کابوس بشردوستانه / فروپاشی نظام بهداشتی غزه،

آمریکا روز جمعه ٨‬ دسامبر، یکبار دیگر درخواست پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه فوری در نوار غزه را وتو کرد. این درخواست جدید درحالی صورت گرفت که در اقدامی کم‌پیشینه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هشدار از تهدید جهانی ناشی از جنگ اسرائیل-حماس داد

با افزایش حملات اسرائیل در غزه، سازمان ملل وضعیت کنونی را «کابوس بشردوستانه» خواند

آمریکا روز جمعه ٨‬ دسامبر، یکبار دیگر درخواست پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه فوری در نوار غزه را وتو کرد. به دنبال این ناکامی شورای امنیت سازمان ملل، حملات نیروهای اسرائیلی در نوار غزه افزایش یافت و سازمان ملل نیز وضعیت کنونی در غزه را «کابوس بشردوستانه» توصیف کرد.

این درخواست جدید برای آتش‌بس فوری در غزه که از سوی امارات متحده عربی پیشنهاد شده بود، ۱۳ رای موافق دریافت کرد، اما آمریکا که حامی اسرائیل است، با این پیشنهاد جدید، خود را از نگاه دیپلماتیک در انزوا می‌دید و آن را به دلیل «عجولانه و نامتوازن بودن» وتو کرد.

این درخواست جدید درحالی صورت گرفت که در اقدامی کم‌پیشینه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هشدار از تهدید جهانی ناشی از جنگ اسرائیل-حماس داد.

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از رد این درخواست گفت که «ما از درخواست این قطعنامه برای آتش‌بس ناپایداری که دانه‌های جنگ بعدی را می‌کارد، پشتیبانی نمی‌کنیم»

به بنیاد گزارش رویترز، آمریکا اصلاحات اساسی شامل گنجاندن بندی که حمله ۷ اکتبر حماس را محکوم می‌کرد، در این قطعنامه پیشنهاد کرده بود.

آمریکا و اسرائیل با پیشنهاد آتش‌بس مخالف هستند، زیرا باورمندند که آتش‌بس فقط به سود حماس تمام خواهد شد. واشنگتن اما از وقفه بشردوستانه که فرصتی برای حفاظت از غیرنظامیان و آزادی گروگان‌ها دهد، پیشتیبانی می‌کند.

در کنار اسرائیل و آمریکا، بریتانیا نیز به دلیل عدم محکوم کردن حمله ۷ اکتبر حماس در این قطعنامه، به آن رای ممتنع داد.

همزمان با این ناکامی شورای امنیت سازمان ملل، نیروهای اسرائیل نیز فاز جدیدی از حملات را که صدها تن در آن کشته شده‌اند، در نوار غزه آغاز کرده‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که در ۲۴ ساعت پسین، بیش از ۴۵۰ هدف را از راه زمین، هوا و دریا در نوار غزه، مورد اصابت قرار داده است.

پس از پایان آتش‌بس موقت، این بیشترین هدفی است که در مدت ۲۴ ساعت از سوی نیروهای اسرائیلی در غزه مورد اصابت قرار می‌گیرد.

*

با فروپاشی نظام بهداشتی غزه، «بیماری‌های کشنده» در این منطقه محاصره‌شده درحال گسترش است

امروز پنج‌شنبه ۱۴ دسامبر، درست یک‌روز پس از آنکه مجمع عمومی سازمان ملل، باری دیگر با اکثریت قاطع آرا برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه رای داد، ارتش اسرائیل به بمباران غزه ادامه داده و گزارش شده که تا مرکز شهر خان‌یونس در جنوب غزه پیش‌روی کرده‌اند.

در میان تلفات ناشی از جنگ، اینک نوار غزه را بحران صحی که به دلیل فروپاشی نظام صحی، به شدت درحال گسترش است نیز فرا گرفته است. 

خبرگزاری رویترز برای دادن تصویری از وضعیت بیمارستان‌های نوار غزه، در گزارشی نوشته که در بیمارستان ناصر در شهر خان‌یونس، بخش ترومای این بیمارستان با زخمی‌ها و کودکان بیمار، حتی چند کودک روی یک تخت، پرشده است.

دکتر احمد الفرا، رئیس بخش کودکان این بیمارستان به رویترز گفته که «شماری از بیماران با موارد کم‌آبی شدید بدن مراجعه می‌کنند که برخی‌های‌شان می‌توانند تا به سرحد از کار افتادن کلیه و یا ضعیف شدن عملکرد کلیه برسند.»

در این میان اما دکتران هشدار می‌دهند که تاکنون نزدیک به ۳۰ مورد از هپاتیت A نیز مراجعه کرده‌اند که به گفته‌ آنان، تا یک ماه دیگر تخم‌گذاری کرده و گسترش خواهند یافت.

دکتر احمد الفرا در این مورد می‌گوید:

بنابراین، پس از یک ماه، انفجاری در تعداد موارد مبتلا به هپاتیت A رخ خواهد داد که این یک نشانه خیلی خطرناک است و باید به آن رسیدگی شود.

به گفته دکتر الفرا، یکی از گام‌هایی که می‌توان از گسترش این بیماری جلوگیری کرد، این است تا از سرویس‌های بهداشتی مشترک استفاده نگردد، از شلوغی و نیز خوردن غذاهایی نامناسب جلوگیری شود. توصیه‌هایی که باتوجه به بحران ناشی از جنگ که در غزه حاکم است، عملی کردنش تقریبا ناممکن به نظر می‌رسد.

با این وجود، اسرائیل اما تاکنون در مقابل فشارهای بین‌المللی دوام آورده و برای رسیدن به هدف نهایی این جنگ که «نابودی حماس» گفته‌ است، به بمباران و حمله به غزه ادامه می‌دهد.

گفته شده از زمان آغاز تهاجم اسرائیل به نوار غزه، تاکنون ۱۱۵ سرباز اسرائیلی در جنگ کشته شده و ۶۰۰ تن دیگرشان زخمی شده‌اند.

این آمار اما در سوی فلسطینی‌ها چندین برابر است. به بنیاد آمارهای وزارت بهداشت فلسطین که از سوی حماس اداره می‌شود، تاکنون بیش از ۱۸ هزار فلسطینی در این جنگ دو ماهه کشته شده‌اند.

منبع : ار اف آی