به مناسبت ٨ مارس روز جهانی زن: انسان ها برابرند

در چند ماهه گذشته قانون به غایت ارتجاعی ازدواج سرپرست خانواده با فرزند خوانده نیز تصویب شد تا در کنار اجرای طرح تفکیک جنستی در دانشگاه و سایر قوانین قرون وسطائی جمهوری اسلامی، بر مصائب زنان هر چه بیشتر بیفزاید.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

به مناسبت ٨ مارس روز جهانی زن: انسان ها برابرند!

هشتم مارس روز جهانی زن، روز اعلام همبستگی همه انسان های آزاده علیه قوانین مردسالار، به زنان و مردان آزاده میهنمان مبارک باد.

امسال نیز هشتم مارس به رغم مبارزه ای که در سراسر جهان علیه تبعیض و خشونت جریان داشت، باز خشونت علیه زنان از رایج ترین مجازات هائی است که هنوز چندان مکافاتی ندارد. در ایران تحت سلطه جمهوری اسلامی، زنان موقعیت دردناکی دارند. بیش از سه دهه است که این حکومت به نام دفاع از دین، سرکوب زنان را مشروعیت بخشیده و در پرتو قوانین مردسالار، ابتدائی ترین حقوق انسانی زنان را لگد مال کرده است. جمهوری اسلامی هر زمان قصد ارعاب مردم را داشته است، در ابتدا زنان را به عنوان اولین قربانی انتخاب نموده و با بهانه های واهی بدحجابی و….. به آزار و تحقیر آنان پرداخته تا وحشت و ترور را به جامعه تزریق نماید. زنان در جمهوری اسلامی از حقوق برابر با مردان برخوردار نیستند. قانونا از بسیاری مشاغل منع شده اند. در چند ماهه گذشته قانون به غایت ارتجاعی ازدواج سرپرست خانواده با فرزند خوانده نیز تصویب شد تا در کنار اجرای طرح تفکیک جنستی در دانشگاه و سایر قوانین قرون وسطائی جمهوری اسلامی، بر مصائب زنان هر چه بیشتر بیفزاید.
در سال های اخیر بحران اقتصادی نیز چون آواری بر سر زنان خراب شده و به مشکلات عدیده آنان افزوده است. شدت گرفتن تحریم ها علیه ایران و همزمان اجرای سیاست های خصوصی سازی در داخل منجر به فشار بی حد به اقشار تحتانی و متوسط جامعه به ویژه زنان گشته است. بسیاری از زنان اقشار تهی دست در کنار کار خانگی مجبور به وارد شدن به بازار کار و مشاغلی گشته اند، که عمدتا نه مهارتی را در آن ها به وجود می آورد و نه خلاقیتی را در آنان پرورش می دهد.
زنان با وجود این که به دانشگاه ها راه یافته اند و حضوری پر رنگ تر از همیشه در محیط آموزشی دارند، اما به علت بیکاری گسترده در جامعه، در مقایسه با مردان، از شانس بسیار اندکی برای ورود به بازار کار برخوردارند. نرخ بیکاری زنان در سال 2013 افزایش داشته و پنج برابر مردان بوده است. بر اساس گزارش جهانی شکاف جنسیتی در سال 2013 که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است، زنان ایران در بخش مشارکت اقتصادی در میان 136 کشور، در رده 130 قرار دارند. زنان سرپرست خانوار 12% کل خانواده های ایران را تشکیل می دهند. فاجعه این است که اکنون 82 درصد این زنان بیکارند. یعنی از 5/2 میلیون خانواده که زنان مسئولیت سرپرستی را به عهده دارند، فقط 550 هزار نفر شاغلند . هر چند برخی از این زنان از حمایت های حداقل دولتی بهره مند می شوند، اما در حال حاضر 250.000 خانواده هیچ گونه کمکی دریافت نمی کنند.
در دیگر نقاط جهان نیز هنوز خیل عظیمی از زنان از ابتدایی ترین حقوق خود محرومند و فریاد اعتراض آن ها علیه این بی حقوقی و تبعیض پر طنین بوده است. در تمامی کشورهای شمال آفریقا و شرق میانه، موقعیت اجتماعی زنان نسبت به گذشته دستخوش تغییر مثبتی نشده است. در مصر، تونس، لیبی، سوریه، بحرین، یمن، عراق و…. نیروهای اسلامگرا حقوق زنان را محدود نموده و در تلاشند که زنان را از متن مبارزات سیاسی و ساختار های اجتماعی پس بزنند. همچنین تجاوزات جمعی به زنان در هند، پاکستان، عراق، افغانستان و .. تیتر بسیاری از رسانه های جهانی است. خشونت علیه زنان نیز همچنان بالاست. طبق آمار سازمان های جهانی بین 113 تا 200 میلیون زن و دختر در جهان مفقود الاثر هستند و بسیاری از آنان در اثر قتل های ناموسی جان خود را از دست داده اند. حدود 4 میلیون زن سالانه بفروش می رسند و 700 هزار زن توسط دلالان بازار فحشا به اجبار بکار گرفته می شوند. سود سالانه از تجارت زنان 7 بیلیون دلار تخمین زده شده است. سالانه بیش از 2 میلیون دختر از لحاظ جنسی ( بخاطر ختنه زنان) ناقص می شوند و در ارتباط با خشونت علیه زنان و ایدز، زنان به مراتب بیش از مردان در معرض ابتلاء به این بیماری می باشند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران هشتم مارس، روز جهانی زن را به همه زنان و مردان کشورمان، به ویژه زنان مبارزی که اکنون در زندان های جمهوری اسلامی در برابر استبداد ایستادگی می کنند، شاد باش می گوید و از همه جریانات سیاسی چپ و آزادیخواه و همه انسان هائی که با تبعیض جنسی مخالف اند می خواهد که به مناسبت روز ۸ مارس، از جنبش های مستقل زنان در مبارزه برای علیه تبعیض جنسی، حمایت کنند و برای آزادی زندانیان سیاسی و زنان گرفتار در زندان های حکومت مبارزه خود را تشدید نمایند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

هفدهم اسفند ۱۳۹٢ برابر هشتم مارس 2014