تصويب قطعنامه‌ وقفه بشردوستانه پس از چهاربار شکست/ رهبر اپوزیسیون اسرائیل خواهان برکناری نتانیاهو شد

این اولین قطعنامه درباره جنگ غزه در سازمان ملل است که با وتوی امریکا و دیگر کشورهای دارای حق وتو روبرو نشد. آمریکا از وتوی این قطعنامه خودداری کرد.

شورای امنیت قطعنامه “وقفه بشردوستانه” در غزه را تصویب کرد

شورای امنیت به قطعنامه دعوت به “وقفه انسانی فوری و گسترده و ایجاد کریدور در نوار غزه” رأی مثبت داد

پس از چهاربار شکست، شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر به قطعنامه‌ای که دعوت به “وقفه انسانی فوری و گسترده و ایجاد کریدور در نوار غزه” کرده است رأی مثبت داد. در آخرین نسخه این قطعنامه واژه “تقاضا” برای وقفه بشردوستانه به “دعوت” تبدیل شد تا کشورهای بیشتری با آن موافقت کنند.

در این قطعنامه همچنین “درخواست” برای “آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌های حماس و سایر گروه‌ها” به یک “فراخوان” کاهش داده شد.
قطعنامه پیشنهادی کشور مالت برای آتش‌بس بشردوستانه در غزه با ۱۲ رأی موافق و سه رأی ممتنع در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید. آمریکا، روسیه و بریتانیا تنها کشورهایی بودند که به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

این اولین قطعنامه درباره جنگ غزه در سازمان ملل است که با وتوی امریکا و دیگر کشورهای دارای حق وتو روبرو نشد. آمریکا از وتوی این قطعنامه خودداری کرد.

رهبر اپوزیسیون اسرائیل خواهان برکناری نتانیاهو شد

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل چهل روز پس از حمله تروریستی حماس به این کشور در ۷ اکتبر خواهان برکناری بنیامین نتانیاهو شد.

او با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) خواهان آن شد که حزب لیکود (حزب نتانیاهو) نخست‌وزیری جدید انتخاب کند و آنگاه به همراه اپوزیسیون مشترکا به مصاف چالش‌ها برود.

لاپید در پیام خود تصریح کرد: «وقتش شده، ما به یک دولت ملی برای بازسازی نیاز داریم. نتانیاهو اعتماد شهروندان خود، اعتماد جامعه بین‌الملل و از همه مهمتر اعتماد دستگاه امنیتی را از دست داده است.»

بنیامین نتانیاهو که تا کنون هیچگونه مسئولیت مستقیمی در رابطه با ناکامی سیاسی و نظامی روز هفتم اکتبر بر عهده نگرفته است، با انتقادات سنگینی در اسرائیل روبرو است. 

بر خلاف او، نمایندگان ارشد ارتش و سازمان‌های امنیتی در پی حمله گسترده سازمان تروریستی حماس، مسئولیت خود در ناکامی ۷ اکتبر را پذیرفته بودند.

منبع : دويچه‌وله