن میشه و تا ساعت 2 بعد از ظهر که از تونل بیرون میاد، گوشی تلفنش رو خاموش می‌کنه. اگر این روشن شدن گوشی از ساعت 2، بشه ساعت 3، دلم هزار راه میره.»
این حرف را زنی می‌گوید که از اول ماه در بازار کوهبنان چرخیده و نوبرانه خیار و هندوانه را هم دیده ولی نتوانسته برای بچه‌هایش یک کیلو خیار یا یک عدد هندوانه بخرد. تنوع میوه در شهرهای معدنی کرمان، خیلی زیاد نیست ولی همین خیار و هندوانه‌ای هم که به شمال کرمان می‌رسد، در سفره خیلی از معدنکارها جایی ندارد چون از 4 سال قبل به این سو، نمی‌دانند چه وقت مزد می‌گیرند و بنابراین، هر جور ولخرجی مازاد را از زندگی‌شان خط زده‌اند. احمد مستاجر است و هر ماه 4 میلیون تومان اجاره می‌دهد و سه فرزند دارد؛ یک دختر 20 ساله عقد کرده که بعد از سه سال، همچنان در خانه پدری است چون جهیزیه ندارد، یک دختر کلاس اول دبستان و یک پسر کلاس اول راهنمایی. همسر احمد می‌گوید ماه‌هاست که دخترش را به خانه کسانی که دختر هم سن بچه خودش دارند نمی‌برد چون بچه‌های بعضی از خانواده‌ها، عروسک دارند و دختر احمد هم عروسک را می‌بیند و دلش عروسک می‌خواهد ولی «عروسک» از همان ولخرجی‌هایی است که از 4 سال قبل و بعد از نامنظم شدن پرداخت مزد کارگران، از زندگی خانواده احمد حذف شده است. همسر احمد می‌گوید که خانواده‌های معدنکاران را در این منطقه زغالی به اسم «ذوب آهنی‌ها» می‌شناسند و می‌گوید که مثل همسران تمام معدنکاران این منطقه، به بچه‌هایش یاد داده که «برنج سفید خالی رو با نون بخورن که سیر بشن» و به دو کودک محصلش هم یاد داده که «زنگ تفریح، به خوراکی همکلاسی‌شون نگاه نکنن که دلشون بخواد و فقط لقمه نون خودشون رو بخورن» و خودش هم یاد گرفته که شکم 5 نفر را با 3 پیمانه برنج در روز سیر کند و «ماه‌هاست که اصلا سمت مرغ فروشی نمیرم چون مرغ فروش تا ما رو می‌بینه، میگه شما ذوب‌آهنی‌ها بدحسابین و من دیگه به شماها نسیه نمیدم.»
گزارش رسانه ای شده بتاریخ 17 اردیبهشت
+اعتصاب وتجمع کارگران معدن زغال ‌سنگ هشونی مقابل فرمانداری کوهبنان دراعتراض به عدم پرداخت 2 ماه حقوق
روزیکشنبه 13 اردیبهشت، کارگران معدن زغال ‌سنگ هشونی زیرمجموعه شرکت زغال‌سنگ کرمان برای اعتراض به عدم پرداخت 2 ماه حقوق دست از کارکشیدند و مقابل فرمانداری کوهبنان تجمع کردند.
کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان، متشکل از 12معدن زیرمجموعه شرکت زغال‌سنگ کرمان، بار دیگر با مشکل تأخیر در پرداخت حقوق مواجه شده‌اند؛ معضلی که به گفته کارگران، به‌صورت مکرر تکرار می‌شود و به یکی از دغدغه‌های اصلی معیشتی آنان بدل شده است.
کارگران این معادن از اسفندماه سال گذشته تاکنون حقوق نگرفته‌اند و با گذشت بیش از یک ماه از پایان سال، همچنان حقوق معوقه اسفند پرداخت نشده است؛ موضوعی که در شرایط دشوار اقتصادی، فشار مضاعفی بر زندگی این کارگران وارد کرده است.
امروز کارگران معدن هشونی، به‌عنوان یکی از معادن زیرمجموعه این شرکت، در اعتراض به‌عدم پرداخت حقوق و معوقات خود دست به اعتصاب زده و با تجمع در مقابل فرمانداری شهرستان کوهبنان، خواستار رسیدگی فوری به مطالبات خود شدند.
یکی از کارگران این مجموعه به خبرنگاررسانه ای گفت:ما عمر و جوانی‌مان را در این معادن گذاشته‌ایم؛ هر ماه کارمان را کامل انجام می‌دهیم، اما وقت پرداخت که می‌رسد باید دوندگی کنیم و خون دل بخوریم تا حقوق خودمان را بگیریم. با این همه قسط و وام، واقعاً نمی‌دانیم چطور زندگی را بچرخانیم. این شرکت دولتی است؛ اما رفتارش با کارگر طوری است که انگار هیچ مسئولیتی ندارد.
*اعتراض جمعی از نانوایان کرمانشاه نسبت به افزایش هزینه پخت وثابت ماندن نرخ نان با تجمع مقابل ساختمان اتحادیه وراهپیمایی بسوی استانداری
روز پنج شنبه 17 اردیبهشت، جمعی از نانوایان کرمانشاه برای اعتراض به افزایش هزینه پخت ازجمله بالا رفتن قیمت حامل های انرژی برق و گاز،مخمر ونمک ودستمزد کارگران و ثابت ماندن نرخ نان دست به تجمع مقابل ساختمان اتحادیه زدند و در سطح شهر بسوی استانداری راهپیمایی کردند.

* طومار اعتراضی جمعی از کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی شهرستان آبیک نسبت به تعطیلی شیفت شب درمانگاه شبانه ‌روزی
جمعی از کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی شهرستان آبیک ،استان قزوین برای اعتراض به تعطیلی شیفت شب درمانگاه شبانه‌روزی ملکی تامین اجتماعی نبی اکرم طوماری بشرح زیرخطاب به مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی منتشرکردند:
احتراما به استحضار می‌رساند ما امضا کنندگان ذیل طومار، بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان آبیک و حومه هستیم که نسبت به تصمیم سازمان جهت حذف شبانه روزی بودن درمانگاه نبی اکرم اعتراض داریم.
آقای سالاری، شهرستان آبیک و حومه دارای بیش از 120 هزار نفر جمعیت بوده که نزدیک به 102هزار نفر آن تحت پوشش سازمان می‌باشند که شامل بازنشستگان وکارگران و بیمه شدگان خویش فرما هستندوبا توجه به اینکه شهرستان آبیک از نظر درمانی در رده پایین کشوری قرار دارند. این مجموعه عظیم اکثر مشکلات خود را از شهرهای همجوار رفع و رجوع می‌نمایند.
شایسته است که سازمان به وظیفه ذاتی خود برابر قوانین مصرحه سازمان عمل نموده و رفع مشکل نمایند. نه اینکه از همین امکانات اندک نیز بکاهند. این مردم انتظار درمان صفر تا صد خود را دارند ولی متاسفانه سازمان بر عکس عمل نموده و هزینه‌های بسیار از جمله بیمه تکمیلی و تعطیلی مراکز درمانی ملکی خود را به آن‌ها تحمیل می‌نماید.
خواهشمند است به خواست این عزیزان احترام گذاشته و از این گونه برنامه‌ریزی‌ها که تضییع حقوق آن‌ها است، پرهیز نمایند زیرا مسئولین سازمان همیشه در سخنرانی و جلسات، داعیه خدمت‌رسانی به این زیرمجموعه رادارند.
* اخراج 300 کارگر کارخانه بشل موتور سوادکوه مازندران
از ابتدای سال جاری300کارگر کارخانه بشل موتورشهرستان سوادکوه،استان مازندران ،تولید کننده قطعات خودرو و یکی از تامین کنندگان برتر قطعات خودرو شرکت های خودروساز (گروه ایران خودرو- گروه سایپا و کرمان موتور)از کاراخراج شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com