از اعتصاب و مطالبات کارگران مجتمع پتروشيمی ماهشهر حمايت می کنيم

کارگران مجتمع پتروشيمي اين بار با تجربه اندوزي از اعتصابات قبلي، کميته اعتصاب تشکيل دادند و اعلام کردند: “ما به اين نتيجه رسيده ايم که بدون ايجاد هماهنگي و تشکل يابي راه به جايي نخواهيم برد. حتي اگر اعتصاب موفق شود و دستاوردي هم داشته باشد بدون ايجاد تشکل و سازمان يابي، آن دستاورد هم پايدار نيست و نمي توان آن را حفظ کرد”.

اطلاعيه مشترک :

از اعتصاب و مطالبات کارگران مجتمع پتروشيمی ماهشهر حمايت می کنيم

اعتصاب کارگران مجتمع پتروشيمي وارد هشتمين روز خود شد. کارگران شاغل در شرکت  هاي پيماني مجتمع پتروشيمي ماه شهر، بار ديگر در اعتراض بە شرايط دشوار کاري و با خواست انحلال شرکت هاي پيماني و برخوردارشدن کارگران از کليە مزاياي کارگران رسمي و حقوق سنديکايي ازروز ٢ مهر ماە ١٣٩٠ اعتصاب تازەاي را آغاز کردەاند کە تا کنون ادامە و گسترش يافتە است. تعداد کارگران شرکت کنندە در اين اعتصاب بە ۶۵٠٠ نفربالغ گرديدە است. کارگران تهديد کردەاند چنانچە بە خواستە هايشان رسيدگي نشود کل توليد را متوقف خواهند کرد.

کارگران مجتمع پتروشيمي به خاطر همين مطالبات در ارديبهشت ماە گذشته دست به اعتصاب زدند. اعتصاب آنان با حمايت و همراهي ساير کارگران شاغل در واحدهاي فعال منطقە مواجە شد. در آنزمان مديران و کارفرمايان قول دادند که مطالبات کارگران را حداکثر تا شهريور ماە تامين کنند و کارگران پذيرفتند که اعتصاب را موقتا متوقف کنند. اما به مطالبات آن ها پاسخ مثبت داده نشد.

طي روزها و هفته هاي اخير کارگران دهها کارخانه و شرکت از جمله کارگران سد گتوند، حفاري و انرژي گستر پارس، قطار شهري اهواز، قطعات توربين شهريار، آهنگري تراکتورسازي، کاغذ پارس، کارخانه آونگان اراک و…براي تحقق مطالبه صنفي خود دست به تجمع اعتراضي و اعتصاب زده اند.
انحلال شرکت هاي پيماني و پرداخت حقوق معوقه يکي از خواسته هاي کارگران است. احمدي نژاد بە کارگران وعدە انحلال شرکت هاي پيماني را داده بود. اما او نه تنها به وعده خود عمل نکرد، بلکه در دوره رياست جمهوري او تعداد کارگران قراردادي و شرکت هاي پيمانکاري بە دو برابر افزايش يافت و دست آنها بيش از پيش براي استثمار شديد کارگران باز گذاشتە شد. اکثريت صاحبان شرکت هاي پيماني از رانت هاي حکومتي برخوردارند و با کارگران رفتار برده وار دارند. هزاران کارگر در گوشه و کنار کشور در حالي براي تضمين اشتغال و دريافت دستمزدهاي معوقه خود مبارزه مي کنند که وابستگان به حکومت سه هزار ميليارد تومان را با اتکا بر موقعيت دو لتي اختلاس مي کنند و رهبر جمهوري اسلامي علنا روزنامه نگاران ورسانه هايي را که مي کوشند نوري بر تاريکخانه شبکه حکومتي اختلاس ميلياردها پول کشور بيندازند تهديد به سرکوب مي کند.

کارگران مجتمع پتروشيمي اين بار با تجربه اندوزي از اعتصابات قبلي، کميته اعتصاب تشکيل دادند و اعلام کردند: “ما به اين نتيجه رسيده ايم که بدون ايجاد هماهنگي و تشکل يابي راه به جايي نخواهيم برد. حتي اگر اعتصاب موفق شود و دستاوردي هم داشته باشد بدون ايجاد تشکل و سازمان يابي، آن دستاورد هم پايدار نيست و نمي توان آن را حفظ کرد”. کميته اعتصاب در بيانيه خود از نهادهاي کارگري در داخل و خارج از کشور ياري خواسته و اعلام کرده است: “اين کميته در اولين اقدام خود و همزمان صندوق کمک به اعتصاب کارگران ماهشهر را راه اندازي کرده است. دست همه را براي همکاري مي فشاريم و انتظار داريم که همه به جاي اعلام حمايت فقط روي کاغذ، بطور عملي ما را براي تشکيل سنديکاي کارگران ماهشهر ياري کنند زيرا هدف نهايي ما تشکيل سنديکاي مستقل کارگران ماهشهر است”.

مطالبات کارگران پتروشيمي جزئي از حقوق سنديکايي آن ها است. ما از مطالبات کارگران پشتيباني و با اعتصاب آنان اعلام همبستگي مي کنيم و همه نيروها را فرا مي خوانيم که همبستگي و حمايت خود را از مبارزات کارگران پتروشيمي ابراز دارند.

سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

سازمان فدائيان خلق ايران-اکثريت

شوراي موقت سوسياليستهاي چپ ايران


دوشنبه ۱۱ مهر ۱٣۹۰ – ٣ اکتبر ۲۰۱۱