سفر ندا النشف به ايران: نامه سرگشاده ١٤ تشکل سیاسی در ائتلاف “همبستگی فراگیر برای آزادی و برابری در ایران”

اهمیت گزارش شما در مورد ایران، هم از نظر تأثیرگذاری بر تحولات جاری در داخل کشور و هم از لحاظ رصد دقیق شما از اوضاع، قابل اغراق نیست. یافته های شما بدون شک به روایت تاریخی ایران کمک خواهد کرد و تأثیری ماندگار بر شهرت حرفه ای و انسان دوستانه شما خواهد گذاشت

نامه سرگشاده چهارده تشکل سیاسی در ائتلاف :

“همبستگی فراگیر برای آزادی و برابری در ایران” *

به معاون کمیساریای عالی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد خانم ندا النشف

خانم ندا النشف معاون کمیساریای عالی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد

تاریخ: ٣٠ ژانویه ٢٠٢٤

خانم ندا النشف عزیز ,

ما از سفر آتی شما به ایران برای ارزیابی وضعیت مجازات اعدام و انجام تحقیقات در مورد حقوق زنان مطلع شده ایم. درک ما این است که رژیم جمهوری اسلامی ممکن است تلاش کند تا سناریوهای مهندسی شده ای را برای پنهان کردن تخلفات خود ارائه دهد و ظاهری از عادی بودن را به تصویر بکشد.

ماه های اخیر شاهد افزایش قابل توجهی در اعدام ها بوده است و تنها در ماه دسامبر ٩٥ نفر اعدام شده اند. همزمان، فشارها علیه جنبش حقوق زنان، به ویژه در مواجهه با جان باختگان بیگناه به دلیل دفاع از یک حق اساسی – آزادی انتخاب عدم استفاده از حجاب اجباری، تشدید شده است. رژیم اسلامی سابقه استفاده از تاکتیک های فریب و پنهان کاری برای پوشاندن این گونه ظلم ها را دارد. با توجه به رویکرد حساب شده رژیم، توصیه می شود احتیاط کرده و تسلیم پیش شرط ها یا برنامه های سازماندهی شده آنها نشوید.

در حالی که ممکن است در استان های مختلف اعدام صورت گیرد، اما مرکز اصلی اعدام همچنان زندان قزل حصار در نزدیکی تهران است. بازدید مستقیم از این مرکز، همراه با گفتگو با زندانیان، درک شما را از زندگی و شرایط آنها بسیار افزایش می دهد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که شدت خشونت رژیم به ویژه در مناطق محروم و دارای تبعیض اقتصادی مانند بلوچستان، کردستان، لرستان، الاهواز (خوزستان) و آذربایجان بالاست. بنابراین، بازدید از این مناطق برای به دست آوردن درک جامع از چالش های پیش روی مردم محلی، به ویژه در مورد اجرای مجازات اعدام و اعمال خشونت آمیز ضروری است.

در طول یک سال و نیم گذشته، جنبش زن، زندگی، آزادی با سرکوب وحشیانه رژیم، به ویژه در قبال افراد جوان، مواجه شده است. ما از شما می خواهیم در سفر خود به ایران در برابر تکنیک های فریبنده و سناریوهای ساختگی هوشیار باشید. اهمیت گزارش شما در مورد ایران، هم از نظر تأثیرگذاری بر تحولات جاری در داخل کشور و هم از لحاظ رصد دقیق شما از اوضاع، قابل اغراق نیست. یافته های شما بدون شک به روایت تاریخی ایران کمک خواهد کرد و تأثیری ماندگار بر شهرت حرفه ای و انسان دوستانه شما خواهد گذاشت. ما امضاکنندگان زیر، آرزوی موفقیت در این مأموریت حساس، تاریخی و حساس را داریم.

با احترام فراوان

ائتلاف سياسی “همبستگی فراگير برای آزادی و برابری در ايران” متشکل از :

١ – جبهه متحد بلوچستان – ایران (جمهوریخواهان)

٢ – جنبش جمهوريخواهان دموکرات و لائيک ايران فدرال

٣ – حزب اتحاد بختیاری و لرستان

٤ – حزب تضامن دموکراتیک اھواز

٥ – حزب دمکرات آذربایجان

٦ – حزب دمکرات کردستان ايران

٧ – حزب سبزهای ايران

٨ – حزب مردم بلوچستان

٩ – سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

١٠ – سازمان فرهنگی و سياسی ترکمن‌صحرا

١١ – شورای آزادی‌خواهان سوسياليست

١٢ – شورای موقت سوسياليستهای چپ ايران

١٣ – کومه‌له زحمتکشان کردستان

١٤ – نهاد همبستگی جمهوری خواهان برای سرنگونی جمهوری اسلامی


متن انگليسی نامه سرگشاده در فرمت پی دی اف:


*(ائتلاف سياسی متشکل از چهارده حزب، سازمان و جريان سياسی)

متن تفاهم‌نامه پانزده ماده‌ای ائتلاف سياسی همبستگی فراگير برای آزادی و برابری در ايران