يک پيروزی قاطع و تاريخی : کلودیا شینبام به عنوان اولین رئیس جمهور زن مکزیک انتخاب شد

در مکزیک به انتخاباتی که خانم شینباوم را در مقابل خانم گالوز قرار داد، به عنوان «یک دریا تغییر»‌ برای زنان آن کشور توصیف می‌کنند.

خانم شینبام قبل از نامزدی برای ریاست جمهوری، شهردار مکزیکو سیتی بود که یکی از تاثیرگذارترین سمت‌های سیاسی در کشور بوده و موقعیت را برای ریاست جمهوری وی هموار کرد.

با یک پیروزی قاطع و تاریخی کلودیا شینبام به عنوان اولین رئیس جمهور زن مکزیک، انتخاب شد.

مقام‌های انتخاباتی مکزیک می‌گویند که شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری مکزیک نشان می‌دهد که خانم شینباوم با کسب حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد آرا، برنده انتخابات ریاست جمهوری شده است.

خانم شینبام ۶۱ ساله و شهردار سابق مکزیکوسیتی است که از سوی آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مستعفی حمایت می‌شود. کلودیا شینبامبا برتری تقریبا ۳۰ درصدی در مقابل رقیب اصلی خود، برنده انتخابات شده است.

او پیشتر در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود گفته بود: «سال‌هاست که مکزیک به عنوان کشور ماچیستا (مردپرست) شناخته می‌شود. با این حال، این واقعیت که اکنون بسیاری از زنان بر مکزیک حکومت می‌کنند، تغییر قابل توجهی را نشان می‌دهد.»

به این ترتیب خانم شینبام در اول اکتبر جایگزین آندرس مانوئل لوپز اوبرادور می‌شود.

خانم شینبام که محقق سابق انرژی است، قول تداوم راه رئیس جمهور پیشین را داده و گفته است «پیشرفت‌های» آقای لوپز اوبرادور ادامه خواهد داد.

او در سخنرانی پیروزی خود به رای دهندگان گفت: «من شما را ناکام نمی‌گذارم.»

حامیان او در زوکالو، میدان اصلی مکزیکوسیتی، با تکان دادن بنرهایی با مضمون «کلودیا شینباوم، رئیس جمهور» پیروزی او را جشن گرفتند.

خانم شینبام قبل از نامزدی برای ریاست جمهوری، شهردار مکزیکو سیتی بود که یکی از تاثیرگذارترین سمت‌های سیاسی در کشور بوده و موقعیت را برای ریاست جمهوری وی هموار کرد.

پدربزرگ و مادربزرگ خانم شینبام یهودی بوده و از بلغارستان به مکزیک مهاجرت کرده بودند تا از دست نازی‌ها فرار کنند.

او قبل از اینکه وارد عرصه سیاست شود، شغلی درخشانی به عنوان دانشمند داشت.

پدر و مادر او هم دانشمند بودند و خانم شینبام قبل از اینکه دکترای مهندسی انرژی دریافت کند، در رشته فیزیک تحصیل کرده بود.

او سال‌ها در یک آزمایشگاه تحقیقاتی مشهور در کالیفرنیا مشغول مطالعه الگوهای مصرف انرژی در مکزیک بود و به یک متخصص در زمینه تغییرات آب و هوایی تبدیل شد.

این تجربه و فعالیت دانشجویی او در نهایت باعث شد، زمانی که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور شهردار پایتخت بود، مسئول محیط زیست مکزیکو سیتی شود.

وی در سال ۲۰۱۸ بعنوان اولین شهردار زن مکزیکوسیتی انتخاب شد و این سمت را تا سال ۲۰۲۳ در اختیار داشت تا اینکه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از سمتش استعفا داد.

برگرفته از : بی بی سی