ديدگاه : چه کسی جانشین ابراهیم رئیسی جلاد خواهد شد: قالیباف یا جلیلی

شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران، پس از حدود یک هفته بررسی سوابق کاندیدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۳، شش نفر را از فیلتر سانسور خود گذراند و به مردم اعلام کرد حالا شما کاملا «آزاد» هستید به یکی از منتخبین «ما» رای دهید. نوعی کلاه شرعی که جمهوری اسلامی ایران ۴۵ سال است تحت عنوان «انتخابات» و عمدتا به زور سرنیزه سر مردم ایران گذاشته است.

بهرام رحمانی
bahram.rehmani@gmail.com

چه کسی جانشین ابراهیم رئیسی «جلاد» خواهد شد: قالیباف یا جلیلی؟

شورای نگهبان روز یک‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳، اسامی ۶ مردی را که صلاحیت آن‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شده است، اعلام کرد. این ۶ نفر عبارتند از:

مسعود پزشکیان؛ مصطفی پورمحمدی؛ سعید جلیلی؛ علیرضا زاکانی؛ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف.

شش مردی که همگی سابقه سیاسی-نظامی دارند و در چهار دهه گذشته، در سرکوب و کشتار مخالفین و غارت اموال عمومی، نقش فعالی داشته‌اند.

پزشکیان، «اصلاح‌طلبی» که به گفته خودش قرار است برای بالا بردن مشارکت در انتخابات موج به راه بیندازد، به گفته‌ خودش، از آغازگران انقلاب فرهنگی و مسئول «پاکسازی» در دانشگاه‌شان بوده است. پزشکیان آغازگر ممنوعیت ورود مردان به رشته‌های پزشکی زنان بود و از خدادادی، نماینده متجاوز مجلس از ملکان، دفاع جانانه کره بود.

مصطفی پورمحمدی، عضو هیات مرگ و مقام قضایی جنایت‌کار؛ محمدباقر قالیباف، نظامی فاسد و تشنه‌ قدرت؛ سعید جلیلی، امنیتی، علیرضا زاکانی، نظامی فاسد و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و … 

لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد همان‌طور که انتظار می‌رفت رد صلاحیت شده‌اند. اسحاق جهانگیری که گفته می‌شد کاندیدای اول اصلاح‌طلبان است نیز تایید صلاحیت نشده است.

از میان این شش کاندید که پنج نفرشان از جناح اصول‌گرا و یک‌شان اصلاح‌طلب هستند، در واقع نشان‌دهنده این واقعیت است که سهمی با هدف بازارگرمی برای سیرک انتخابات، برای اصلاح‌طلبان هم در نظر گرفته شده است. مسعود پزشکیان در کنار عباس آخوندی و اسحاق جهانگیری یکی از سه کاندیدای آن‌ها بوده است. مسعود پزشکیان از چهره‌های ضعیف اصلاح‌طلبان است که شورای نگهبان به‌عنوان دکور و برای بازار گرمی نام او را در کنار پنج جناح‌اصول‌گرای حکومت قرار داده است.

به‌نظرم تعیین قالیباف و جلیلی برای جانشینی رئیسی «جلاد» از همه بیش‌تر است.

هدف این مطلب، بررسی کارنامه‌های سیاسی – نظامی سیاه و غیرانسانی شش نامزدی  است که از میان ۷۶ مرد و ۴ زن  حکومتی، گلچین شده‌اند.

ادامه …