با ایجاد تشکل های مستقل و مردمی به یاری آسیب دیدگان زلزله بوشهر بشتابیم

برای ایجاد چنین تشکلی توان و تجربه لازم وجود دارد. خصوصا در جریان کمک به زلزله زدگان بم، تجارب بسیار مثبتی کسب شده است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. شکی نیست جمهوری اسلامی هم ساکت نخواهد نشست و برای ایجاد نهادی مستقل مانع تراشی خواهد کرد. اما امروز برای جمهوری اسلامی برخورد با این تشکل ها، با توجه به چارچوب وظیفه آن ها، ساده و کم هزینه نیست

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

با ایجاد تشکل های مستقل و مردمی به یاری آسیب دیدگان زلزله بوشهر بشتابیم

هنوز آوارگان زلزله زرقان و اهر در آذربایجان در چادرها زندگی می کنند، اینک زلزله ای دیگر در جنوب کشور هزاران نفر از هم میهنان را آواره و بی خانمان کرده است.
روز سه شنبه زلزله ای با شدت ۶ و ۱ ریشتر شهر کاکی در استان بوشهر را به لرزه در آورد و خانه های مردم را بر سرشان آوار کرد و موجب مرگ و آوارگی تعداد زیادی از آنان شد. خبرگزاری های رسمی خبر از کشته شدن ۳۷ نفر و زخمی شدن بیش از هشتصد نفر داده اند. اما با توجه به تصاویری که از تخریب ناشی از زلزله به خصوص در مناطق روستائی منتشر شده است، می تواند تعداد کشته و زخمی ها بیشتر هم باشد.
وقوع زلزله های متعدد در سال های اخیر و خسارات ناشی از آن ها، نشان دهنده این واقعیت است که کشور ما آمادگی مقابله با خفیف ترین زلزله ها را هم ندارد و حکومت برای پیشگیری از عواقب چنین حوادثی اقدامی نکرده است. وقوع پی در پی زلزله هم ، کسی را به فکر چاره ای نمی اندازد. جمهوری اسلامی تنها اقدامی که می کند بستن راه کمک های مردمی به آسیب دیدگان در این مناطق و کیسه دوختن نهادهای فاسد نظامی و امنیتی برای کمک های رسیده به مردم این مناطق است.
مردم کاکی در استان بوشهر نیز هم چون اهالی زرقان و اهر در آذربایجان، قربانیان بی توجهی دولتمردان جمهوری اسلامی به شرائط زیستی مردم ایران در مناطق زلزله خیز کشور هستند.
اگر نیروهای مردمی در این موارد خود اقدام نکنند، حکومت در جهت کاستن فشار و کم کردن درد و نابسامانی های مردم گام چندانی بر نخواهد داشت. راه تامین نیازهای فوری مردم در این قبیل موارد اقدام مستقیم خود مردم و نهادهای مدنی است که راسا برای آسیب دیدگان زلزله کمک جمع آوری می کنند. برای امر کمک رسانی راه های متنوعی وجود دارد. نهادها و تشکل های دموکراتیک و مدنی در داخل کشور می توانند متناسب با شرایط و امکانات خود اقدام کنند. تشکل های مختلف در همکاری با یکدیگر می توانند پیرامون کمک به زلزله زدگان، هیئتی برای سازماندهی امکانات و کمک به مردم زلزله زده انتخاب کنند.
کشور ما ایران منطقه زلزله خیزی است و کمک به زلزله زدگان کار یک روزه نیست، ایجاد تشکلی برای یاری به زلزله زدگان امری ضروری است. طی این سی و چند سال، مردم به اشکال مختلف انجمن ها و تشکل های مختلفی ایجاد کرده اند. اما برای مساله کمک به زلزله زدگان مناطق مختلف هنوز هیچ تشکل مردمی ایجاد نشده است. هر چند در هنگام وقوع زلزله اقدامات موردی توسط مردم به شکل خود انگیخته انجام گرفته است، اما تا کنون مردم نتوانسته اند نهادی مستمر ایجاد نمایند. برای ایجاد چنین تشکلی توان و تجربه لازم وجود دارد. خصوصا در جریان کمک به زلزله زدگان بم، تجارب بسیار مثبتی کسب شده است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. شکی نیست جمهوری اسلامی هم ساکت نخواهد نشست و برای ایجاد نهادی مستقل مانع تراشی خواهد کرد. اما امروز برای جمهوری اسلامی برخورد با این تشکل ها، با توجه به چارچوب وظیفه آن ها، ساده و کم هزینه نیست. در حال حاضر حکومت مشکلات عدیده ای دارد و این امر امکان دخالت و سنگ اندازی در این عرصه را کمتر می کند.
سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران با ابراز همدردی و همبستگی با قربانیان زلزله در استان بوشهر از همه هم میهنان می خواهد به هر طریق ممکن به کمک زلزله زدگان بشتابند. وقوع زلزله در شرائط دشوار اقتصادی کنونی که بیکاری و گرانی در کشور بیداد می کند و قیمت مایحتاج اولیه زندگی بر اثر تورم و سقوط ارزش ریال چندین برابر شده است، مصیبت مضاعفی است که دامن بخشی از هموطنان ما را گرفته است. به کمک زلزله زدگان بشنتابیم تا بتوانند زندگی خود را از زیر آوارها بیرون کشیده و خانه و کاشانه خود را از نو بازیابند.
کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران
۲۱ فرودین ۱۳۹۲ – ۱۰ آوریل ۲۰۱۳