بلوچستان: اعدامها ادامه دارد

گزارش‌های منتشر شده از اعدام‌ها در ایران نیز نشان می‌دهد که با درگیر شدن افکار عمومی جهان به جنگ در غزه؛ جمهوری اسلامی اعدام‌ها را شدت بخشیده است.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۲ کمپین فعالین بلوچ، در مجموع ۱۰۳ گزارش اجرای حکم اعدام به دست این «کمپین» رسیده که از این تعداد گزارش طی یک سال دستکم ۱۷۹ زندانی بلوچ و سه تبعه خارجی اعدام شده‌اند که بیش از یک سوم اعدامی‌های کل کشور بلوچ‌ها هستند.

راديو فردا: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از اعدام سه نفر در زاهدان به اتهام «همکاری» با گروه جیش‌العدل خبر داد.
علی مصطفوی‌نیا رئیس اداره دادگستری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که این سه متهم به نام‌های محمد براهویی انجمنی، محمد کریم بارکزایی آکسون و ادریس بیلرانی صبح روز دوشنبه ۲۲ آبان «در چند منطقه» زاهدان، مرکز این استان، اجرا شد.

این مقام قضایی جمهوری اسلامی مدعی شد که این سه نفر در «بمب‌گذاری‌هایی» در زاهدان و زابل «اعتراف کردند».
دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از سوی فعالان و سازمان‌های حقوق بشری متهمند که با گرفتن اعترافات اجباری تحت شکنجه‌های شدید از زندانیان و متهمان، این اعترافات را مبنای صدور حکم از جمله حکم اعدام قرار می‌دهند.
گروه جیش‌العدل، سازمانی شبه‌نظامی است که از سوی دولت ایران و چندین دولت غربی از جمله آمریکا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.
جیش‌العدل با نیروهای جمهوری اسلامی در حال مبارزه مسلحانه است و پیشتر مسئولیت حمله روز ۱۷ تیر امسال به کلانتری ۱۶ زاهدان در نزدیکی مسجد مکی را برعهده گرفته است.
با این حال، جمهوری اسلامی تلاش کرده که این گروه را مسئول برخی از حملات به نمازگزاران و معترضان استان سیستان و بلوچستان معرفی کند.

استان سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران است و زاهدان و برخی دیگر از شهرهای این استان در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته، صحنه تظاهرات هفتگی علیه حکومت بود.
اعدام این نفر در حالی است که هنوز هیچ کدام از عوامل کشتار «جمعه خونین» زاهدان معرفی و محاکمه نشده‌اند.
در جریان «جمعه خونین زاهدان» در روز ۸ مهر ۱۴۰۱ نیز نزدیک به یکصد تن از مردم و از جمله کودکان به دست نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی کشته شدند.
دبیرکل سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود به مجمع عمومی این سازمان درباره نقض حقوق بشر در ایران، نسبت به «سرعت نگران‌کننده» اجرای احکام اعدام در ایران هشدار داده و نوشته که دست‌کم ۴۱۹ نفر در هفت ماهه اول سال جاری میلادی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام شدند.
بر اساس این گزارش آنتونیو گوترش، این رقم نسبت به رقم اعدام‌ها در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.
تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری میزان و رادیو فردا؛ م.ت/ک.ک

*

قوه قضاییه از اجرای حکم اعدام سه متهم امنیتی «در چند منطقه در زاهدان» خبر داد

voa: رئیس کل دادگستری استان سیستان‌و‌بلوچستان از اعدام سه زندانی امنیتی متهم به همکاری با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی «در نقاط مختلف» زاهدان خبر داد. این در حالی است که «منابع آگاه» به وب‌سایت «حال‌وش» گفتند که متهمان اعدام شده در زمان بازداشت «مورد شکنجه» قرار گرفته و «مجبور به اعتراف اجباری» علیه خود شده بودند.

علی مصطفوی‌نیا تاکید کرد که «دادگاه انقلاب» متهمان پرونده را به اتهام «عضویت در گروهک جیش‌العدل، افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اقدام تروریستی انفجار ۲ بمب گذاری کلانتری ۱۲ زاهدان، مشارکت در اقدام تروریستی انفجار بمب در مسیر عبور و مرور خودروی گشت انتظامی» به اعدام محکوم کرده بود.

به گفته این مقام قضایی درخواست اعاده دادرسی محکومان در دیوان عالی کشور رد شده بود.

در همین رابطه، وب‌سایت خبری «حال‌وش» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که «این سه زندانی بلوچ در زمان بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زاهدان بشدت مورد شکنجه قرار گرفته و مجبور به اعترافات اجباری علیه خود شده بودند.»

کمپین فعالان بلوچ، یکی دیگر از سازمان‌های حقوق بشری نیز از «اعمال شکنجه» علیه متهمان در دوران بازداشت گزارش داده است.

در اظهارات رئیس کل دادگستری استان سیستان‌و بلوچستان از اجرای حکم اعدام این زندانیان «در نقاط مختلف زاهدان» سخن گفته شده که نشان از اجرای این احکام در «ملا عام» دارد. موضوعی که بارها مورد انتقاد شدید نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل متحد قرار گرفته و از جمهوری اسلامی خواسته شده تا به اجرای احکام اعدام در «ملا عام» پایان دهد.

این سه شهروند بلوچ بنابر اعلام «حال‌وش»، «کمپین فعالین بلوچ» و وب‌سایت «هرانا» محمدکریم بارکزایی اکسون، محمد براهویی انجمنی و ادریس بیلرانی نام دارند که در ۵ اسفند ۱۴۰۰ توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان هر یک به اعدام و ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

هرانا به‌عنوان ارگان خبری «مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران» در گزارشی که اسفند سال ۱۴۰۰ منتشر کرده بود نوشته است این افراد به عضویت در گروه‌های مخالف نظام و آنچه دادگاه «اقدامات تروریستی» عنوان کرده است متهم بودند.

هرانا تاکید کرده بود که از مصداق‌های اتهامات مطروحه علیه این افراد و جزییات روند دادرسی کماکان اطلاعی در دست نیست.

برهمین اساس اعلام شده بود که این افراد شهریورماه سال ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در نهایت به زندان زاهدان منتقل شده بودند. به گفته «کمپین فعالین بلوچ» این متهمان به مدت ۱۸ ماه به صورت بلاتکلیف در زندان زاهدان محبوس بودند.

ناظران بر این باورند که افزایش اعدام در استان سیستان و بلوچستان بی ارتباط با شدت گرفتن برخورد با جمعه‌های اعتراضی زاهدان نیست. گزارش‌های منتشر شده از اعدام‌ها در ایران نیز نشان می‌دهد که با درگیر شدن افکار عمومی جهان به جنگ در غزه؛ جمهوری اسلامی اعدام‌ها را شدت بخشیده است.

روند اعدام‌ها در ایران پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ تسریع شده بود و براساس آمار منتشر شده اعدام‌ها در ایران رشد چشمگیری داشته است.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۲ کمپین فعالین بلوچ، در مجموع ۱۰۳ گزارش اجرای حکم اعدام به دست این «کمپین» رسیده که از این تعداد گزارش طی یک سال دستکم ۱۷۹ زندانی بلوچ و سه تبعه خارجی اعدام شده‌اند که بیش از یک سوم اعدامی‌های کل کشور بلوچ‌ها هستند.

در همین رابطه «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» روز دوشنبه ۱۷ مهر هم‌زمان با ۱۰ اکتبر «روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام»، گزارشی از میزان اعدام در حد فاصل ۱۷ مهر ۱۴۰۱ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۲ منتشر و اعلام کرد که در این مدت دست‌کم «۶۵۹ نفر» در مناطق گوناگون ایران «به شیوه حلق‌آویز» اعدام شده‌اند که «این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است.»