سازمان ملل : رکورد صد و بيست میلیونی آوارگان اجباری در جهان تا پايان ماه آوريل

فیلیپو گراندی با تاسف به نحوه‌‌ای که مناقشات انجام می گيرند از جمله نادیده گرفتن کامل” قوانین بین المللی، و “اغلب با هدف خاص ایجاد وحشت در مردم”، اعلام کرد که “البته” به تقویت بیشتر این پدیده (آوارگی اجباری) کمک می کند و اذعان داشت در حال حاضر به نظر می رسد امید چندانی برای معکوس کردن اين روند وجود ندارد. او گفت: «متاسفانه من شاهد افزایش این رقم هستم، مگر اینکه تغییری در ژئوپلیتیک بین‌المللی ایجاد شود.»

١٣ ژوئن ٢٠٢٤ / AFP

رکورد ١٢٠ میلیونی آوارگان اجباری در پایان ماه آوریل ٢٠٢٤

سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد که رکورد ١٢٠ میلیون آواره اجباری در جهان و در پایان ماه آوریل به ثبت رسيده و اين تعدا مدام در حال افزایش است.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان از اين وضعيت به عنوان “يک کیفرخواست وحشتناک برای وضعیت جهان” ياد نموده است.

دفتر کمیساریای عالی پناهندگان (UNHCR) در گزارش سالانه خود تاکید کرده است که جنگ در غزه، سودان و برمه به طور قابل توجهی در افزايش تعداد افرادی که مجبور به ترک محل سکونت خود برای بیش از یک سال هستند تقش ايفا نموده‌اند.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در طی یک نشست مطبوعاتی در ژنو توضیح داد: «جنگ عامل اصلی آوارگی جمعی است”.

در پایان سال گذشته، ١١٧.٣ میلیون نفر آواره شدند. این رقم حدود ١٠ میلیون بیشتر از یک سال قبل است. تعداد آوارگان اجباری طی دوازده سال متوالی افزايش داشته است اين تعداد افراد آواره اجباری همچنین نزديک به سه برابر بیشتر از سال ٢٠١٢ بوده به گونه‌ای که تعداد آوارگان اجباری در حال حاضر با جمعیت ژاپن برابری می کند.

افزایش چشمگير بحران‌های متفاوت و از جمله بحرانهای ناشی از تغییرات اقلیمی از مسببين برانگیختن غالب درگیری‌ها و تنشها در سراسر جهان است.

سال گذشته، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ٤٣ وضعیت اضطراری در ٢٩ کشور جهان اعلام کرد که بیش از چهار برابر آنچه که يک روال عمومی تا آن زمان به شمار می رفت، می باشد.

فیلیپو گراندی با تاسف به نحوه‌‌ای که مناقشات انجام می گيرند از جمله نادیده گرفتن کامل” قوانین بین المللی، و “اغلب با هدف خاص ایجاد وحشت در مردم”، اعلام کرد که “البته” به تقویت بیشتر این پدیده (آوارگی اجباری) کمک می کند و اذعان داشت در حال حاضر به نظر می رسد امید چندانی برای معکوس کردن اين روند وجود ندارد. او گفت: «متاسفانه من شاهد افزایش این رقم هستم، مگر اینکه تغییری در ژئوپلیتیک بین‌المللی ایجاد شود.»

بر اساس این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، در سال ٢٠٢٣، تعداد کسانی که در کشور خود جابجب و به اجبار آواره شده‌اند  ٦٨.٣ میلیون نفر می باشد همچنين در اين گزارش آمده است که تعداد پناهندگان و سایرینی که نیاز به حمایت بین المللی دارند به ٤٣.٤ میلیون نفر رسیده است.

گزارش منتشر شده سعی دارد تا این تصور غلط را که گويا همه پناهندگان و سایر مهاجران راه کشورهای ثروتمند را در پيش می گيرند، بار دگر رد کند. در این گزارش آمده است: « کشورهای همسایه اکثریت قریب به اتفاق پناهندگان را میزبانی می‌کنند،  در ٧٥ درصد اين کشورها ما شاهد اين هستيم که مردم با درآمد پایین و ميانی ​​زندگی را می گذرانند. سهم تمای اين کشورها(ميزبان) در توليد درآمد در جهان کمتر از ٢٠ درصد است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) اعلام کرد که جنگ داخلی سودان از آوریل ٢٠٢٣ تا کنون بیش از ٩ میلیون نفر دیگر را آواره کرده است و تا پایان همان سال نزدیک به ١١ میلیون سودانی آواره شده و ارقام مربوطه همچنان در حال افزایش هستند. گراندی تاکید کرد که بسیاری از مردم همچنان مهاجرت به کشور همسایه چاد که میزبان حدود ٦٠٠٠٠٠ سودانی در ١٤ ماه گذشته بوده است، را ادامه می دهند. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «صدها و صدها نفر هر روز از یک کشور ویران شده عبور می کنند تا به یکی از فقیرترین کشورهای جهان بروند. در جمهوری دموکراتیک کنگو و برمه، میلیون‌ها نفر دیگر نیز در سال گذشته بر اثر درگیری‌های شدید آواره شدند.

و در نوار غزه، سازمان ملل تخمین می زند که ١.٧ میلیون نفر – ٧٥٪ از جمعیت – از زمان جنگی که اسرائیل در انتقام حمله حماس به خاک خود در ٧ اکتبر آغاز کرد، آواره شده اند.

در مورد اوکراین که در حال تقابل با تهاجم روسیه است، سال گذشته حدود ٧٥٠٠٠٠ نفر به تعداد آوارگان آن اضافه شده است و در مجموع، رقم ٣.٧ میلیون آواره داخلی تا پایان سال ٢٠٢٣ ثبت شده است. نيز تعداد پناهندگان و پناهجویان اوکراینی با بیش از ٢٧٥٠٠٠ افزایش به شش میلیون نفر رسیده است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) گفت که سوریه همچنان منشا بزرگترین بحران آوارگی در جهان است و ١٣.٨ میلیون نفر تا کنون به اجبار در داخل و خارج از این کشور به عنوان آواره زندگی را به سر می برند.