دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد اجازه ورود کمک‌ها به غزه را بدهد

بلندپایه‌ترین دادگاه وابسته به سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به اسرائیل دستور داده است برای پرهیز از قحطی، امکان ورود بلامانع کمک‌ها به غزه را فراهم کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری (آی‌سی‌جِی) گفت که اسرائیل باید «بدون معطلی» اجازه ورود «بلامانع … خدمات و کمک‌های انساندوستانه اولیه که فورا مورد نیاز است» را بدهد.

این دستور بعد از هشدارها در مورد خطر بروز قحطی در غزه ظرف چند هفته آینده صادر می‌شود.

اسرائیل این ادعاها که جریان کمک‌ها را مسدود می‌کند «کاملا بی‌پایه» خوانده است.

این کشور همچنین اتهام نسل‌کشی که آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده را رد کرده و سازمان ملل را برای مشکلات به وجود آمده در توزیع کمک‌ها مقصر شناخته است.

حکم تازه این دادگاه در لاهه بعد از آن است که آفریقای جنوبی از آن خواست دستور صادره در ماه ژانویه به اسرائیل برای اتخاذ کلیه تدابیر به منظور جلوگیری از اقدماتی مبنی بر نسل‌کشی در غزه را تقویت کند.

هرچند دستورهای «آی‌سی‌جِی» از نظر حقوقی الزام‌آور است، اما دادگاه قدرت اعمال آنها را ندارد.

هفته گذشته گزارشی از سوی یک ابتکار عمل امنیت غذایی، وابسته به برنامه غذای جهانی و سایرین، هشدار داد که یک وضعیت «فاجعه‌بار» درحال شکل گیری است.

این برنامه گفت که کلیه ۲.۲ میلیون نفر جمعیت غزه «با میزان شدید ناامنی حاد غذایی» روبرو هستند و انتظار می‌رود تا پیش از پایان ماه مه شمال غزه دچار قحطی شود.

آی‌سی‌جی در حکم خود گفت که غزه «دیگر فقط با خطر قحطی روبرو نیست» بلکه «قحطی در حال جا خوش کردن است» و به گفته سازمان ملل ۳۱ نفر، از جملع ۲۷ کودک، در اثر سوءتغذیه و کم آبی بدن مرده‌اند.

این دادگاه همچنین به سخنان وُلکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اشاره کرد، که هفته پیش گفت «وضعیت گرسنگی، گرسنگی شدید و قحطی» محصول «محدودیت‌های گسترده اسرائیل بر ورود و توزیع کمک‌های انساندوستانه و کالاهای تجاری، جابجایی بیشتر جمعیت، و همچنین تخریب زیرساخت‌های مهم غیرنظامی است.»

این دادگاه گفت که اسرائیل باید «بدون معطلی و در هماهنگی کامل با سازمان ملل، کلیه تدابیر ضروری و موثر برای اطمینان از ارائه بلامانع… خدمات و کمک‌های انساندوستانه در ابعاد لازم که فورا به آنها نیاز است را بدهد.»

دادگاه گفت بیشتر کمک‌های مورد نیاز شامل غذا، آب، برق، سوخت، سرپناه، و لباس به علاوه محصولات بهداشتی و تدارکات پزشکی می‌شود.

در این حکم همچنین آمده است که اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که «ارتش آن مرتکب اعمالی نمی‌شود که به مثابه نقض حقوق فلسطینی‌ها در غزه» براساس کنوانسیون نسل‌کشی است.

ماه‌های اخیر شاهد تشکیل مکرر صف‌های طولانی کامیون‌های کمک‌رسانی برای ورود به غزه از مصر بوده که این اتهام را علیه اسرائیل به دنبال داشته که تحویل کمک‌ها را در معرض بازرسی‌های پیچیده و خودسرانه قرار می‌دهد.

اسرائیل هفته پیش از «آی‌سی‌جی» خواست تازه‌ترین حکم خود را صادر نکند و گفت که ادعاهای آفریقای جنوبی «از نظر تطابق با واقعیت و قانون کاملا بی‌پایه» و «از نظر اخلاقی زننده است.»

اسرائیل همچنین گفته است که حماس بیشتر کمک‌هایی که وارد غزه می‌شود را برمی‌دارد و سازمان ملل را متهم به ناکامی در توزیع باقی مانده کمک‌ها در میان جمعیت غیرنظامی کرد.