سلطان‌زاده (آوتیس میکائیلیان): نظریه‌پرداز انقلابی فراموش شده

از دوران جوانیِ آوتیس اطلاعات اندکی در دست داریم، و حقیقتاً پی‌بردن به آن‌که آیا وی تحت تاثیر جریانات اندیشهٔ سیاسی دیگری به جز سوسیال دموکراسی چپ‌گرایِ ارمنی قرار داشت یا خیر، سخت است. فقط می‌دانیم که وی در سال ۱۹۱۲ در سن بیست‌ و دو سالگی به جناح بلشویک حزب سوسیال دموکراتیک کارگران روسیه پیوست، آن هم احتمالاً در سنت پترزبورگ، جایی که به نظر می‌رسد وی مدارج بالای تحصیلی خود را در آن‌جا تکمیل کرده باشد.

آوتیس میکائیلیان / حبيب سلطان‌زاده

سلطان‌زاده: نظریه‌پرداز انقلابی فراموش شده

به ضمیمهٔ تزهای ارائه‌شده به لنین توسط سلطان‌زاده در آستانهٔ دومین کنگرهٔ کمینترن

خسرو شاکری / ترجمهٔ عرفان آقایی

منبع : دموکراسی راديکال

آوتیس میکائیلیان که عمدتاً با نام سلطان‌زاده شناخته می‌شود، در سال ۱۸۹۰ در مراغه، شهر کوچکی در شمال‌غربی ایران، و در خانوادهٔ دهقانی به‌شدت فقیری زاده شد. به نقل از یک منبع ارمنی، در سال‌های میان ۱۹۰۳ الی ۱۹۰۶ وی به مدرسهٔ ارمنی کوچکی در شهر زادگاهش وارد شد، شهری که در آن اولین بخش هنچاک (حزب سوسیال دموکراتیک چپ ارمنی) بنیان‌گذاشته شده بود. مدیر سابق آن مدرسه، الکساندر درواراطانیان گزارش داده است با این‌که پدر آوتیس سلطان‌حسین و مادر وی مریم‌باجی پیش‌تر به دین اسلام گرویده بودند، آوتیس جوان به جماران (که یک مدرسهٔ دینی ارمنی در اچمادزین [واغارشاپات] بود) در نزدیکی ایروان فرستاده شد.
مدیر مدرسه نقل می‌کند که آوتیس جوان در طول دوران تحصیلش به شدت تحت تاثیر حزب هنچاکیست قرار گرفته بود، حزبی که اکثر اعضایش بعدها به بلشویسم گرویدند.

مشاهده نسخه‌ی کامل به صورت پی دی اف:

سلطان‌زاده: نظریه‌پرداز انقلابی فراموش شده

به ضمیمهٔ تزهای ارائه‌شده به لنین توسط سلطان‌زاده در آستانهٔ دومین کنگرهٔ کمینترن / خسرو شاکری / ترجمهٔ عرفان آقایی