حملۀ پلیس آلبانی به قرارگاه مجاهدین خلق

ار اف آی: پلیس آلبانی تحت عنوان مبارزه با «جرائم سایبری» به اردوگاه سازمان مجاهدین خلق در تیرانا حمله کرد. مجاهدین می‌گویند که یکی از اعضای سازمان در این حمله کشته شده، اما پلیس آلبانی این خبر را تکذیب کرده است. قبل از این حمله، دولت فرانسه نیز برای محدود کردن فعالیت‌های مجاهدین دست به اقداماتی زده بود. سازمان مجاهدین مدعی است که این اعمال فشارها طبق خواستۀ تهران انجام می‌گیرد.

حملۀ پلیس آلبانی به قرارگاه مجاهدین خلق: سپاه پاسداران کشته شدن یک نفر را تأیید کرد

روز سه‌شنبه۳۰ خرداد، پلیس آلبانی اعلام کرد که سازمان مجاهدین خلق «مظنون به انجام حملات سایبری علیه نهادهای خارجی» است و به همین دلیل، مقرش مورد تفتیش قرار گرفته است.

قرارگاهی که از سوی مجاهدین«اشرف ۳» نام گرفته، از حدود ده سال قبل، هزاران نفر از اعضای سازمان را در خود جای داده است.

پلیس آلبانی تأکید می‌کند که عملیات اخیر طبق حکم دستگاه قضایی به اجرا گذاشته شده و می‌افزاید که سازمان مجاهدین «تعهدات و توافق‌هایی را که هنگام استقرار در آلبانی پذیرفته بود، زیر پا گذاشته است.»

اما در اطلاعیه‌ای که در سایت شورای ملی مقاومت ایران منتشر شد آمده است که «به درخواست فاشيسم دينی حاكم بر ايران»، حدود ۱۰۰۰نفر از نیروهای پليس آلبانی «به اشرف حمله كردند، بسياری از درها و كمدها و وسايل را شكستند و با گاز اشك آور و گاز فلفل به ساكنان حمله كردند. بسياری از كامپيوترها را شكسته و يا با خود برده‌اند.»

این اطلاعیه می‌افزاید که در این حمله «مجاهد خلق، علی مستشاری (عبدالوهاب فرجی نژاد) به شهادت رسيد و بيش از ۱۰۰ تن در اثر گاز فلفل مصدوم شدند.»

ولی پلیس آلبانی تأکید کرده که «طی این عملیات، پلیس از اسلحه استفاده نکرد و هیچکس آسیبی ندید.» در مقابل، سپاه پاسداران کشته شدن عبدالوهاب فرجی نژاد را تأیید کرده و نوشته است که وی «از مسئولین ترور و از شکنجه‌گران سه پاسدار شهید»، در سال ۱۳۶٠، در تهران بوده است.

کانال سپاه قدس در تلگرام نیز نوشته است که علت مرگ عبدالوهاب فرجی نژاد استنشاق گاز فلفل بوده است.

کانال سپاه پاسداران در یادداشت دیگری می‌نویسد: «برخی از اعضای منافقین (مجاهدین) مدعی شده‌اند که علت حمله در آلبانی، توافق دولت آمریکا و ایران است و دولت آلبانی با اجازۀ آمریکا دست به این اقدام زده است.»

شورای ملی مقاومت  که به «ویترین سیاسی مجاهدین خلق» شهرت دارد، رفتار پليس آلباني را با حملات علیه پایگاه اشرف در عراق مقایسه کرده است. قرارگاه اشرف در عراق چند بار هدف حمله قرار گرفت اما در حملۀ سال ۲٠۱۳، بیش از ۵٠ تن از اعضای سازمان مجاهدین به قتل رسیدند.

افزایش فشار

سازمان مجاهدین اخیراً شاهد افزایش فشار در کشورهای خارجی بوده است: روز گذشته  فرمانداری پاریس با برگزاری تظاهرات این سازمان که برای روز اول ژوئیه برنامه‌ریزی شده بود، مخالفت کرد.

همچنین حدود ده روز قبل – یکشنبه ۲۱ خرداد – یکی از ساختمان‌های متعلق به این سازمان در حومۀ پاریس با «مواد آتش‌زا» هدف حمله قرار گرفت. سازمان مجاهدین ادعا کرده است که مهاجمان، فارسی ‌زبان بوده‌اند. اما هیچکس مسئولیت حمله را به عهده نگرفته است. با اینحال برخی سایتهای وابسته به جمهوری اسلامی ادعا کردند که در این واقعه مسعود کشمیری کشته شده. از کشمیری به عنوان عامل اصلی انفجار در دفتر نخست‌وزیری (۱۳۶۰) و قتل رجایی و باهنر نام برده شده است.

اما حمله اخیر به قرارگاه تیرانا ابعاد گسترده‌تر و در عین حال علنی‌تری را از روند فشار بر سازمان مجاهدین نمایان می‌کند. از نظر این سازمان، ممنوعیت تظاهرات‌ در پاریس و همچنین حمله به اردوگاه تیرانا، نتیجۀ «معامله‌ای شرم آور» با حکومت جمهوری اسلامی است.

این در حالی است که مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی با آمریکا طی دو ماه اخیر ادامه داشته. آزاد شدن چند زندانی غربی از اوین و همچنین آزادی اسدالله اسدی از زندان بلژیک، از جمله نتایج ملموس مذاکرات است. مقامات جمهوی اسلامی به تازگی ابراز امیدواری کرده‌اند که حمید نوری نیز بزودی آزاد شود. وی متهم به دست داشتن در اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی (۱۳۶۷) است که اکثرشان از اعضاء و هواداران سازمان مجاهدین بودند.