حقوق کارگران در ایران، شماره ۲۶

تداوم توقف مذاکره هسته‌ای و باقی ماندن تحریم‌ها، افزایش سرکوب و خشونت و گسترده شدن موج ناامیدی در کنار ادامه فیلترینگ گسترده اقتصاد ایران را همچنان در حالت رکود نگه داشته است. مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی از عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی خبر داده است.

موضوع‌های این شماره‌ی فصل‌نامه کارگری زمانه: کارگران را به سوی مرگ می‌رانند − تابستان خونبار کارگران − سرکوب − انتقام از معلمان با اخراج گسترده − اخراج کارگران معترض − اعتراض‌ها − کارگران غیررسمی − مهاجران

بخش کارگری زمانه :

این بیست و ششمین خبرنامه کارگری است. خبرنامه از شماره ۱۵ به صورت فصل‌نامه منتشر می‌شود.
تمرکز خبرنامه کارگری بر روی این نکات عمده است: امنیت و سلامت در محل کار، انواع تبعیض در حوزه کارگری، مسائل مربوط به کار زنان، کودکان کار، بیکاری، تعویق و یا عدم پرداخت دستمزدها، و نیز موضوع سازماندهی و اعتراضات کارگری.
زمانه به شکل پیگیر اخبار کارگری در ایران را گزارش می‌کند. خبرنامه‌های زمانه می‌کوشند یک «تصویر بزرگ» از
موضوع حقوق کارگران ایران ارائه کنند. گزارش پیشِ ‌رو رخدادها و روندهایی را در محدوده تابستان ۱۴۰۲/ ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۳ در برمی‌گیرد. خبرنامه مدعی پوشش کامل همه رخدادها نیست.
در زمستان ۱۴۰۱ ما پنجمین خبرنامه سالانه زمانه را منتشر کردیم. موضوع آخرین گزارش ویژه ما سوختبران بلوچ بود.
تمامی خبرنامه‌ها و ویژه نامه‌ها را می‌توانید از صفحه حقوق کارگران زمانه دریافت کنید.

مقدمه

جدال کارگران و مزد بگیران برای معیشت با حکومت فقرگستر ادامه دارد. دولت مانع تشکیل جلسه شورای عالی کار برای بازنگری در دستمزد شده است. فاصله دستمزد مصوب با سبد معیشت به سه برابر رسیده است. به گفته برخی نمایندگان مجلس ۲۸ میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر زیست می‌کنند.

نرخ رسمی تورم به ادعای مرکز آمار در مرداد ۱۴۰۲ روندی کاهشی داشت. بخش بزرگی از این کاهش به دلیل تخلیه آثار آزادسازی قیمت کالاهای ضروری و حذف ارز ترجیحی پس از یک سال از اجرای این سیاست فقرزا است. دولت اعلام کرده است که با افزایش یارانه به صورت غیرنقدی برای دهک‌های کم‌درآمد کاهش قدرت خرید را جبران می‌کند.

قیمت مسکن و اجاره بها هم خلاف وعده دولت همچنان افزایشی است. این وضعیت سبب خروج جمعیت فقیر از شهر به حاشیه و حتی روستاها شده است. مقام‌های دولتی این پدیده را «مهاجرت معکوس» می‌نامند تا واقعیت را پنهان کنند.

تداوم توقف مذاکره هسته‌ای و باقی ماندن تحریم‌ها، افزایش سرکوب و خشونت و گسترده شدن موج ناامیدی در کنار ادامه فیلترینگ گسترده اقتصاد ایران را همچنان در حالت رکود نگه داشته است. مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی از عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی خبر داده است.

در چنین وضعیتی، همزمان با نزدیک شدن به سالروز قتل ژینا (مهسا) امینی −که سرآغاز اعتراض‌های گسترده در سال ۱۴۰۱ شد− و در پی آن، کارگران در ایران به رزم‌شان در برابر تحمیل فقر و گرسنگی ادامه دادند.

نسخه‌ی کامل پی‌دی‌اف