رفیق ایرج حیدری از میان ما رفت

« دوست من، آن سرباز گمنام، سال‌ها با آرمان سوسیالیسم و آرزوی جهانی انسانی، بی سر و صدا و ‏قیل و قال، بی آن‌که نام خویشتن خویش را بر بام‌ها فریاد کند، در پشت جبهه، پیگیرانه و سمج، ‏مبارزه کرد، مبارزه کرد، مبارزه کرد و تا دم مرگ در هیچ کجا دیده و شنیده نشد.‏»

اطلاعيه کميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران :

رفیق ایرج حیدری از میان ما رفت

رفیق ایرج حیدری، از مبارزین چپ و سوسیالیست، در پی یک دور بیماری طولانی سرطان روز  5 آوریل در سن هفتاد و چهارسالگی  در بیمارستانی در حومه پاریس از میان ما رفت.

رفیق ایرج حیدری فعالیت سیاسی و مبارزاتی خود را از دوران دانشجوِیی آغاز کرد و در همان سال‌ها دستگیر و به زندان رژیم شاه افتاد. در آستانه انقلاب و با اوجگیری مبارزات مردم  به سازمان چریکهای فدائی خلق ایران پیوست. وی در بخش‌های مختلف سازمان چریکهای فدائی خلق ایران و پس از انشعابات در سازمان فدائیان خلق ایران فعالیت مبارزاتی خود را ادامه داد. به دنبال تهاجم حکومت اسلامی به سازمانها سیاسی و به ویژه سازمان‌های چپ، رفیق ایرج ناگزیر به ترک ایران شد و پس از چند ماهی اقامت در ترکیه نهایتا در سال 1363 به فرانسه آمد و در پاریس ماندگار شد

وی پس از مهاجرت نیز به فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی خود در سازمان فدائیان خلق ایران ادامه داد. در جریان برگزاری اولین کنگره، با انتقاد از سیاست‌های پیشین سازمان و نقد خط مشی آن، از سازمان کناره گیری کرد. رفیق ایرج پس از مدتی به سازمان راه کارگر پیوست وتا پایان عمر خود در صفوف این سازمان زندگی سیاسی و مبارزاتی خود را ادامه داد.

رفیق ایرج مبارزی بود ثابت قدم که با روحیه‌ای باز و بی مدعا  به پیشواز مسئولیت‌ها می‌رفت و برای پیشبرد کارها از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد. ایرج حیدری علاوه بر مبارزه سیاسی، علاقه زیادی به ادبیات داشت و چه درایران و چه در مهاجرت در جمع شاعران و نویسندگان حضور داشت و جریانات ادبی را دنبال می‌کرد.   در ایران یکی از موسسین انتشارات چکیده بود و در چاپ و انتشار بسیاری از آثار ادبی در ابتدای انقلاب نقش داشت.   رفیق ایرج  انسانی بود مردم دار و گشاده رو  که در سخت‌ترین شرائط  همیشه با لبخند و خوشروئی نوید آینده بهتر را می‌داد.

حسین دولت آبادی که با او آشنایی نزدیک داشت، در باره وی می‌گوید « دوست من، آن سرباز گمنام، سال‌ها با آرمان سوسیالیسم و آرزوی جهانی انسانی، بی سر و صدا و ‏قیل و قال، بی آن‌که نام خویشتن خویش را بر بام‌ها فریاد کند، در پشت جبهه، پیگیرانه و سمج، ‏مبارزه کرد، مبارزه کرد، مبارزه کرد و تا دم مرگ در هیچ کجا دیده و شنیده نشد.‏»

ما درگذشت رفیق ایرج گرامی را به خانواده و فرزندان  وی و هم چنین به تمامی رفقا و یاران وی تسلیت گفته و یادش را گرامی میداریم .

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

19فروردین 1399- 7 آوریل 2020