حقوق زن حقوق بشر است: نامه سرگشاده فوروم دمکراتیک ایرانیان به برخی مقامات اروپائی

نامه سرگشاده   فوروم دمکراتیک ایرانیان به  چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه فدرال، لوئیز آمتسبرگ، کمیسر دولت فدرال برای سیاست حقوق بشر، اودو بولمان، رئیس کمیته فرعی حقوق بشر اتحادیه اروپا و کورنلیا ارنست، رئیس هیئت نمایندگی ایران در پارلمان اروپا

دستگیری های دسته جمعی‌ و فعالان حقوق زنان در ایران!

بالاخره باید اقدام کردحقوق زن حقوق بشر است!

حضور محترم،

جناب آقای چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا

سرکار خانم آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه فدرال

سرکار خانم لوئیز آمتسبرگ، کمیسر دولت فدرال برای سیاست حقوق بشر

جناب آقای اودو بولمان، رئیس کمیته فرعی حقوق بشر اتحادیه اروپا

سرکار خانم کورنلیا ارنست، رئیس هیئت نمایندگی ایران در پارلمان اروپا،

۱۶ سپتامبر ۲۰۲۳ مصادف با سالگرد درگذشت ژینا مهسا امینی است. مرگ هولناک او جرقه یک جنبش اعتراضی را در ایران تحت مانیفست زن – زندگی – آزادی برانگیخت که در سراسر جهان به رسمیت شناخته شد و تا به امروز ادامه دارد. با این حال، سرکوب در ایران همچنان برقرار است و فریاد دموکراسی و حقوق بشر از سوی مردم ایران روزبروز بلندتر می شود.

دستگاه امنیتی ایران چهارشنبه گذشته برای مقابله با موج اعتراضات مورد انتظار در سالگرد کشته شدن مهسا، تهاجمی را علیه زنان و فعالان فمینیست آغاز کرد. در ۲۵ مرداد۱۴۰۲، حداقل هشت زن در استان گیلان دستگیر شدند. نیروهای امنیتی حداقل در چهار شهر ایران به منازل فعالان و شهروندان یورش برده و ساکنان این خانه ها را دستگیر نمودند.

جلوه جواهری فعال فمینیست، متین یزدانی عکاس و فروغ ثمینیا فعال حقوق زنان در کلانشهر رشت زندانی شدند. خواهران زهرا و زهره دادرس که برای حقوق زنان فعالیت می کنند نیز از جمله دستگیرشدگان این شهر بزرگ میباشند.

در شهر همجوار انزلی، یاسمین یادآوری شاعر دستگیر شد. در فومن، یکی دیگر از شهرهای این استان، نیروهای امنیتی نگین رضایی را بازداشت کردند. او همچنین در صحنه فمینیستی فعال است. شیوا شاهسیاه طراح گرافیک در لاهیجان در شرق این استان

دستگیر شد.

در تمامی دستگیری ها، خانه های بازداشت شدگان مورد بازرسی قرار گرفته و هنوز مشخص نیست که کدام نهاد امنیتی مسئول این بازداشت ها و محل نگهداری آنها است.

از زمان ترور ژینا مهسا امینی و راه اندازی جنبش زن – زندگی – آزادی در شهریور سال گذشته، سیستم امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی سرکوب فعالان حقوق زنان را تشدید کرده است. بسیاری از آنها چندین بار دستگیر و به حبس های طولانی مدت و مجازات های سنگین اضافی مانند ممنوعیت خروج از کشور و کار یا حتی ممنوعیت تماس محکوم شده اند.

رژیم ایران سعی می کند از طریق سرکوب، ایجاد ترس و دستگیری هر منتقدی اقدامی سیستماتیک انجام دهد. مردم مرعوب شده و به سکوت محکوم گشته اند. تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر در این ناآرامی ها اعدام یا کشته شده اند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، علناً خواستار نشان دادن شجاعت مدنی و کمک فعالانه به بسیاری از زندانیان سیاسی است که باید شرایط غیرانسانی را در زندان های ایران تحمل کنند. او در اینجا به طور خاص به تحقیر و شکنجه زنان در زندان بدنام اوین اشاره می کند که اخیراً با چشمان خود شاهد آن بوده است.

این وضعیت فعلی ایران است. اکثر مردم از رژیم به ستوه آمده اند و فقط می خواهند در آزادی و دموکراسی زندگی کنند. آینده را باید حقوق بشر رقم زند.

اکنون وقت عمل است!

حرف ها در نهایت باید با اقدامات مشخص عملی دنبال شوند. مسیری که به سوی جمهوری اسلامی دنبال می شود صرفاً از دستگاه ترور و سپاه پاسداران پشتیبانی می کند. این نه تنها باعث نگرانی  و تعجب مردم ایران، بلکه باعث نگرانی و تعجب   بسیاری از تبعیدیان خارج از کشور نیز می شود.

شما باید بدانید که جمهوری اسلامی دیگر فقط یک دولت خودکامه نیست، بلکه آشکارا یک سازمان تروریستی است. دیگر نباید سپاه پاسداران را تنها بازوی نظامی رژیم دانست. بلکه بسیاری از فعالیت های اقتصادی، خدمات مخفی لابی های رژیم باید در نهایت عملا شناخته شوند و بر اساس آن تحریم شوند و بالاخره در لیست های تروریستی قرار گیرند.

اگر واقعاً به حقوق بشر اعتقاد دارید، فعالانه از آزادی فوری همه زندانیان سیاسی ایران دفاع کنید. به ویژه، سرکوب سیستماتیک کنونی علیه زنان و مردان باید متوقف شود. دسترسی نامحدود به

اینترنت برای همه ایرانیان باید تضمین شود. ارتباط آزادانه با دنیای بیرون برای ایجاد تغییر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

اینها پیشنهادهای ملموسی است که ما سال ها درخواست کرده ایم. در نهایت خود را متعهد به اجرای این امر کنید.

اعتبار شما در خطر است!

در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۳، مردم در همه جای ایران باید بتوانند آزادانه و بدون ترس از آزار و اذیت سیاسی و نظامی به خیابان ها بریزند. مردم ایران با مطالبات روشن ایستاده اند و نیاز به حمایت و همبستگی دارند. ما فکر می کنیم بالاخره زمان اجرای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر در ایران فرا رسیده است. آزادی بیان در این میان نقش اساسی دارد.

شما باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا این اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، سفارتخانه ها باید اقدام کنند و سیاست های سرکوبگرانه و ارعاب را به چالش بکشند. از این سو باید نسبت به حبس و دستگیریهای  خودسرانه اظهار نظر صریح کرد.

در نهایت، یک بار دیگر درخواست می کنیم که شما آشکارا رژیم ایران را طرد  کنید!

نه فقط با کلمات، بلکه با اعمال مشخص!

دیپلماسی سیاسی در رابطه با برنامه هسته ای در گذشته نشان داده است که نمی توان با رژیم آخوندها مذاکره کرد. تمام تلاش‌ها برای مبادلات سازمان یافته توسط جمهوری اسلامی برای اهداف خود مورد سوء استفاده قرار گرفته است. چه از نظر مالی و چه تبلیغاتی.

ما نیازی نداریم که چیزهای مشابه را بارها و بارها به شما بگوییم. بالاخره وقت آن است که عمل کنید و فقط حرف نزنید.

ما به صراحت به جمهوری اسلامی نه می گوییم!

زن – زندگی – آزادی

ما مشتاقانه منتظر پاسخ سریع و همبستگی شما با مردم  هستیم.

با احترام فراوان

 بهروز اسدی

ماینز، 22.8.2023

برگردان از آلمانی به فارسی ناهید جعفرپور