گزارشگر ویژه سازمان ملل: سرزمین­‌های فلسطین، زندان رو باز اسرائیل

خانم آلبانزه در گزارش خود که روز دوشنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد خاطر نشان می‌کند که از جنگ ۱۹۶۷ تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی از جمله نوجوانان و حتی کودکان ۱۲ ساله توسط اسرائیل بازداشت و زندانی شده‌اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل: اسرائیل سرزمین­‌های فلسطینی را به «زندان رو باز» بدل کرده است

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در سرزمین­‌های اشغالی فلسطینی روز سه‌شنبه ۲۰ تیر گفت حکومت اسرائیل از طریق بازداشت گسترده فلسطینیان این مناطق را به «یک زندان رو باز» تبدیل کرده است.

فرانچسکا آلبانزه در یک نشست خبری در ژنو افزود که اسرائیل از جنگ سال ۱۹۶۷ تاکنون در ابعادی گسترده، به شکل سیستماتیک و فراقانونی صدها هزار فلسطینی را زندانی کرده است.

او افزود: «برای توصیف رژیمی که اسرائیل به فلسطینیان تحمیل کرده است، که در عمل آپارتاید است، هیچ عبارت دیگری به غیر از زندان روباز نمی‌توان به کار برد.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل تصریح کرد: «حکومت اسرائیل با قلمداد کردن تمامی فلسطینیان به عنوان یک تهدید امنیتی، تمایز بین امنیت خود و امنیت طرح­‌هایش برای الحاق مناطق اشغالی را مخدوش می‌کند. فلسطینیان بدون هیچ شواهدی مجرم تلقی می‌شوند، بدون حکم قضایی دستگیر شده، بدون اثبات جرم و معمولا بدون محاکمه زندانی می‌شوند و در دوران زندان مورد آزار و بی‌رحمی قرار می‌گیرند.»

خانم آلبانزه در گزارش خود که روز دوشنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد خاطر نشان می‌کند که از جنگ ۱۹۶۷ تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی از جمله نوجوانان و حتی کودکان ۱۲ ساله توسط اسرائیل بازداشت و زندانی شده‌اند.

در این گزارش قید شده است که نتیجه‌گیری آن محصول شش ماه تحقیق و «مشاوره، گفتگو با شاهدان و قربانیان و جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل همه‌جانبه اطلاعات موجود در منابع علنی است.»

فرانچسکا آلبانزه گفت به دلیل عدم موافقت دولت اسرائیل با سفر او نتوانسته است از مناطق اشغالی دیدار کند.

او افزود که بازداشت­‌های گسترده و فراقانونی فلسطینیان می‌تواند مصداق «جرایم بین‌المللی» باشد.

دولت اسرائیل تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده است.

در طول درگیری‌های مسلحانه چند ساله در فلسطین که در نهایت به تاسیس کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ منجر شد صدها هزار عرب ساکن این مناطق آواره شدند.

ارتش اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ کرانه باختری و شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) را که بخشی از خاک اردن بود و نوار غزه را که در کنترل مصر بود تصرف کرد.

اسرائیل بخش شرقی بیت‌المقدس را به قلمرو خود ضمیمه کرده است ولی این اقدام از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد. از سوی دیگر روند شهرک‌سازی برای اسکان یهودیان در کرانه باختری در دهه­‌های اخیر شتاب و گسترش یافته است.

نتایج تحقیقات گزارشگر ویژه سازمان ملل یک هفته پس از حمله ارتش اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنین منتشر شد. این حمله بزرگترین عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری طی ۲۰ سال گذشته بود.

راديو فردا: بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.رک.ر