در سوگ رضا مرزبان، روزنامه نگار توانا و نامدار کشورمان

جزو اولین اعضای سندیکای خبرنگاران و نویسندگان مطوبعات بعد از تاسیس آن در سال ۱۳۴۱ بود. با ایجاد «دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی» جزو اولین اساتید آن بود و به تدریس روزنامه نگاری پرداخت. پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ جزو لیست سیاه روزنامه نگاران ممنوع القلم بود

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

در سوگ رضا مرزبان، روزنامه نگار توانا و نامدار کشورمان

رضا مرزبان روزنامه نگار توانا ونامدار کشورمان دیده از جهان فروبسته است و همه دوستان و دوستدارانش را در غم و اندوه فروبرده است.

رضا مرزبان نامی آشنا برای نسل های متعددی از کوشندگان مطبوعاتی و سیاسی کشورمان بود او فعالیت مطبوعاتی اش را از سنین جوانی در همکاری با نشریان نزدیک به حزب توده ایران آغاز کرد. در ارتباط با فعالیت با حزب توه هم، در سال ۱۳۳۲ و بعد از کودتای ۲۸ مرداد بازداشت شد، دوسال را در زندان کودتاگران به سر برد.

بعد از آزادی از زندان در روزنامه کیهان مشغول به کار شد. جزو اولین اعضای سندیکای خبرنگاران و نویسندگان مطوبعات بعد از تاسیس آن در سال ۱۳۴۱ بود. با ایجاد «دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی» جزو اولین اساتید آن بود و به تدریس روزنامه نگاری پرداخت. پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ جزو لیست سیاه روزنامه نگاران ممنوع القلم بود. در اعتصابات روزنامه نگاران در سال ۵۷ مشارکت فعال داشت. بعد از انقلاب، روزنامه «پیغام امروز» را به راه انداخت. اما انتشار این روزنامه طولی نکشید. «پیغام امروز» جزو اولین روزنامه هایی بود که توسط حاکمیت جدید توقیف شد و از انتشار باز ماند. طولی نکشید که رضا مرزبان نیز مثل بسیاری از نویسندگان و روزنامه نگاران آزاده کشورمان به اجبار، تن به تبعید داد. او در تبعید هم از کار باز نماند و تلاش کرد هفته نامه «برای آزادی» را منتشر نماید. تجربه ای که بعد از چند شماره از انتشار باز ماند.

رضا مرزبان روزنامه نگاری توانا و آموزگاری صمیمی برای بسیاری از روزنامه نگاران کشورمان بود. فقدان او ضایعه ای برای جامعه مطبوعات منتقد و متعهد ایران است.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران فقدان رضا مرزبان را به خانواده محترم ایشان، جامعه مطبوعاتی کشورمان، همکاران و دوستداران ایشان تسلیت می گوید و خود را سوگوار این شخصیت برجسته مطبوعات کشورمان می داند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

۷ دی ۱۳۹۲ – ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳