تصويب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران در کمیته سوم سازمان ملل

همچنین از حکومت ایران خواسته می‌شود به آزار و اذیت و ارعاب و ربودن، دستگیری و اعدام مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر، از جمله مدافعان حقوق زنان و کودکان و مدافعان حقوق اقلیت‌ها پایان دهد.

قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض گسترده حقوق زنان و نیز ارعاب و آزار فعالان حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها در ایران از سوی کمیته سوم سازمان ملل به تصویب رسید.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر با اکثریت آرا قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض گسترده حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. این قطعنامه با ۸۰ رأی موافق در مقابل ۲۹ رأی مخالف و ۶۵ رأی ممتنع به تصویب رسید.

روسیه، چین، کوبا، هند، پاکستان، ارمنستان و عراق از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رأی مخالف دادند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، بحرین و افریقای جنوبی نیز رأی ممتنع دادند.

این قطعنامه “سرکوب هدفمند زنان و دختران در فضای واقعی و مجازی” را قویا محکوم کرده و از جمهوری اسلامی خواسته به “تبعیض سیستماتیک و آزار و اذیت فیزیکی و کلامی زنان و دختران”  پایان دهد.

در این قطعنامه به حق اعتراضات مسالمت آمیز و  نقض آن از سوی مقامات ایران با دستگیری گسترده معترضان اشاره شده و از مقامات ایران خواسته شده تا “مدافعان حقوق بشر و تظاهرکنندگان را که ناعادلانه بازداشت شده‌اند”  و همچنین “روزنامه‌نگاران و وکلایی که از وموکلانشان دفاع کرده‌اند” را آزاد کنند.

این قطعنامه همچنین از مقامات ایران خواسته تا ” حقوق بشر کسانی که در تظاهرات مسالمت آمیز دخیل هستند را مراعات کنند و احکام بی دلیل سختگیرانه، از جمله مجازات اعدام و تبعید طولانی مدت را لغو کنند”.

قطعنامه همچنین به آمار بالای اعدام در ایران اشاره کرده و آن را خلاف تعهدات بین‌المللی ایران دانسته است. همچنین تصریح شده که صدور احکام اعدام در دادگاه‌های غیرعادلانه و پس از اعترافات اجباری متهمان زیر شکنجه صورت گرفته است.

همچنین از حکومت ایران خواسته می‌شود به آزار و اذیت و ارعاب و ربودن، دستگیری و اعدام مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر، از جمله مدافعان حقوق زنان و کودکان و مدافعان حقوق اقلیت‌ها پایان دهد.

این قطعنامه همچنین از مقامات ایران خواسته تا به وضعیت زندان‌ها و شرایط بد آنها رسیدگی کنند.

زهرا ارشادی نماینده ایران در کمیته سوم سازمان ملل این قطعنامه را “مغرضانه و با انگیزه سیاسی” دانست.

آبرام پیلی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییترش ضمن اعلام خبر تصویب این قطعنامه نوشته است: «ما در کنار مردم ایران می‌ایستیم تا به مبارزه خود علیه ظلم و خشونت و برای آینده‌ای آزاد و دموکراتیک ادامه دهند.»