یاد رفیق عزیز رضا ساکی گرامی باد

رضا در زندان اصفهان با همان چهره آرام در زیر شکنجه، یکی از نمونه های مثال زدنی مقاومت و ایستادگی بود. در جریان کشتار ۱۳۶۷ پس از اعدام یاران گرانقدر، فدائیان خلق مجتبی محسنی، علی اکبر مرادی و اسفندیار قاسمی نیک منش، در اصفهان، مدتها او را در انتظار اعدام در زندان نگهداشتند . با تغییر و تحولاتی که در سیاست مسئولان و مدیریت زندان ایجاد شد، از مرگ حتمی جان بدر برد. در سال۱۳۶۸ از زندان به شکل مشروط و با قرار آزاد شد. او مدتی پس از آزادی به ناگزیر از کشور خارج گردید و پس از چند ماه در اسلو نروژ به صورت پناهنده سیاسی امکان اقامت گرفت.

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

یاد رفیق عزیز رضا ساکی گرامی باد!

در شامگاه سه شنبه هشتم دیماه هزار و سیصد نود و چهار، یار مهربان و دوست و رفیق ارجمندمان رضا ساکی در منزل مسکونی خود در اسلو نروژ بر اثر سکته قلبی و مغزی برای همیشه آرامید و ما را ناباورانه در اندوهی عمیق فرو برد.

رضا ساکی

 رضا ساکی متولد بیست و دوم آذرماه هزار و سیصد و سی و سه در شهر خرم آباد لرستان بود. در نوجوانی به ورزش، هنر تأتر و سینما ‌‌‌‌علاقمند شد و در محیط مبارزه جوئی خانواده خود، به مبارزه سیاسی روی آورد و در فضای ضد دیکتاتوری شاه، به سازمان فدائی متمایل گردید. او در جریان انقلاب علیه ستم و استبداد فعالیت چشم گیری داشت و در زادگاه خود با تشکل هواداران سازمان فدائی همکاری نزدیکی داشت.

رفیق رضا ، فعالیت تشکیلاتی و سازمان یافته خود را پس از انقلاب با “شاخه خوزستان- سازمان چریکهای فدائی خلق ایران” آغاز نمود.  او با نام کیومرث مسئول یکی از هسته های انتشاراتی مرکزی سازمان در اهواز بود که با تلاش این واحدها هزاران نسخه نشریه ی کار و اعلامیه های سازمان در سطح خوزستان منتشر می گردید. رضا در سال های آغاز جنگ ، زیر بمباران  و موشک اندازی ارتش عراق و در شرایط تشدید پیگرد و سرکوب رژیم اسلامی  نیز ، تلاش سیاسی و مبارزاتی خود را در خوزستان ادامه داد. در جریان انشعاب ۱۶ آذر 1360 در سازمان فدائیان خلق، با طرفداران بیانیه ۱۶ آذر همراه شد. در این مقطع او مسئولیت کل انتشارات و توزیع تشکیلات خوزستان را به عهده گرفت. در اواخر سال۱۳۶۱ او به همراه تعداد دیگری از کادرها سازمان به تشکیلات اصفهان منتقل شد و در مقطع ضربه جمهوری اسلامی به تشکیلات اصفهان در آبان ماه۱۳۶۳ دستگیر گردید. رضا در زندان اصفهان با همان چهره آرام در زیر شکنجه، یکی از نمونه های مثال زدنی مقاومت و ایستادگی بود. در جریان کشتار ۱۳۶۷ پس از اعدام یاران گرانقدر، فدائیان خلق مجتبی محسنی، علی اکبر مرادی و اسفندیار قاسمی نیک منش، در اصفهان، مدتها او را در انتظار اعدام در زندان نگهداشتند . با تغییر و تحولاتی که در سیاست مسئولان و مدیریت زندان ایجاد شد، از مرگ حتمی جان بدر برد. در سال۱۳۶۸ از زندان به شکل مشروط و با قرار آزاد شد. او مدتی پس از آزادی به ناگزیر از کشور خارج گردید و پس از چند ماه در اسلو نروژ به صورت پناهنده سیاسی امکان اقامت گرفت.

در خارج کشور رضا با سازمان اتحاد فدائی فعالیت سیاسی خود را پی گرفت. برخوردهای متعادل و سنجیده رضا در کنگره های سازمان هنوز در خاطر رفقایش زنده است. او در نروژه  به کار تاتر ادامه داد و در چند نمایشنامه تلویزیونی ایفای نقش نمود که اخیرا یکی از آنها از شبکه سراسری کشور نروژ پخش شد. در چند ساله اخیر از فعالیت تشکیلاتی فاصله گرفت اما در حرکات عمومی و دموکراتیک حقوق بشری مشارکت داشت.

خلوص ُو مهربانی رضا دلنشین بود و برای هر آنکه حتی یکبار او را ملاقات میکرد حسی عمیق و تقدیر آمیز به یادگار میگذاشت. او هم درعرصه فعالیتهای سیاسی و هم در زندگی خصوصی، پشتکار، صداقت و ایثار قابل تحسینی داشت. پاک و صادق و صمیمی بود. اهل گفتگو و بحث. شوخ طبع بود و طنزی دلنشین و مهری بیکران داشت. رضا در طول حیات 60 ساله اش، هر جا که فعالیتی داشته و با هر کس که زندگی کرده است، تاثیر ماندگاری بر آنها بجای گذاشته است. یاد نیک دلی ها و لطافت رفتار او در دل یارانش ماندگار و زنده است.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران که خود در این اندوه سوگوار است، به مبارزه و ایستادگی ستودنی رفیق رضا ساکی در زندان و در داخل و خارج از کشور، بدیده احترام می نگرد و یاد او را گرامی می دارد. ما رفقا و یاران رضا ساکی در سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران ضمن همدردی عمیق با پیام عزیز فرزند او، با دوستان و خویشان و خانواده مبارز ساکی، با رفقای گرانقدرمان رحمان و محمد آماده ایم که همراه و در کنار همه این عزیزان، درد مشترک را به دوش کشیم.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

پنجشنبه یازدهم دیماه ۱۳۹۴ برابر ۱ ژانویه ٢٠١٦