سی و هفتمین جمعه ی اعتراضی در زاهدان: هر چه فشار بیشتر شود بلوچ‌ها بیشتر اعتراض می‌کنند

یک منبع بلوچ در گفتگو با دویچه وله از جو سنگین امنیتی زاهدان خبر داد. او گفت اینترنت قطع شد و هلی‌کوپترهای نظامی برفراز مصلی گشت زنی کردند. مردم زاهدان با وجود آن به خیابان‌ها آمدند و شعارهای اعتراضی سردادند.

چندین ساعت پیش از آغاز مراسم نماز جمعه در زاهدان برخی منابع بلوچ از جمله “رصد بلوچستان” و “حال‌وش” از استقرار نیروهای سپاه پاسداران در کلانتری ۱۶ جنب مصلی مکی محل اعتراضات بلوچ‌ها خبر داده بودند.

منابع حال‌وش گفتند در همه مبادی ورودی و خروجی زاهدان نیروی‌های نظامی حضور دارند.

استقرار نیروهای سپاه در کلانتری ۱۶

استقرار نیروهای سپاه در نزدیکی محل نماز جمعه اهل سنت بلوچ و به دنبال آن قطعی اینترنت و پرواز هلی‌کوپترهای نظامی بر فراز مصلی مکی برخی از فعالین بلوچ را نگران کرده بود.

آنها پیش از برگزاری نماز جمعه هشدار داده بودند که “اگر خبری از بلوچستان نیست، بدانید حکومت اعدامی با قطع کردن اینترنت در حال سرکوب تمام عیار مردم هست”.

طی روزهای اخیر و بعد از خبر ممانعت از سفر مولوی عبدالحمید به مراسم حج از سوی حکومت، نیروهای نظامی زیادی از سایر استان‌های هم‌جوار به سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان اعزام شدند.

هم‌زمان با نماز جمعه زاهدان اینترنت در این شهر نیز دچار اختلال شدید شد و پخش زنده خطبه‌های مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان قطع شد.

مولوی عبدالحمید چه گفت؟

مولانا عبدالحمید از حمله نیروهای انتظامی به مراسم عزاداری برای کشته‌شدگان اعتراضات و همچنین از آزار بهائیان انتقاد کرد.

عیدالحمید در مورد بهائیان گفت حتی بعضی جنازه‌های آنان را پس نمی‌‌دهند و این بسیار ناراحت کننده است و یا قبرستان بهائیان را می‌خواهند تصاحب بکنند. عبدالحمید تاکید کرد که حقوق انسانی بهائیان باید رعایت بشود.

مولانا در ادامه صحبت‌های خود این بار هم از حکومت انتقاد کرد و گفت حقوق زنان باید رعایت شود. او همچنین تاکید کرد رهبر کسی است که تحمل داشته باشد و حاکم باید حتی فحش مردم را تحمل بکند.

چرا اینترنت قطع شد؟

یکی از دست‌اندرکاران دارالعلوم در شهر زاهدان ئر گفتگوی اختصاصی با دویچه وله توضیح داد اینترنت تقریبا هر جمعه قطع و وصل می‌شود اما این بار بخاطر ممانعت حکومت از سفر مولانا عبدالحمید به حج متفاوت بوده است. حکومت احتمال داده بود که این هفته تظاهرات وسیعی بشود یا اینکه خود مولانا تندتر صحبت بکند.

این مقام آگاه در دارالعلوم که خود در مصلی حضور داشته به دویچه وله گفت هلی‌کوپتر نظامی بر فراز مسجد مکی گشت‍‌زنی می‌کرد و نیروها اطراف مستقر شده بودند.

“مدارس دولتی زاهدان به پادگان تبدیل شدند”

این منبع بلوچ که نخواست نامش فاش شود در ادامه صحبت‌های خود افزود: «مدارس دولتی در زاهدان کلا به پادگان نظامی تبدیل شده و هدف اصلی آنها ایجاد جو رعب و وحشت است که مردم بترسند و تظاهرات نکنند چون در جاهای دیگر با ایجاد رعب و وحشت جلوی اعتراضات را گرفتند و فکر کردند مردم بلوچ هم شاید کنار بیایند ولی در اینجا برعکس است و این سیاست عمل نمی‌کند چون روحیات مردم فرق می‌کند و برعکس می‌شود؛ هرچه فشار بیشتر شود اعتراض بلوچ‌ها هم بیشتر می‌شود و امروز هم بعد از نماز تظاهرات برگزار شد.»

شعار “ایرانی اتحاد انقلاب آزادی” در زاهدان

برخی از نمازگزاران پلاکاردهایی در داست داشتند که روی آن شعارهایی چون: “ملت بلوچستان لایق احترامند نه سرکوب و اعدام” ، “سهم بلوچ از ایران، انکار، گلوله و اعدام” و همچنین”اوین شده دانشگاه، تهران شده بازداشتگاه” نوشته شده بود.

منابع خبری بلوچ نوشتند مردم زاهدان با وجود جو شدید امنیتی با سر دادن شعارهای اعتراضی چون “می‌جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم” و “برادر شهیدم، خونتو پس می‌گیرم”برای ۳۷ مین بار به خیابان‌ها آمدند.

شعار اصلی مردم زاهدان که بیشتر تکرار شده “ایرانی! اتحاد، انقلاب، آزادی” بوده است.

در یکی دیگر از ویدیوهایی که حال‌ وش منتشر کرده مردم زاهدان شعار “ترک بلوچ و آذری آزادی و برابری” سر دادند.

اعتراضات پرشور مردم زاهدان با وجود جو شدید امنیتی

به گزارش حال وش / امروز جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲، مردم زاهدان در سی و هفتمین جمعه اعتراضی خود بعد از جمعه خونین‌ با وجود جو شدید امنیتی با سر دادن شعارهای اعتراضی به خیابانها آمدند..
ادامه https://t.co/RnD6iyabef@Haalvsh… pic.twitter.com/N4Js0za2KT— حال وش (@haalvsh) June 16, 2023


آخرین وضعیت زاهدان؛ ادامه دستگیری‌ها

منبع بلوچ از دارالعلوم زاهدان در ادامه صحبت‌های خود با دویچه وله گفت نیروهای امنیتی نمی‌توانند به مسجد مکی نزدیک‌ بشوند چون اوضاع بدتر می‌شود ولی لباس‌شخصی‌ها مثل قبل در خیابان‌ها اطراف مستقر شدند و وقتی مردم متفرق می‌‌شوند و به جاهای خلوت که می‌رسند شروع می‌کنند به دستگیر کردن.

این منبع در پایان صحبت‌های خود به دویچه وله گفت امروز (جمعه ۲۶ خرداد) هم گزارش‌هایی از دستگیری‌ها داشته است.