سازمان جهانی بهداشت: بیمارستان غزه در حال تبدیل شدن به گورستان است

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که بیمارستان‌ شفا، بزرگترین مرکز درمانی و پزشکی نوارغزه، در حال تبدیل شدن به «گورستانی» است که حتی قادر به «دفن اجساد نیست». به گفته مدیر بیمارستان شفا، دست کم ١٧٩‬ جسد، به ناچار در یک «قبر دسته جمعی» در محوطه بیمارستان دفن شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیمارستان غزه در حال تبدیل شدن به «گورستان» است

ار اف آی: در حالی که شهر غزه در محاصره شدید ارتش اسرائیل قرار دارد، درگیری‌ها و حملات هوایی در طول شب گذشته ادامه یافته و تانک‌های اسرائیلی، در ورودی اصلی بیمارستان شفا، بزرگترین بیمارستان غزه، مستقر شده‌اند.

بنا بر اعلام کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، هنوز حدود ٦‬٠٠ نفر در بیمارستان بستری هستند و افراد بیشتری نیز در راهروها پناه گرفته‌اند.

دکتر محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان شفا، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه اجساد در راهروهای بیمارستان روی هم انباشته شده و سردخانه ها هم به دلیل قطع برق از کار افتاده‌اند، اعلام کرد که امروز، سه‌شنبه چهاردهم نوامبر، دست کم ١٧٩‬ جسد، به ناچار در یک «قبر دسته جمعی» در محوطه بیمارستان دفن شده‌اند.

به گفته وی، در میان قربانیان، هفت نوزاد نارس هم وجود داشته که به دلیل کمبود برق و از کار افتادن تجهیزات، جان خود را از دست دادند.

پزشکان بدون مرز هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، هشدار دادند که وضعیت حاضر، «بسیار جدی و غیرانسانی» است.

با رسیدن درگیری‌ نیروهای اسرائیلی و حماس به بیمارستان شفا در شمال نوار غزه، هزاران فلسطینی از جمله بیماران، کارکنان بیمارستان و غیر نظامیانی که در بیمارستان اصلی شهر، در مرکز درگیری بین اسرائیل و حماس، پناه گرفته‌اند، امروز همچنان از آب و برق محروم هستند.

اسرائیل، حماس را به استفاده از بیمارستان‌ها به عنوان پوشش برای شبکه‌ای از تونل که زیرساختهای این گروه را در خود جا داده‌، متهم کرده و مدعی است که حماس، مرکز فرماندهی اصلی خود را در زیر بیمارستان شفا، بزرگترین بیمارستان غزه، ایجاد کرده است.

هم حماس و هم بیمارستان شفا، این اتهامات را رد می‌کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، متحد اصلی اسرائیل، دیروز با ابراز نگرانی از وضعیت بیمارستان‌ها در غزه، از اسرائیل خواست از بیمارستان شفا و دیگر بیمارستان‌ها محفاظت کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد که کشورش نمی‌خواهد شاهد «جنگ در بیمارستان‌ها» باشد.

سازمان ملل نیز همچنان خواستار ارسال سوخت به غزه، به ویژه برای ژنراتورهای برق بیمارستان‌ها شده است.

حماس، روز دوشنبه اعلام کرده بود که  بیمارستان‌های شمال نوار غزه، جایی که خشونت‌آمیزترین درگیری‌ها در آن متمرکز شده‌اند، به دلیل کمبود برق و سوخت، امکان سرویس‌دهی ندارند.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل که حماس را به استفاده از آوارگان و بیماران به عنوان «سپر انسانی» متهم می‌کند، می‌گوید که بیمارستان شفا را هدف قرار نداده و از «تلاش» برای انتقال دستگاههای انکوباتور از یک بیمارستان اسرائیلی به بیمارستان شفا خبر داده است.

به گفته پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل، «چند صد» نفر در داخل بیمارستان حضور داشته‌اند، در حالی که به گفته یوسف ابوریچ، معاون وزیر بهداشت حماس، هزاران آواره در آنجا پناه گرفته بودند.