عباس دریس، مجاهد کورکور و رضا رسایی در خطر اعدام قرار دارند

وکیل عباس دریس می‌گوید دیوان عالی می‌توانست مجازات اعدام را از پرونده او حذف کند. درخواست اعاده دادرسی مجاهد کورکور در دیوان عالی ثبت شده و حکم اعدام رضا رسایی دردیوان عالی تایید شده است.

عباس دریس، مجاهد کورکور و رضا رسایی در خطر اعدام قرار دارند

فرشته تابانیان، وکیل پرونده عباس دریس، از بازداشت‌شدگان محکوم به اعدام در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در گفتگو با شبکه شرق، جزییات جدیدی از آخرین وضعیت پرونده او اعلام کرد.

تابانیان در این گفتگو با اشاره به اعلام خانواده رضا صیادی، یکی از افسران کشته شده نیروهای یگان ویژه مبنی بر عدم دخالت عباس دریس در قتل او، اظهار داشت که دیوان عالی کشور “دست‌کم می‌توانست مجازات سلب حیات را از پرونده حذف و دریس را به دیگر مجازات قانونی اتهام محاربه محکوم کند.”

تابانیان با اشاره به این که پس از تایید حکم بدوی در پرونده محاربه عباس دریس در فرجام‌خواهی، “درخواست اعاده دادرسی” ثبت شد افزود: «ولی متاسفانه شعبه یک دیوان عالی کشور حاضر به پذیرش درخواست اعاده دادرسی ما نشد و حکم اعدام عباس دریس را به عنوان مجازات اتهام محاربه مورد تایید قرار داد.»

وکیل پرونده عباس دریس در ادامه گفت: «پس از رد درخواست اعاده دادرسی مبتنی بر ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری، درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری طرح شده است و قانونا باید دستور توقف اجرای حکم صادر شود که همین اتفاق هم رخ داده است.»

تابانیان در ادامه اظهار امیدواری کرد که درخواست او مبنی بر “اعمال ماده ۴۷۷” مورد پذیرش قرار بگیرد و افزود که پذیرش این درخواست “آخرین امید” است.

ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید: «چنانچه رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادره از هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند تا در شعبات خاص که توسط رئیس قوه قضاییه برای این امر تخصیص می‌یابد رسیدگی و رای قطعی صادر نمایند.»

درگیری میان مردم معترض و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در حوالی شهرک چمران (جراحی) در روز ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۹۸ به کشته شدن یک فرمانده نیروهای گارد ویژه به نام رضا صیادی انجامید. 

چند هفته بعد از رویدادی که به  “کشتار نیزار ماهشهر”  مشهور شد، عباس دریس به همراه برادرش محسن از ساکنان شهرک چمران (جراحی) در استان خوزستان در روز ۱۷ آذر به اتهام قتل رضا صیادی بازداشت شدند. پس از برگزاری دادگاه، محسن دریس از اتهامات خود تبرئه شد، اما عباس دریس به اتهام مشارکت در این درگیری به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شد و حکم او نیز در دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت.

وکیل عباس دریس، پیش از این با اشاره به این که در این پرونده ابهاماتی جدی وجود دارد تاکید کرده بود که در بررسی این پرونده به اعتراض‌ها و نظرات کارشناسی درون پرونده، هیچ گونه توجهی نشده است.

این در حالی است که خانواده رضا صیادی در این پرونده، رضایت خود را اعلام کرده‌اند و حکم اعدام عباس دریس، به عنوان مجازات اتهام محاربه تایید شده است.

وضعیت نگران‌کننده مجاهد کورکور 

حساب کاربری شبکه اکس دادبان، به نقل از خانواده مجاهد کورکور، معترض محکوم به اعدام خیزش سراسری ۱۴۰۱، از ثبت درخواست اعاده دادرسی وی در دیوان عالی کشور در ایران خبر داده‌ است.

بر اساس این گزارش، نگار کورکور خواهر مجاهد کورکور گفته است که پدر و مادرش سرانجام و پس از مدتی طولانی موفق شده‌اند در زندان شیبان اهواز با برادرش ملاقات کنند.

این گزارش به نقل از نگار کورکور می‌نویسد که مجاهد در این ملاقات مجددا ضمن اشاره به بی‌گناهی خود خطاب به پدر و مادرش اعلام کرده است “کسی را نکشته است” و  پرسیده است که چرا برای او حکم اعدام صادر کرده‌اند.

به گزارش دادبان، حکم اعدام مجاهد کورکور پیش از این به دایره اجرای احکام کیفری در اهواز ارسال شده است و دیوان عالی کشور، اوایل دی ماه سال جاری حکم اعدام صادره علیه او در دادگاه بدوی را “بدون توجه به تمامی ایرادات و ابهامات موجود در پرونده” تایید کرده است.

مجاهد کورکور به اتهام قتل کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله ایذه‌ای در جریان اعتراضات سراسری  ۲۵ آبان ۱۴۰۱ به اعدم محکوم شده است. خانواده پیرفلک بارها اعلام کرده‌اند “ماموران سرکوب حکومت” را عامل کشتار فرزندشان می‌دانند و اتهام‌زنی به همشهریانشان را “دروغین” می‌دانند.

نگرانی فعالان حقوق بشر از تایید حکم اعدام رضا رسایی

تایید حکم اعدام رضا رسایی در دیوان عالی کشور نیز به دلیل “ایرادات شکلی و ماهوی فراوان”، نگرانی فعالان حقوق بشر را در پی داشته است.

رضا رسایی، ۳۴ ساله، اهل کرمانشاه از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری ۱۴۰۱، از سوی شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه به اتهام قتل نادر بیرامی، رئیس اداره اطلاعات شهرستان صحنه، به قصاص محکوم شده است.

حساب کاربری مرکز مشاوره حقوقی دادبان در شبکه اجتماعی اکس نوشته این حکم، “با استناد به اعترافات اجباری متهمان پرونده علیه یکدیگر”  و همچنین با “نادیده‌انگاری عامدانه شهادت شماری از متهمان به نفع رضا رسایی” صادر شده است.

دادبان با اشاره به “تصریح دادنامه به وجود نقص در تحقیقات مقدماتی” می‌نویسد صدور حکم قصاص از سوی دادگاه برای رضا رسایی، به دلیل اعمال فشار رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این پرونده صورت گرفته است.

منبع : دويچه‌وله