در سی‌وهشتمین جمعه خشم و اعتراض، مردم در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان به خیابان آمدند

امام جمعه راسک از مردم سیستان و بلوچستان خواسته بود برای همبستگی با معترضان زاهدانی و مطالبه مجازات عاملان و آمران جمعه خونین این شهر و شهر خاش، به خیابان بیایند. شهرهای مختلف این منطقه امروز صحنه اعتراضات خیابانی بود.

زمانه: امروز، جمعه دوم تیر ماه ۱۴۰۲، همزمان با فراخوان‌های شهروندی برای اعتراض در استان سیستان و بلوچستان، اینترنت در شهرهای مختلف این استان از صبح دچار اختلال شدید شد، به طوری که ارتباط و برقراری تماس برای شهروندان مخصوصا در شهر زاهدان دشوار بود.‌

در جمعه‌های گذشته نیز سازمان غیردولتی نت‌بلاکس که در کار پایش ترافیک اینترنت جهانی است، بروز اختلال گسترده در اینترنت زاهدان را تایید کرده بود.

گزارش‌های منتشر شده از صبح امروز حاکی از آن بود که جو شهرهای استان سیستان و بلوچستان به شدت امنیتی و نظامی بوده است.

نیروهای امنیتی و نظامی در شهرهای زاهدان، راسک، خاش، سراوان و …، در همه معابر ورودی و خروجی‌ها مستقر شدند.

همزمان مردم نمازگزار در راسک با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی خواستار مجازات عاملان و آمران کشتار مردم در جمعه‌های خونین شهرهای زاهدان و خاش شدند.

در ایرانشهر پس از نماز جمعه اعتراضات مردمی شروع شد و شهروندان ایرانشهری پس از اقامه نماز جمعه با حضور در خیابان‌ها شعارهای اعتراضی سر دادند.

گزارش می‌شود که نیروهای نظامی با آنان درگیر شدند.

بر پایه همین گزارش‌ها نیروهای نظامی به طور گسترده در چابهار (بلوار خمینی) در حال تردد بوده‌اند.

این نیروها معابر مختلف شهر را مسدود و شهروندان را تفتیش کردند.

شهروندان در شهر راسک پس از اقامه نماز جمعه با حضور در خیابان‌ها شعارهای اعتراضی سردادند.

در این شهر در پی اعتراضات گسترده مردمی تعدادی از شهروندان بازداشت شدند که هویت سه تن از آنان از سوی حال‌وش احراز شده است: دو روحانی و یک طلبه بازداشتی «مولوی نذیر بخشی‌زهی» و «مولوی کامران سالم‌زهی»، مدرسان حوزه علمیه مفتاح‌العلوم و «فرزاد دهقانی»، طلبه حوزه علمیه قاسمی راسک هستند.

اما مردم چابهار هم در حمایت از اعتراضات مردم زاهدان و عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت این شهر، با سر دادن شعارهای اعتراضی به خیابان‌ها آمدند.

همچنین در شهرستان پیشین، مردم در حمایت از اهالی زاهدان و عبدالحمید اسماعیل‌زهی به خیابان‌ آمدند. در مقابل نیروهای نظامی و امنیتی با یورش به منازل مسکونی شهروندان، اقدام به تیراندازی کردند.

یک منبع از این شهرستان به سایت حال‌وش گفت:

ما داشتیم اعتراض مسالمت‌آمیز می‌کردیم که نیروها از هر طرف به ما حمله‌ور شدند و ما مجبور شدیم برویم محله کوچه بازار و تلار سر اما نیروها با تیر‌اندازی به دنبال ما آمدند و به طرف ما تیر ساچمه‌ای زدند.

شهروندان در سوران (سیب و سوران) هم پس از اقامه نماز جمعه با حضور در خیابان‌ها شعارهای اعتراضی سر دادند.

اعتراضات در زاهدان

زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان مانند تمام جمعه‌های ماه‌های پیشین، این جمعه نیز صحنه اعتراضات گسترده مردم بود.

در سی و هشتمین هفته از اعتراضات مردم این شهر که پس از جمعه خونین زاهدان در روز هشتم مهر هر هفته و بدون وقفه برگزار شده است، با وجود جو سنگین امنیتی و قطع اینترنت، مردم شعارهای اعتراضی و ضد حکومتی سر دادند.

منابعی از درون شهر زاهدان به حال‌وش گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی و نظامی در خیابان غدیر زاهدان مستقر شده بودند. سرنشینان ده‌ها خودروی شخصی که اکثرا سمند سفید رنگ، پژو ۴۰۵، پژو‌ پارس و یک هایلوکس شیشه دودی و پلاک شخصی بودند، اقدام به بازداشت بسیاری از شهروندان در خیابان‌های مدنی، توحید، خیام و مدرس در محدوده مسجد مکی و مصلای زاهدان کردند.

تلاش برای دستگیری امام جمعه راسک

در حالی که اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان در جریان بود، عبدالغفار نقشبندی، خبر از تلاش ماموران امنیتی برای بازداشت پدرش داد.

او با انتشار توئیتی نوشت:

نيروهای سركوبگر رژيم با يورش به مسجد جامع و حوزه علميه راسک در تلاش برای بازداشت پدرم مولانا فتحی محمد نقشبندی هستند.

او برای جلوگیری از بازداشت پدرش از جوانان شهرهای راسک و سرباز خواست تا راه‌های مواصلاتی راسک را مسدود کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ماموران موفق به بازداشت فتحی محمد نقشبندی نشدند.

شامگاه سه‌شنبه ۳۰ خرداد بود که مولوی عبدالغفار نقشبندی با انتشار یک ویدیو از مردم سیستان و بلوچستان خواست تا پس از برگزاری نماز جمعه، برای نشان دادن همبستگی خود با معترضان زاهدانی و همچنین درخواست به منظور مجازات عاملان و آمران فاجعه جمعه خونین، به خیابان بیایند.

امام جمعه زاهدان: ملت برای رفع تبعیض مبارزه می‌کند

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان اما مطابق هر هفته در خطبه‌های نماز جمعه خود به انتقاد از وضعیت سیاسی کشور پرداخت. او در فرازی از سخنانش با درخواست از مسئولان برای «اجرای عدالت و رفع تبعیض» تأکید کرد که «ملت ایران برای رفع تبعیض مبارزه می‌کند و‌ ملت خواهان اجرای عدالت و آزادی بیان است».

او در ادامه سخنان خود توضیح دادکه منظورش از مبارزه، مبارزه سیاسی است.

اسماعیل‌زهی با اشاره به اینکه این مشکلات باعث فشار بر همه طیف‌ها و در همه سطح‌ها شده است، گفت برای آینده و رفع این چالش‌ها چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای نمی‌بیند:

برای ایجاد تغییر در اقتصاد یا هر مشکل دیگری به ابزار، وسایل، افراد توانمند، برنامه و ساز و کار صحیح نیاز است و تا وقتی این‌ها فراهم نباشد، مشکلات اساسی را نمی‌توان حل کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین گفت:

مشکل ایران از گذشته و دوران پادشاهی تا جمهوری اسلامی این بوده که طیف خاصی اطراف بزرگان کشور را می‌گیرند و کسی را به آن حلقه راه نمی‌دهند و خواسته‌های به حق مردم به گوش مسئولان نمی‌رسد. همیشه هم حاکمیت کسی را پسندیده که از پادشاه و حاکمان تمجید کند و بگوید همه چیز درست است.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی سخنانش را این‌طور ادامه داد:

حاکمی که مدیریت کشور را به عهده دارد باید در اختیار طیف‌های فقیر و منتقد باشد اما وقتی مشکلات به گوش مقام بالا نرسد، تصمیم‌گیری‌های نادرستی گرفته خواهد شد.

به گفته امام جمعه اهل سنت زاهدان، در ایران همواره انتقادگریزی حاکم بوده و هر کس -حتی اگر نماینده مجلس بوده و انتقادی داشته- گروه‌های فشار با او تماس گرفته‌اند.»

اسماعیل‌زهی تاکید کرد تا وقتی تمرکز قدرت و تصمیم‌گیری در کشور نباشد، هر فرد قدرتمندی می‌تواند سلیقه خود را به جای قانون اعمال کند و قانون‌گریزی به وجود می‌آید؛ «همان‌طور که امروز مردم به خاطر نبودن عدالت و آزادی بیان، اعتراض دارند».

او با تاکید بر اینکه ملت ایران هرگز از مطالبات خود برای آزادی و عدالت کوتاه نمی‌آیند، خطاب به مسوولان به آن‌ها توصیه کرد تجربه‌ها و سیاست‌های شکست خورده را تکرار نکنند چرا که تکرار آن‌ها به جز «ندامت»، نتیجه دیگری ندارد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت:

باید با مردم معترض گفت‌و‌گو و البته عمل کرد؛ چون شنیدن تنها و عمل نکردن، مانند نشنیدن است.

اسماعیل‌زهی با اشاره به تداوم مبارزه مشروع و سیاسی برای رسیدن به آزادی، عدالت و اقتصاد سالم نیز گفت:

ما منافع مردم را دنبال می‌کنیم و در این راستا هر تهدیدی را به جان می‌خریم.

او با اشاره به خبر منتشر شده درباره تلاش ناکام نهادهای امنیتی برای ترور خودش نیز گفت:

به شما مردم توصیه می‌کنم هیچ‌گاه نگران هیچ چیزی نباشید چرا که تا خدا نخواهد هیچ اتفاقی نمی‌افتد و چیزی نمی‌شود. نه نگران باشید و نه جوش بزنید اما دعا بکنید. … توصیه من به شما این است که آرامش خودتان را حفظ کنید. حرف‌ها گفته می‌شود و در این طرف و آن طرف کم و زیاد می‌شوند.

«رسانک» که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، روز دوشنبه ۲۹ خرداد از خنثی شدن طرح اطلاعات سپاه پاسداران برای ترور عبدالحمید اسماعیل‌زهی خبر داده بود.

به گزارش رسانک، انتظامات مسجد مکى زاهدان فردى را که در پوشش طلبه علوم دینی از طرف اطلاعات سپاه پاسداران مأموریت داشته اسماعیل‌زهی را «ترور بیولوژیکی» کند، شناسایی و بازداشت کرده است.

طبق این گزارش، فرد بازداشت‌شده در «اعترافات» خود گفته که مأموریت داشته با سمى که اطلاعات سپاه در اختیارش گذاشته بود، مولوى عبدالحمید را بکشد.

او همچنین «اعتراف کرده» که از آغاز عملیات خود هفته‌اى ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرده است.

مولوی عبدالحمید در پایان خطاب به مردم زاهدان از آن‌ها خواست در تجمعات و راهپیمایی اعتراضی‌شان «مراقب عوامل نفوذی» باشند و ضمن «احتیاط»، موارد مختلف را در نظر بگیرند.