هیأت عالی انتخابات ترکیه تصمیم ابطال پیروزی نامزد طرفدار کردها در انتخابات محلی را لغو کرد

شهردار تازه منتخب گفته که عدالت اجرا شده است. او همچنین از حامیان و از رهبران سایر احزاب سیاسی که همبستگی خود را نشان داده‌اند و همچنین از سیاستمداران کرد که درزندان هستند، قدردانی کرد.

هیأت عالی انتخابات ترکیه تصمیم ابطال پیروزی نامزد طرفدار کردها در انتخابات محلی را لغو کرد

زمانه: هیأت عالی انتخابات ترکیه به دستور دادگاه عالی کیفری پنجم دیاربکر تصمیم گرفت که عبدالله زیدان، نامزد حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» (DEM) در شهر وان را که ۵۵,۵ درصد آرا در انتخابات شهرداری‌ها را به دست آورده بود، به‌عنوان شهردار این شهر بپذیرد. حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» که حامی کردهاست بیش از این نامش «حزب دموکراتیک خلق‌ها» بود. این حزب سومین حزب بزرگ در پارلمان ترکیه است و در کردستان ترکیه طرفداران بسیاری دارد. این حزب با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس از این تصمیم استقبال کرد. روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین / ۲ آوریل، هیأت انتخابات شهر وان تصمیم گرفت که عبدالاحد اوراس، نامزد حزب حاکم «عدالت و توسعه» را که با ۲۷,۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار داشت، جایگزین عبدالله زیدان کند. دلیل آن را هم «مشکل حقوقی» عبدالله زیدان عنوان کرد. رأی‌دهندگان در وان و سایر استان‌های جنوب شرقی ترکیه نسبت به این تصمیم اعتراض کردند و به خیابان‌ها آمدند و با پلیس درگیر شدند. دادگاه عالی کیفری پنجم دیاربکر پیش از این حق شهرداری را به عبدالله زیدان بازگردانده و این حکم را به هیأت عالی انتخابات ترکیه ابلاغ کرده بود. اکنون هیأت عالی قضات و دادستان‌های ترکیه (HSK) اعلام کرده است که تحقیقات علیه دادگاه عالی کیفری پنجم دیاربکر را آغاز می‌کند.

اعتراضات گسترده در وان ترکیه؛ نامزد طرفدار کردها پیروز انتخابات اعلام شد

بی بی سی: پس از روزها اعتراض، مقامات انتخابات ترکیه سرانجام تصمیم خود را برای باطل کردن پیروزی یک نامزد طرفدار کردها در انتخابات لغو کردند. عبدالله زیدان با کسب بیش از ۵۵ درصد آرا توانسته بود در انتخابات شهرداری‌ها در شهر وان در شرق ترکیه به پیروزی برسد، اما مقامات انتخاباتی یکی از نامزدهای حزب حاکم عدالت و توسعه را به جای او پیروز این انتخابات معرفی کردند. این تصمیم آن‌ها باعث بروز اعتراضات و درگیری‌هایی در جنوب شرق ترکیه شد.

حزب سکولار«جمهوری خلق ترکیه»، حزب اصلی مخالف دولت ابطال پیروزی آقای زیدان را محکوم و آن را «شرم آور» خوانده بود. این حزب در انتخابات یکشنبه گذشته توانست در ۳۵ مرکز استان به پیروزی برسد و کنترل شهرهای اصلی استانبول و آنکارا را دوباره به دست بگیرد. مقامات منطقه‌ای در شهر وان پیروزی عبدالله زیدان در انتخابات را با استناد به محکومیت قبلی او در جریان سرکوب سیاستمداران طرفدار کردها در سال ۲۰۱۶ لغو کردند.

وان یکی از ده منطقه‌ای بود که نماینده حزب«دموکراتیک خلق‌ها»، حزب مورد حمایت کردها در جنوب و جنوب شرق ترکیه توانسته بود در انتخابات محلی یکشنبه گذشته به پیروزی برسد. حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات اخیر، اولین شکست انتخاباتی خود را در سراسر کشور از سال ۲۰۰۲ متحمل شد.

حزب آقای زیدان، حزب«دموکراتیک خلق ها»، ابطال آرای او را یک «کودتای سیاسی» خواند و از دولت آقای اردوغان خواسته بود که به رای دهندگان وان احترام بگذارد. آقای زیدان که چندین سال را به اتهام ارتباط با شبه‌نظامیان کرد در زندان بود، در سال ۲۰۲۲ از زندان آزاد شد.

براساس حکم دادگاه به او اجازه داده شد که در انتخابات شرکت کند، اما این حکم دو روز قبل از رای‌گیری باطل شد.

متعاقب آن در شهر وان تظاهراتی با جمعیتی نیم میلیونی که اکثریت آن کرد هستند، آغاز شد. پلیس ضد شورش برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب پاش استفاده کرد و معترضان ممنوعیت برگزاری اعتراضات در شهر را نادیده گرفتند.

همزمان هزاران نفر در شهرهای دیگر ترکیه در جنوب و جنوب شرق به خیابان‌ها ریختند و اعتراضات تا ازمیر و استانبول ادامه یافت. سرانجام شورای عالی انتخابات امروز تصمیم گرفت که تصمیم مقامات منطقه‌ای را در مورد ابطال پیروزی آقای زیدان لغو کند. مقامات حزب در واکنش به این تصمیم گفته‌اند: «اراده مردم چیره شده است.»

جشن‌هایی در پیروزی آقای زیدان در انتخابات در وان برپا شده است.

شهردار تازه منتخب گفته که عدالت اجرا شده است. او همچنین از حامیان و از رهبران سایر احزاب سیاسی که همبستگی خود را نشان داده‌اند و همچنین از سیاستمداران کرد که درزندان هستند، قدردانی کرد. یکی از بزرگ‌ترین برندگان انتخابات یکشنبه گذشته، شهردار مخالف و محبوب استانبول اکرم امام اوغلو بود که از او به عنوان محتمل‌ترین نامزد حزب «جمهوری خلق ترکیه» در انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال ۲۰۲۸ نام برده می‌شود.

آقای امام اوغلو آن چه را که در شهر وان رخ داده، محکوم کرد و آن را «انحرافی تمام عیار» خواند و قول داد که هرگز از دموکراسی دست نکشد. حزب «جمهوری خلق ترکیه» در استان ختای (هاتای) در جنوب این کشور با کمتر از ۴ هزار رای از حزب عدالت و توسعه شکست خورد و حزب حاکم را به تلاش برای سرقت در آرای انتخابات در این منطقه متهم کرد.