جو بايدن : تشريح طرح پیشنهادی جدید و سه مرحله‌ای برای آتش‌بس در نوار غزه

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طرح پیشنهادی جدید و سه مرحله‌ای اسرائیل برای آتش‌بس در نوار غزه را تشریح کرد. بایدن از حماس خواست با طرح “توافق جامع” اسرائیل موافقت کند. سازمان ملل و اتحادیه اروپا از این طرح استقبال کردند.

دويچه‌وله: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) در یک سخنرانی اعلام کرد اسرائیل در مذاکرات برای آتش‌بس در نوار غزه، “توافق جامع” جدیدی را پیشنهاد کرده است.

بایدن در کاخ سفید گفت که این شامل آتش‌بس کامل، خروج شش هفته‌ای نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و آزادی گروگان‌های حماس است.

در مرحله نخست آتش‌بس کامل و بدون محدودیت شش هفته‌ای اجرا می‌شود و نیروهای اسرائیل از مراکز مسکونی نوار غزه خارج می‌شوند. شماری از گروگان‌های اسرائیلی از جمله زنان، سالمندان و زخمی‌ها به همراه جنازه گروگان‌هایی که کشته شدند به اسرائیل تحویل داده خواهد شد و گروگان‌های آمریکایی نیز آزاد می‌شوند.

در مقابل صدها زندانی فلسطینی آزاد خواهند شد. بر اساس این توافق جامع، غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌های خود در تمام مناطق نوار غزه بازگردند. کمک‌های بشردوستانه نیز افزایش خواهد یافت و طبق گفته بایدن ۶۰۰ کامیون می‌توانند روزانه کمک‌های امدادی را به غزه انتقال دهند.

در این مرحله، اسرائیل و حماس بر سر چگونگی اجرای مرحله دوم آتش‌بس مذاکره می‌کنند. آمریکا، مصر و قطر نقش میانجی را در این مذاکرات برعهده خواهند گرفت. مهلت تعیین‌شده مرحله نخست آتش‌بس در صورت نیاز و با توافق طرفین می‌تواند تمدید شود.

مرحله دوم این طرح نیز حدود شش هفته طول خواهد کشید. در این مرحله نیروهای اسرائیلی به طور کامل از غزه خارج می‌شوند. حماس تمام گروگان‌های زنده باقی‌مانده از جمله سربازهای اسرائیلی را آزاد می‌کند.

در مرحله سوم، بازسازی نوار غزه با حمایت آمریکا و جامعه جهانی انجام خواهد شد. در این مرحله خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها دوباره ساخته می‌شوند.

بایدن گفته است بازسازی غزه با نظارت و مشارکت شرکای منطقه‌ای آمریکا انجام می‌گیرد تا جلوی مسلح شدن دوباره حماس نیز گرفته شود.

طبق این طرح در مرحله سوم، بقایای جنازه‌های گروگان‌های کشته شده به اسرائیل بازگردانده می‌شوند. مرحله سوم این طرح و یا توافق جامع، سه تا پنج سال طول خواهد کشید.

بایدن از حماس خواست با طرح اسرائیل موافق کند

جو بایدن از گروه حماس خواست تا با طرح پیشنهادی اسرائیل موافقت کند و از رهبری اسرائیل نیز درخواست کرد “علیرغم فشارهایی که بر آنها وارد می‌شود” پشت این توافق بایستند.

رئیس جمهور آمریکا خطاب به مردم اسرائیل گفت: «از شما می‌خواهم که یک قدم به عقب بردارید و به این فکر کنید که اگر این لحظه از دست برود چه اتفاقی می‌افتد، ما نباید این لحظه را از دست بدهیم در غیر این صورت، این نبردها می‌تواند به یک جنگ نامحدود تبدیل شود.» 

واکنش نتانیاهو و حماس 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از سخنرانی جو بایدن در شبکه اکس (توییتر سابق) به تیم مذاکره‌کننده اجازه داد تا پیشنهادی را ارائه کنند که به اسرائیل اجازه دهد جنگ را تا دستیابی به تمام اهدافش از جمله نابودی قابلیت‌های نظامی و توان حکمرانی حماس ادامه دهد.

گروه حماس هم بلافاصله پس از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به طرح توافق جامع جو بایدن “نگاهی مثبت و سازنده” دارد.

استقبال سازمان ملل از طرح توافق جامع غزه

آنتونیوگوترش، دبیرکل سازمان ملل هم در واکنش به توافق جامع آتش‌بس غزه از همه طرف‌ها خواست که از این فرصت استفاده کنند. گوترش در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت وقت آن رسیده است که درد و رنج و ویرانی در غزه تمام شود. او تاکید کرد که از اقدام جو بایدن استقبال می‌کند و اسرائیل و فلسطینی‌ها را فراخواند از “فرصت برای آتش‌بس، آزادی تمامی گروگان‌ها، ضمانت دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و صلح در خاورمیانه” استفاده کنند.

استقبال آلمان از طرح آتش‌بس

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان هم طرح توافق جامع پیشنهادی که توسط جو بایدن تشریح شد را “روزنه امید” دانست و از آن استقبال کرد.

اورزولا فون‌ درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز ضمن استقبال از طرح پیشنهادی بایدن گفته است که او از صمیم قلب با بایدن موافق است. فون درلاین هم تاکید کرده است که این پیشنهاد فرصتی برای پایان جنگ غزه است و این طرح سه مرحله‌ای، واقع‌بینانه است و اکنون به حمایت تمام طرف‌ها نیاز دارد.

جنگ اسرائیل و گروه حماس بیش از هفت ماه است ادامه دارد. بر اساس داده‌های اسرائیل تا کنون ۱۱۸۹ اسرائیلی کشته و ۲۵۲ نفر از طرف حماس به گروگان گرفته شدند که ۱۲۱ نفر از آنها همچنان در کنترل حماس هستند.

اسرائیل در واکنش به حمله گروه حماس اقدام نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه انجام داد. بر اساس آخرین آمار اداره بهداشت تحت کنترل گروه حماس تا کنون بیش از ۳۶ هزار و ۲۰۰ فلسطینی در جنگ غزه کشته شده‌اند.