سال ۲۰۲۳ در جایگاه گرمترین سال ثبت شده در تاریخ قرار خواهد گرفت

سرویس تغییرات آب‌و‌هوایی کوپرنیک که وابسته به اتحادیه اروپا است، روز چهارشنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان)، اعلام کرد با توجه به ثبت بالاترین میانگین دمای جهانی در ماه اکتبر سال جاری برای پنجمین ماه متوالی، سال ۲۰۲۳ در مسیر قرار گرفتن در جایگاه گرمترین سال تاریخ است.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک که وابسته به اتحادیه اروپا است، روز چهارشنبه ۸ نوامبر (١٧ آبان)، اعلام کرد که در اکتبر سال جاری رکورد بالاترین میانگین دمای جهانی ثبت شده در ماه اکتبر شکسته شده است و به دلیل ثبت بالاترین میانگین دمای جهانی برای پنجمین ماه متوالی، سال ۲۰۲۳ در مسیر تبدیل شدن به گرمترین سال ثبت شده در تاریخ قرار دارد.

بنا به گفتۀ دانشمندان، با افزایش بی‌سابقۀ دما که فراتر از میانگین‌های پیشین دمای جهانی است، فشار بر رهبران جهان جهت مهار آلودگی گازهای گلخانه‌ای ناشی از گرمایش زمین، به شدت افزایش یافته است به طوریکه آنها در حال آماده شدن برای شرکت در نشست آب‌و‌هوایی COP28 در ماه جاری در دوبی هستند.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک، اعلام کرد بخش‌هایی از ایالات متحده آمریکا و مکزیک در ماه اکتبر با خشکسالی روبرو شده‌اند در حالیکه همزمان بخش‌های وسیعی از زمین به دلیل طوفان‌ها، با رطوبت بیشتری نسبت به شرایط عادی روبرو بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، ثبت بالاترین میانگین دمای جهانی در ماه اکتبر ناشی از گرمایش زمین است که دانشمندان می‌گویند نقشی کلیدی در هدایت طوفان‌ها به سمتی مخرب‌تر دارد.

سامانتا برگس معاون مدیر سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک، تصریح کرد: «ما می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که سال ۲۰۲۳، گرمترین سال ثبت شده در تاریخ خواهد بود و در حال حاضر میانگین دمای جهانی ۱٫۴٣ درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین ثبت شدۀ دما در دورۀ پیش از صنعتی شدن (سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰) است.

او در ادامه تأکید کرد که «نیاز به فوریت اقدامات بلندپروازانۀ اقلیمی در نشست آب و هوایی COP28، هرگز به این اندازه نبوده است».

همچنین بر اساس برآورد سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک، میانگین دمای جهانی در در ماه اکتبر، ۱.۷ درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین دمای این ماه در سال‌های مربوط به دوره پیش از صنعتی شدن بوده است.

بر اساس این گزارش، دانشمندان گفته اند دمای ثبت شده در سال جاری، می‌تواند در تاریخ بشر بی‌سابقه باشد و احتمالا گرمترین دمای هوا در بیش از ١۰۰ هزار سال اخیر است.

منبع: ار اف آی