گفتگو در باره تفاهم نامه ١٠ جریان : حافظ فاضلی عضو دفتر سیاسی حزب تضامن دموکراتیک اهواز

Cable microphones on stands on blue blurred background, banner, copy space. 3d illustration

به دنبال امضای تفاهم نامه مشترک بین ١٠ جریان و انتشار فراخوان علنی دعوت به همکاری، در تاریخ ٢٥ آبان ماه ١٣٩٧ برابر با ١٦ نوامبر ٢٠١٨، سایت سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران تصمیم گرفته است گفتگوهائی با نمایندگان ١٠ جریان ترتیب دهد تا پروسه ای که تا به حال پیش رفته و نیز چشم انداز آن، برای خوانندگان و علاقمندان بیشتر شکافته شود.

گفتگو با حافظ فاضلی عضو دفتر سیاسی حزب تضامن دموکراتیک اهواز

درباره فراخوان به همکاری مشترک (تفاهم نامه ١٠ جریان)*

سوال اول_ شما اخیرا تفاهم نامه همکاری را با ۹ جریان امضا کرده و فراخوان آن را علنی نموده اید. می توانید چگونگی شکل گیری این همکاری، و نقش  سازمان تان  را در این روند  توضیح دهید؟

پاسخ: باسلام و عرض ادب خدمت شما و مسئولين محترم سايت  سازمان اتحاد فدائيان خلق ایران، كه اين فرصت را در اختیارمن قرار دادند.

خدمت شما عرض کنم  كه اين ائتلاف بشكل جدي از چند سال گذشته بين بعضي از احزاب كنگره مليتهای ايران فدرال و احزاب عمدتاً جمهوري خواه و چپ كليد خورد و بصورت جدی روند تكميل ان پيش ميرفت البته بدليل اينكه حزب تضامن درگير تشكيل ائتلاف ديگري بود فرصت انچناني براي شركت در گفتگوهاي اوليه ان پيش نيامد. اما بصورت مدام از احزاب نزديك به خويش از نحوه مذاكرات و نشستها باخبر بوديم و مشاوراتي بايكديگر داشتيم تا اينكه اكثر موانع از سر راه برداشته شد و قبل از اعلام موجوديت با درخواست دوستان و موافقت همه احزاب در ائتلاف بشكل رسمي وارد شديم و در جلسه هانوور بنده بعنوان نماينده تضامن در آنجا با ديگر دوستان سعي كرديم با امضاء اين تفاهم نامه ، در شرايط بسيار حساسي كه كشور قرار دارد مساعي مشترك بيشتري داشته باشيم شايد بتوانيم مسير تغیير نظام مرتجع اسلامي را هموار كرده و با جذب حداكثري نيروهاي همفكر به اين خواسته برسيم كه خواسته اكثريت جامعه و اپوزیسيون ميباشد.دوستان شما در تضامن بر اين باور هستند كه با رواداري و تسامح و سعه صدر  ميتوان خيلي از مشكلات ساخته و پرداخته توسط نظام و انگ زدن بنام تجزيه طلبي ، نيروهاي استكبار ، همكاري با صهيونيسم كه در طول ساليان گذشته توسط عوامل داخلي و خارجي جمهوري اسلامي جهت دور كردن احزاب و سازمانها و بدنام كردن احزاب ملي و همچنين جلوگيري از تشكيل يك ائتلاف قوي در ذهن مردم شكل داده است را از بين برد. با اين برنامه تقريباً اكثر سوء تفاهمات مرتفع شده و شرايط بهتري نسبت به سالهاي گذشته بوجود امده و احزاب و سازمانهاي بيشتري نيز در حال رايزني با احزاب مليتها ميباشند، و در اينده نزديك شاهد ائتلافات گسترده و بزرگتري خواهيم بود.البته تمام سعي حزب ما در اين ائتلاف جذب حداكثري نيروهاي جمهوريخواه و همسو است و تقريباً طرحی را اماده نموده ايم كه در اينده به دوستان خويش إبلاغ خواهيم كرد.

سوال دوم _ به نظر شما محورها و مولفه های اصلی این تفاهم نامه کدام ها هستند؟

پاسخ: در مورد سوال دوم شما بايد عرض كنم كه تمام مفاد اين تفاهم نامه بااهميت و مهم است و شايد تنها تفاهم نامه مترقي  در بين ائتلافات حال و گذشته ميباشد كه بشكل بسيار شفاف و روشن نکات اشتراک  فیمابین و نیز  بر تمام مشكلات موجود و متراكم شده از دو عهد گذشته پادشاهي و جمهوري اسلامي اشاره ميكند. اما نكاتي که در این تفاهم نامه چشمگیر است و در واقع نياز مبرم امروز جامعه و كشور ميباشند كه بشكل خلاصه:

ضرورت اتحاد وسیع برای استقرار دموکراسی، جمهوری و فدرالیسم در ایران و ارزش های چون رواداری، پلورالیسم، جدایی دین و دولت”مهمترين آنها ميباشند.

سوال سوم _ با توجه به مجموعه نیروهای این طیف که از جمهوری خواهان دموکرات هستند ، آیا امکان گسترش ان هست ؟ در صورت گسترش آن ،غیر از تشکل ها ،ایده ای برای جلب مشارکت افراد و شخصیت هانیز وجود دارد ؟

پاسخ: در مورد سوال سوم شما عرض کنم كه دليل تداوم سلطه نظام مرتجع جمهوري اسلامي عدم وجود يك الترناتيو مستحكم بوده و هست و تنها راه حل ،تلاش براي همسو كردن نيروهاي مترقي، جمع كردن احزاب و شخصيتهاي تاثير گذار ميباشد. در راستاي همين سياست بود که  اين ائتلاف شكل گرفت و در حال برنامه ريزي براي جذب حداكثري نيروها گام بر ميدارد .البته كه احزاب جمهوريخواه و سازمانهاي موجود در اين ائتلاف به تنهایی قادر به پيش بردن مبارزات نمي باشند و پتانسيل بيشتري را طلب ميكند ،حضور افراد دمكرات و خوش نام سياسي تاثير مثبتي بر اين پروسه خواهد گذاشت و از اين باب در كنفرانس اتي راهكارها و شكل همكاري دوستان همسو مد نظر خواهد بود و از آنها دعوت به مشاركت خواهد شد.

سوال چهارم _  به طور کلی چشم انداز این  همکاری و تاثیر گذاری ان بر روند مبارزات جاری مردم ایران را چگونه می بینید؟

پاسخ: در مورد سوال اخر شما بايد عرض كنم البته كه چشم انداز اين ائتلاف را مثبت ميبينم و ميتواند تاثير مؤثر و ماندگاري را بر مبارزات و جامعه بگذارد. و دليل آن وجود احزاب ريشه دار در چهار گوشه ايران ميباشد . احزابي كه از دل مليتهاي خويش و با شناخت دقيق از مسايل فرهنگي اجتماعي و سياسي و مشكلات روز افزون انها و پايگاه اجتماعي مردمي و در كنار انها احزاب مترقي ، جمهوريخواه نقش اين ائتلاف را در آينده پررنگتر خواهد كرد.بنده بر اين باورم ايران و مردمان زجر كشيده ان بعد از تقريباً يك قرن مبارزه براي ازادي و زدودن استبداد و سلطنت اينبار با آگاهي و كوله باري از تجارب تلخ اما ارزنده در آينده اَي نه چندان دور آزادي را در آغوش خواهند كشيد.

در آخر از شما تشكر مينمايم كه چنين فرصتی را به بنده عطا نموديد.

سایت سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

بهمن ١٣٩٧ – فوريه ٢٠١٩

site.efiran@gmail.com

* فراخوان به همکاری مشترک (تفاهم نامه ده جريان)


گفتگوی قبلی :

گفتگو با احمد آزاد عضو سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران